×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

عرضه‌های نخست خودرو در بورس کالا به خودروهای کم تیراژ محدود می‌شد، اما پس از عرضه های موفق نخست خودروهای کم تیراژ، پژو ۲۰۷ که نسبتا پُرتیراژ محسوب می‌شود، وارد بورس کالا شد و در تازه ترین عرضه، یک هزار دستگاه به فروش رسید. به گفته امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو این موضوع برای صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت بوده، چراکه خرید مستقیم از کارخانه برای مصرف کنندگان واقعی مقرون به صرفه است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر مربوط به خودروهای کم تیراژ بود که در ۳ تا ۴ ماه قبل شاهد این روند بودیم و نتیجه آن، تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو بود. بازار در بخش خودروهای کم تیراژ به تعادل رسیده و بستری شفاف برای خریدوفروش خودرو وجود دارد. باید گفت در بازار خودرو خرید مستقیم از خودروساز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه برای خودرویی همانند پژو پارس تفاوت قیمت میان درب کارخانه و بازار آزاد، ۲۵۰ میلیون تومان است و عاید کسانی می‌شود که مستقیم از درب کارخانه خرید می‌کنند، ولی شرکت سازنده ۱۰۰ میلیون تومان زیان را در تولید متحمل می‌شود. اکنون پس از عرضه‌های موفق خودروهای پُرتیراژ، یک هزار دستگاه ۲۰۷ وارد بورس کالا شد و شاهد بودیم که این خودرو ۵۰ میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار قیمت‌گذاری شد که میتواند باعث سودآوری برای خودروساز شود.

عرضه در بورس کالا صف طولانی خرید را کم می‌کند
وی تشریح کرد: عرضه خودرو در بورس، منجر به افزایش قیمت نمی‌شود، تا جایی که حتی بازار در مقاطع فعلی خود باقی می‌ماند، یعنی اتفاق خاصی در آن رخ نمی‌دهد. برخی معتقدند که آزادسازی قیمت، افزایش نرخ در خودرو را به همراه دارد، اما این‌طور نیست. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا محدود بود. اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در خودرو را دارند در صف خودروسازی‌ها قرار می‌گیرد که سود خاصی هم عایدشان نمی‌شود، چراکه اختلاف ۵۰ میلیون تومان میان بازار آزاد و بورس کالا به دلیل قیمت روز و تأخیر در تحویل است. باعرضه خودرو در بورس کالا سرمایه‌گذارانی که در قرعه‌کشی خودرو شرکت می‌کردند کمتر و حجم صف خرید نیز کم می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا چه منافعی دارد؟
کاکایی ادامه داد: اگر عرضه برای خودروی پژو پارس هم در بورس کالا انجام شود، و صف خرید خودرو کوتاه شود، احتمال موفقیت بالا می‌رود و خرید خودرو را برای مصرف‌کننده واقعی آسان می‌کند. تعادل بازار خودرو در میان‌مدت و بلندمدت به نفع مصرف‌کننده واقعی می‌شود چراکه باقیمت مناسب می‌توانند خودرو بخرند، دلالی، رانت‌خواری و قرعه‌کشی خودرو نیز حذف می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا پایان زیان خودروسازان
این کارشناس خودرویی در بخش دیگر سخنان خود تبیین کرد: اتفاق مهمی که با عرضه خودرو در بورس کالا رُخ می‌دهد، پایان زیان خودروساز است که بسیار حائز اهمیت است، چراکه زیان مانع از افزایش میزان تولید، از بین رفتن ظرفیت بهبود و نوآوری می‌شود. دیگر رویداد پس از عرضه خودرو در بورس مطالبه گری دولت از خودروساز برای ایجاد تنوع و کیفیت است، از طرفی دولت باید برای افزایش تیراژ با خودروسازان همراهی کند، به‌عنوان‌مثال تسهیلاتی را برای واردات کالا از گمرکات کشور ایجاد کند.

قیمت‌گذاری دستوری به سود هیچ‌کس نیست
کاکایی در پایان گفت: اگر با سرعت بیشتر تمام محصول های تولیدی خودروسازان وارد بورس کالا شود، با وجود ثبات قیمت دلار می‌توان مدعی کاهش قیمت خودرو در بازار شد، چراکه عرضه افزایش پیدا می‌کند و نیاز مردم رفع می‌شود. امید است مسئولان پی ببرند که قیمت‌گذاری دستوری به شکلی که زیر قیمت تمام‌شده باشد، نفعی برای مردم و اقتصاد ندارد و تنها دلالی و رانت‌خواری را افزایش می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.