×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حضور محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران،  در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس

محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، بعداز ظهر امروز سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شد. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن افشای دست های پنهان ضربه بر صنعت دخانیات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌، بر وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات و ضرورت برگشت آن به شرکت تاکید کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل؛ مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ ضمن افشای دست های پنهان ضربه بر صنعت دخانیات ، بر وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات و ضرورت برگشت آن به شرکت تاکید کرد و گفت: شرکت ملی دخانیات باید در قالب شرکت مادر تخصصی باز طراحی شود.

این جلسه در پی سیاست های حمایتی اخیر مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران از تولید داخلی و ملی و حمایت از کشاورزان توتون و تنباکوکار بخصوص رونمایی از بسته کشاورزی با مزیت های خرید تضمینی محصولات آنها و افزایش قیمت به نفع کشاورزان و ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به کشاورزان و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه و خروج ارز از کشور برگزار شد.

شیخان در جمع اعضای این کمیسیون، ضمن ارائه گزارش عملکرد و بررسی چالشها، به مسائل و مشکلات فراروی صنعت دخانیات و کشت کاران توتون و تنباکوکار پرداخت و از قوه مقننه و نمایندگان مجلس خواست تا حمایت های لازم از صنعت ملی و داخلی را داشته باشند.

وی با اشاره به وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات، بر برگشت آن به شرکت تاکید کرد و گفت: شرکت ملی دخانیات باید در قالب شرکت مادر تخصصی باز طراحی شود.

شیخان سپس از اعضای کمیسیون ۱۲ سوال مطرح کرد که بدین شرح است؛

۱ چرا شرکت دخانیات ایران که در گذشته سهم ۴۰ درصدی از بازار مصرف داخل را داشته، امروز به حدود ۱۰ درصد بازار رسیده است؟

۲ چرا سطح زیر کشت توتون از ۹۰۰۰ هکتار به ۱۰۰۰ هکتار تقلیل یافته است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند و منافع واردات توتون به جیب چه کسانی رفته است؟!

۳ چه کسانی در قالب طرح فریب در دهه ۸۰ پای کمپانی های چند ملیتی را به کشور باز کردند؟ و چرا امروز بیش از ۷۵ درصد از سهم بازار داخلی متعلق به کمپانی های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی می باشد؟.

۴ چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات بر ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت های چند ملیتی تنظیم شده است؟

۵ چرا پس از شکل گیری مرکز برنامه ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، تولید داخل و تنها شرکت ملی ایران، آسیب دیده و شرایط به نفع شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی رقم خورده است؟.

۶ چرا شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی علی رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به بهداشت، اشتغال، توسعه کشت، ورزش و مسئولیت اجتماعی ندارند و صرفا نگاهی سود انگارانه به بازار مصرف ایران داشته و عایدات آنها از کشور خارج می شود؟

۷ چرا در دولت گذشته، شخص رئیس جمهور، خط پرایمری توتون شرکت آمریکایی-ژاپنی را افتتاح می کند و به این شرکت در بحرانی ترین شرایط ارزی کشور، ارز دولتی اختصاص داده است؟!

۸ چرا صنعت دخانیات در ایران در سرفصلهای وزارت صمت ذیل صنایع غذایی تعریف شده است و آیا می دانیم قرار دادن این صنعت در ذیل صنایع غذایی چه آسیب ها و تهدیداتی را متوجه کشور و منافع ملی میکند؟

۹ چرا سیاستگذاری‌ها طی ۸ سال گذشته در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، به نحوی بوده که حضور و تثبیت و توسعه کمپانی‌های چندملیتی را در داخل بوجود آورده و آنها از مدل تولید مشارکتی با شرکت دخانیات به سمت تاسیس سایتهای تولیدی و ایجاد کارخانه حرکت کرده‌اند؟

۱۰ چرا کمپانی های چندملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی فعال در ایران با وجود مالکیت و سهامداران خارجی با ثبت بعضی از علائم تجاری خود در داخل ایران، عوارض و مالیاتی مشابه شرکتهای ایرانی پرداخت می‌کنند و وزارت صمت هیچ اقدامی در جهت اصلاح این رویه غلط ندارد؟ انتظار است این رویه های غلطِ نوشته شده به نفع کمپانی های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی توسط جریان نفوذ قدرت و ثروت در دولت گذشته خیلی زود اصلاح و بساط آن برچیده شود.

۱۱ چرا بعد از تحریم های یک‌ جانبه‌ی آمریکا، شرکتهای خارجی قراردادهای خود را در صنایع نفت، پتروشیمی، خودروسازی و انرژی نیمه‌کاره رها کردند و از ایران خارج شدند؛ اما در حوزه صنایع دخانی نه تنها فعالیتهای خود را متوقف نکردند بلکه سرمایه‌گذاری‌های خود را در کشور ایران به شدت توسعه دادند به نحوی که در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و در اوج تحریمهای ظالمانه که حتی دارو و تجهیزات پزشکی را نیز شامل می‌شد بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به صنعت دخانیات بوده است.

آیا وقت آن نرسیده است با مطالعه عملکرد صنعت دخانیات در ۸ سال گذشته که سرمایه ملت توسط کمپانی های چندملیتی آمریکایی، انگلیسی، ژاپنی و کره ای همراه با دستهای پنهان به تاراج رفته است، وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات به آن بازگردد و این شرکت ملی در قالب شرکت مادرتخصصی در راستای منافع ملی، تولید ملی، اشتغال و جلوگیری خروج ارز از کشور بازطراحی و سازمان یافته شود؟

پس از پایان سخنان مدیرعامل شرکت دخانیات، یوسف داودی نماینده سراب حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات، علی اکبر کریمی نماینده اراک، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، علی جدی نماینده شیروان، مهدی عسگری نماینده کرج، روح الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا، بهزاد رحیمی نماینده سقز دیدگاه های خود را مطرح کردند.

نمایندگان ضمن تقدیر و تشکر از گزارش شفاف مدیرعامل شرکت دخانیات عنوان کردند که خواسته شرکت دخانیات در چارچوب قانون مطرح شود تا حمایت‌های لازم از سوی مجلس صورت گیرد.

همچنین نمایندگان با اشاره به نگاه فسادستیزی و حمایت از تولید داخل مدیرعامل شرکت دخانیات، تاکید داشتند که در دوره جدید مدیریت شرکت دخانیات، بیت المال ضایع شده باید شرکت برگردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.