×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حامد کریمی نویسنده کتاب شهروند آگاه؛ نیاز امروز جامعه سواد رسانه ای است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز، حامد کریمی نویسنده کتاب شهروند آگاه با اشاره به چالش های پیش آمده در جامعه به سبب گسترش فناوری ها به ویژه از زمان بروز و ظهور اینترنت، گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی که موجب تغییرات گسترده در جهان شده است گفت: محیط پیرامونی ما به سبب گسترش وسایل ارتباط جمعی، آکنده از پیام هایی است که هرکدام به دنبال تاثیرگذاری و تغییر رفتار و رویکرد جامعه به سمت اهداف و امیال مورد نظر رسانه منتشر کننده آنهاست و بی شک حضور بی محابا در چنین فضایی ذهن مخاطبان را درگیر و جامعه را دچار چالش های بسیاری می کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به سواد رسانه ای در چهارچوب اخلاقیات افزود: بهترین راه برای عبور از این چالش ها این است که به آموزش سواد رسانه ای به عنوان یک راهکار جدی نگریسته شود و بدون ارعاب و انذار چنین رویکردی در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد و همگان از خردسال تا بزرگسال جامعه هدف این آموزش‌ها باشند.

کریمی با اشاره به سانسور به عنوان روشی ناکارآمد و موقتی یادآورشد: سانسور به عنوان یکی از ابزارهای مقابله ای شناخته می شود. تجربیات نشان داده است که این روش در عمل به لحاظ رفتارشناسی ناکارآمد بوده و هرگز با این روش نمی توان به افراد جامعه و به طور کلی به کاربران و مصرف کنندگان رسانه توصیه نمود که از کدام سایت و شبکه استفاده کنند همانطور که این روش بارها آزموده شده و نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است.

این کارشناس رسانه‌ای با تاکید بر اصل اساسی حق دسترسی آزاد همه مردم به اطلاعات را یکی از راهکارهای هدایت مخاطبین معرفی کرد  و آن را رویکردی در جهت سواد رسانه‌ای از زاویه توانمندسازی افراد دانست.

کریمی ضمن معرفی کتاب خود به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی در حوزه سواد رسانه ای گفت: هدف از تدوین این اثر، جهت دادن دیدگاه منسجم و روشن، نسبت به سوادرسانه‌ای است در واقع این کتاب سعی دارد تا حدود بسیار زیادی به مطالب پراکنده و غیر منسجم در خصوص موضوع نوظهور «سواد رسانه ای» خاتمه دهد. به همین علت تلاش کردیم برای تدوین این کتاب رویکرد جدیدی برای درک بهتر سواد رسانه ای ارایه نمائیم تا با ایجاد درک اهمیت این موضوع در مخاطب بتوانیم گام مهمی در جهت ایجاد سواد رسانه ای برداریم.

وی با اشاره به آفت های هر تکنولوژی تازه از راه رسیده ای تاکید کرد:  استفاده از هر تکنولوژی نیاز به حداقل دانش دارد که با فرهنگ سازی و ارائه آموزش فراهم می شود و بی شک چنانچه به این موارد کم توجهی شود تبعات گسترده آن نسل‌های متوالی را درگیر کرده و آنها را از استفاده بهینه از این فضاها به صورت مثبت دور می‌سازد.

کریمی با اشاره به اتفاقات تلخی که امروزه در فضای مجازی رخ می دهد که گاهی از کنترل فرد و مخاطب نیز خارج است افزود: امروزه در جامعه ما نمونه های فراوانی را می توان دید و آفتی که تکنولوژی های نوین ارتباطی جامعه ما را تهدید می کند به دلیل تعدد و یا آزادی دسترسی به این رسانه ها و گردش آزاد اطلاعات نیست و در حقیقت به سبب نبود فرهنگ سازی مناسب و فقدان آموزش سواد رسانه ای است.

وی رسانه و گردش اطلاعات را به هوا تشبیه کرد و گفت: ارتباطات و اطلاعات همچون هوایی است که نفس می کشیم هرگز نمی توان آن را محدود یا محصور کرد بلکه باید راه و رسم استفاده درست از آن را به دیگران آموزش داد. بی‌شک این روش به مراتب از سایر روش ها از جمله نظارت بر کاربران و یا به تعریفی ”صیانت” از کاربران مؤثرتر خواهد بود.

به گفته او همین فقدان و نبود آموزش و فضای درست رسانه ای سبب شده تا کتاب حاضر را به رشته تحریر در آورده و بخش کوچکی از این نیاز را جبران نماید.

امید است با مطالعه آن خوانندگان به سمت استفاده بهینه از تکنولوژی های نوین ارتباطی سوق پیدا کنند و راه را از بیراهه باز شناسند.

شایان ذکر است حامد کریمی پیش از این کتاب ظرفیت های روابط عمومی در مدیریت تعالی سازمان ها را به رشته تحریر در آورده و در کارنامه خود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.