×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

شرکت بیمه تعاون در کمتر از ۱۱ ماهه سال جاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرد که ۱۰ برابر کل حق بیمه تولیدی در سال ۹۵ است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، یونس مظلومی، مدیر عامل شرکت خبر از تولید ۱۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه طی ۱۱ ماهه سال جاری داد و گفت: شرکت بیمه تعاون در کمتر از ۱۱ ماهه سال جاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرد که ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته و نیز بیش از ۱۰ برابر کل حق بیمه تولیدی در سال ۹۵ است؛ به دیگر سخن، ظرف شش سال رشد ۸۷۰ درصدی را در شرکت بیمه تعاون تجربه کرده ایم.
وی ادامه داد؛ شرکت بیمه تعاون در کنار تولید حق بیمه وکسب سهم بازار، سود آوری را اولویت خود قرار داده است چرا که استراتژی و سیاست گذاری هر شرکت بیمه ای ابتدا باید سود آوری و در کنار آن تولید حق بیمه و کسب سهم بازار باشد.
مظلومی افزود: شرکت بیمه تعاون توانسته از نظر سهم بازار و رنکینگ هر سال جایگاه خود را در صنعت بیمه ارتقا دهد.
مدیرعامل بیمه تعاون گفت: روند سود آوری شرکت بیمه تعاون طی سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ افزایشی بوده و در سال ۱۴۰۱ هم این روند ادامه خواهد یافت.

موفقیت در کسب سهم یک درصدی از بازار
مظلومی در ادامه اظهار داشت: زمانی که بنده به شرکت بیمه تعاون ملحق شدم، سهم بازار شرکت از کل صنعت بیمه کمتر از ۰.۳ درصد بود، که در پایان سال ۱۴۰۰ به یک درصد صنعت بیمه افزایش یافت و امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۱ درصد سهم بازار دست یابیم.
از جمله جزئیات این سهم بازار ۳۶ درصد ثالث، ۲۳ درصد درمان، ۱۷ درصد عمر، ۷ درصد مهندسی، ۵ درصد مسئولیت و ۵ درصد آتش سوزی است.
وی گفت: البته این اتفاق در شرایطی رخ داده که در طول این چند سال شاهد ورود چندین شرکت بیمه ای جدید هم به صنعت بیمه بوده ایم که در پی آن برخی شرکت‌ها سهم بازارشان را از دست داده اند.
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: گرفتن سهم بازار آن هم به گونه ای که سودآوری نیز حفظ شود کار سختی است. چرا که رقابت در بین شرکت های بیمه ای بسیار شدید است و متقاعد کردن بیمه گذاران برای گرفتن بیمه نامه از شرکتی که جدید تر و جوان تر است، دشوار است که همکاران ما توانسته اند این کار را در بیمه تعاون انجام دهند.
مظلومی افزود: کار خوب دیگری که در بیمه تعاون انجام گرفت، کاهش روند ضریب خسارت بوده که باعث سودآوری شرکت شد؛ در تشریح آن نیز باید اذعان داشت که در طول سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ روند ضریب خسارت شرکت کاهشی بوده و در ۱۴۰۱ هم به پایین ترین میزان خود رسیده است که در مقایسه با صنعت هم نسبت خسارت و هم ضریب خسارت پایین تری کسب شده است.

سهم ۱۷ درصدی از بیمه های زندگی
وی در ادامه تشریح گزارش عملکرد شرکت به سهم بیمه های زندگی بیمه تعاون اشاره کرد و مطرح کرد: سهم بیمه های زندگی بیمه تعاون در سال ۹۵، پنج درصد از کل سبد پرتفوی تولیدی را به خود اختصاص داده بود که در سال ۱۴۰۱، به ۱۷ درصد رسید که سهم بسیار خوبی است، چرا که از میانگین صنعت بالاتر است و باتوجه به این که شرکت های بیمه تلاش می‌کنند سهم خود را در بیمه های زندگی افزایش دهند (به جز دو سه شرکت که درصد بیمه های زندگی در آن‌ها بالا است) میانگین صنعت بیمه در اکثر شرکت‌ها زیر ۱۷ درصد است.
مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به اینکه این شرکت توانسته از نظر سهم بازار هر سال جایگاه خود را در صنعت بیمه ارتقا دهد، گفت: بیمه تعاون بر تقسیم جغرافیایی پرتفوی مبتنی بر ارزیابی و مدیریت ریسک تاکید دارد به طوریکه معتقد هستیم باید توزیع بهینه و مطلوبی از ریسک در سراسر کشور داشته باشیم.
مظلومی همچنین بر مدیریت و ارزیابی مطلوب در توزیع جغرافیایی ریسک‌ها در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: پوشش ریسک ها در استان‌های مختلف بدون توجه به ریسک این استان‌ها می تواند شرکت‌ها را در آینده در ایفا تعهدات با خطر مواجه کند در این راستا باید مدیریت بهینه ای در پوشش جغرافیایی ریسک ها صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: این استراتژی بدین معنا نیست که از پوشش ریسک‌ها احتراز کنیم، بلکه باید در میزان ریسکی که در روستاها و شهرهای همجوار پوشش داده می شود، ارزیابی دقیقی صورت گیرد.

آزادسازی ذخایر فنی و تکمیلی حوادث طبیعی نباید به راحتی صورت گیرد
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه به بحث آزادسازی ذخایر فنی تکمیلی حوادث طبیعی که مطابق با آئین نامه ۵۸ دریافت می شود چه زمانی باید آزاد شود و آیا حوادثی مانند زلزله های مناطق مختلف کشور عاملی برای آزاد سازی این ذخایر نیست و چرا شرکت های بیمه در راستای استهلاک زیان انباشته در سال های اخیر نسبت به آزادسازی این ذخایر اقدام کرده اند، گفت: ذخیره گیری برای حوادث طبیعی بنابر آئین نامه های شورای عالی بیمه اقدامی دوراندیشانه است که مطالعات تطبیقی نیز نشان می دهد در سایر کشورهای دنیا نیز رواج دارد.
اکثر حوادث طبیعی دوره های زمانی چند ده ساله دارند. بنابراین ذخیره گیری منطقی و درست است و امیدوارم که تعامل میان سازمان حسابرسی، بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه شکل بگیرد و ذخیره مطلوبی که توسط شرکت های بیمه دریافت شده ادامه یابد.
وی در خصوص آزاد سازی این ذخایر نیز گفت: کارکرد این ذخیره برای شرایط سخت است و احتمالا یکی از تحلیلهای سهامداران از روز های سخت همان بحث زیان انباشته در شرکت ها باشد و برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت این ذخایر در برخی شرکت ها آزاد شده است.
نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه ادامه داد که این ذخایر برای شرایط دشوار پیش بینی شده و انتظار می رود در شرایطی مانند زلزله باید آزاد شود و بهتر است این ذخیره هم اصلش پابرجا بماند و آزادسازی آن به این راحتی نباشد.

افزایش سرمایه ۱۰۰۰ میلیاردی در راه است
مظلومی همچنین در پاسخ به اینکه چرا بیمه تعاون نتوانست مجوز قبولی اتکایی را به دست آورد گفت: قرار بود با افزایش سرمایه شرکت از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان این مجوز به شرکت اعطا شود که پس از عملیاتی شدن این افزایش سرمایه، سرمایه مورد نیاز شرکت های بیمه برای دریافت مجوز اتکایی از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ما هم اکنون در صدد افزایش سرمایه شرکت به ۸۰۰ میلیارد تومان هستیم که البته به سال جاری نخواهد رسید.
مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید بر این نکته که برای این افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی های شرکت در حال انجام است، یادآور شد: گزارش اولیه این ارزیابی آماده شده است که بیمه تعاون به کانون کارشناسان اعتراض کرده است زیرا برآورد شرکت بیش از ارزیابی انجام شده بوده است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما افزایش سرمایه شرکت از ۵۰۰ میلیارد تومان به یکهزار میلیارد تومان است که اگر پوشش دهد کل آن از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود.

وقتی میانگین کارمزدها را محاسبه و در شبکه فروش تقسیم می کنیم تأسف‌بار است
مظلومی همچنین در خصوص کم ارزش شدن کارمزدهای دریافتی شبکه فروش به تناسب شرایط تورمی اقتصادی کشور و ضرورت اصلاح و افزایش این کارمزدها اظهار کرد: میانگین کارمزدها را وقتی در شبکه فروش تقسیم می کنیم تأسف بار است و باید برای این مسئله چاره اندیشی شود، البته در شورای عالی بیمه نظرات در باره نحوه اصلاح کارمزدها متفاوت است. برخی می گویند کارمزدها باید متناسب با وضعیت سودآوری شرکت ها و حتی منافع سهامداران تعیین شود. در مقابل نیز برخی اعتقاد دارند که با توجه به شرایط تورمی و افزایش هزینه ها، درصد کارمزدها هم باید افزایش پیدا کند که به هر روی، بازنگری در آیین نامه شماره ۱۰۲ در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد.

کمتر از ۳ درصد پورتفوی بیمه تعاون مربوط به سهامداران عمده است
وی درباره میزان حمایت سهامداران عمده از شرکت بیمه تعاون و این که چند درصد از پورتفوی این شرکت مربوط به پوشش های بیمه ای این سهامداران است، تشریح کرد: خوشبختانه بیمه تعاون سهامداران خوب و منسجمی دارد که از تیم مدیریتی شرکت حمایت می کنند و بخشی از پورتفوی شرکت نیز مربوط به این آنها است ولی بخش عمده ای نیست و بیمه تعاون به حق بیمه سهامداران عمده خود وابسته نیست.
مدیرعامل بیمه تعاون با بیان این نکته که البته کار بدی نیست که سهامداران عمده پوشش های بیمه ای خود را به شرکتی که در آن سهامدار هستند بسپارند، گفت: نسبت پوشش های بیمه ای سهامداران عمده به کل پورتفوی شرکت بیمه تعاون پایین تر از سه درصد است.
مظلومی درباره پیش بینی بیمه تعاون برای سال آینده با اشاره به رشد ۳۶ درصدی صنعت بیمه تاکید کرد: بیمه تعاون اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته باشد جایگاه خود را ارتقا خواهد داد ولی ما معتقدیم که رشدهای جهشی و چندبرابری، رشدهای بیمارگونه است بنابراین منتظر آمار ۱۲ ماهه و رشد امسال هستیم تا پیش بینی سال آینده را انجام دهیم.
به گفته او، پیش بینی باید به گونه ای باشد که دستیابی به آن سخت باشد ولی آن قدر هم نباید آرمانی باشد که کلا دست نیافتنی باشد.

قابل توجه است که در این نشست محمدصالح چیتگران، مدیر امور حقوقی؛ مریم سلماسی، مدیر ریسک و توسعه سازمان؛ سمیه محمدی، مدیر روابط عمومی و امور مشتریان؛ سهیلا شرفی، مدیر بیمه های کشتی، باربری و هواپیما؛ حسن پوراسکندری، مدیر بیمه های آتش سوزی؛ رزا سعیدی، مدیر بیمه های درمان؛ عسل اشتری، سرپرست بیمه های مسئولیت و مهندسی و الهام وفائی، سرپرست بیمه های اتکایی نیز حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.