×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توجیه ناکارآمدی‌ها قابل پذیرش نیست

محسن پیرهادی-نماینده مجلس

کیوسک خبر ـ برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و ایجاد رضایت‌ عمومی باید مدیران با انگیره، کاربلد و متخصص در بخش اجرایی مسلط شوند، مردم از مدیرانی که عهده‌دار مسئولیت می‌شوند، انتظار دارند موانع را رفع کنند نه اینکه ناکارآمدی‌ها را به دلیل شرایط ویژه‌ای که به کشور تحمیل شده، توجیه کنند.
وزارت‌صمت، وزارتخانه بزرگی است که در تحول اوضاع اقتصادی کشور به صورت ویژه می تواند نقش آفرین و اثرگذار باشد، ازجمله اقداماتی که وزیر صمت بعد از رای اعتماد دوباره بهارستان می تواند انجام دهد این است که در منابع انسانی مدیریتی قبلی‌ خود، یک بازبینی جدی و اساسی انجام دهد. در رویکرد جدید این وزارت خانه کسانی را در پست‌های مدیریتی بگمارد که هم در بخش بازرگانی و هم صنعت اشراف کامل بر کار داشته باشند تا بتوانند، در یک هماهنگی و همپوشانی کامل اهداف توسعه ای این دو بخش مهم را پیش ببرند. چرا که بخشی مدعی و خواهان تولید و بخشی خواهان واردات هستند که نمونه آن در بخش واردات و تولید خودرو عیان است.
باید به مدیرانی در وزارتخانه صمت میدان داده شود و فرمان کارها را به دست بگیرند که علاوه بر داشتن انگیزه ایجاد تغییر و بهبود در شرایط ، اشراف کامل بر این موضوعات داشته باشند و با هم هماهنگ باشند، نکته مهم دیگر این است که دولت اگر اهداف را در رشد اقتصاد و بهبود معیشت مردم تعیین می‌کند، وزرا و مدیران ارشد اقتصادی باید با آن همراه باشند و نباید ناکامی یا عدم توفیق ها را فرافکنی کنند و مدام در توجیه عدم پیشرفت ها تاکید کنند که شرایط اقتصادی اینگونه بود و تحریم ها و برجام اجازه کار نمی‌دهد. حتما موانعی در بحث بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد اما انتظار از افرادی که مسئولیت می پذیرند این است که در شرایط موجود که همه بدان واقف هستند بتواند راهکارهای اساسی برای خروج از بحران به کار ببندد.
مردم باید اثر یک اقدامی را با چشم ببینند به عنوان مثال اگر قیمت خودرو به خاطر کاهش تولید بالا رفت الان به خاطر افزایش تولید باید قیمتش کاهش پیدا کند اما در عمل این‌گونه نیست و مردم اثرات افزایش تولید را حس نمی‌کنند.
نکته مهم دیگر در بحث ارتقای رضایت عمومی در حوزه اقتصادی این است که وزارتخانه‌های اقتصاد باید با معاونت‌ علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ باشد تا در قالب کمیته یا کارگروه مشترک از مباحث علمی تا تجاری‌سازی با هم همکاری‌های لازم را داشته باشند و در خصوص تجاری‌سازی از همراهی‌های وزارت اقتصاد و دارایی نیز بهره بگیرند. وزرای اقتصادی برای پیشبرد اهدافشان باید در انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه‌ها حساسیت بسیاری داشته باشند و مدام روند کارها را داشته باشد تا بتواند در پیشبرد اهداف وزارتخانه به کمک بیاید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.