×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ترکیه: پاسخ‌های سوئد و فنلاند انتظارات ما را برآورده نمی‌کند

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی، اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر خارحه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتایان نروژی و ایرلندی خود پس از دیدار در آنکارا، پایتخت ترکیه بیان شد.
علاوه بر تلاش‌های شمال اروپا برای ورود به ائتلاف ۳۰ کشوری، وزیران همچنین در مورد روابط دوجانبه، جنگ در اوکراین و اوضاع انسانی در شمال سوریه تبادل‌نظر کردند.
دیپلمات ارشد ترکیه گفت که پاسخ‌های فنلاند و سوئد به نگرانی‌های ترکیه پاسخ نمی‌دهد و آنکارا هم استکهلم و هلسینکی و ناتو را در مورد کاستی‌ها مطلع کرده است. چاووش اوغلو گفت: ما یکی از قوی‌ترین حامیان سیاست درهای باز ناتو هستیم.
او با اشاره به اینکه تلاش هر سه کشور برای تفاهم و حمایت از یکدیگر بسیار حیاتی است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات، محدودیت‌هایی است که دو کشور دیگر برای صنایع دفاعی ترکیه اعمال کردند. این (محدودیت‌ها) نیز باید برداشته شود، این انتظار ماست.
چاووش اوغلو همچنین خاطرنشان کرد که این مسائل باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود، نه تحریم‌.
سوئد و فنلاند در ۱۸ مه رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند، اما ترکیه، یکی از اعضای قدیمی این ائتلاف، مخالفت خود را با درخواست عضویت آنها ابراز کرده و از کشورها به خاطر مدارا و حتی حمایت از گروه‌هایی مانند پ‌ک‌ک و سازمان فتح‌الله گولن موسوم به فتو انتقاد کرده است. الحاق آنها مستلزم تایید یکپارچه تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو است.
در اواخر ماه مه، ترکیه میزبان رایزنی‌هایی با هیئت‌های سوئدی و فنلاند در مورد درخواست‌های ناتو در آنکارا پایتخت بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که مذاکرات “در سطح مطلوب” نبوده است.
اوکراین
صادرات غلات از اوکراین موضوع دیگری که دیپلمات ارشد ترکیه در مورد آن اظهار نظر کرد، طرح سازمان ملل برای اجازه صادرات غلات از اوکراین از زمان شروع جنگ با روسیه بود. وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز حمایت آنکارا از این ابتکار گفت که این اقدام به مشروعیت آن کمک می‌کند تا تحت لوای سازمان ملل انجام شود.
چاووش اوغلو گفت که این طرح نباید یک‌جانبه یا دوجانبه باشد، بلکه در عوض شامل هر دو طرف متخاصم و همچنین ترکیه و سازمان ملل باشد و افزود که نگرانی‌های همه طرف‌ها باید برای یک نتیجه سازنده مورد توجه قرار گیرد. به گفته او، در حالی که مسکو می‌ترسد که چنین طرحی بتواند به عنوان ورودی تسلیحات به اوکراین عمل کند، کی‌یف نگران است که روسیه ممکن است از این موقعیت برای حمله به بنادر اوکراین از طریق کریدورهایی که باز می‌شود، استفاده کند.
او گفت: اینها نگرانی‌های قانونی است… همه باید مطمئن شوند که این (طرح) بدون هیچ مشکلی عمل می‌کند. به جای پاکسازی منطقه از مین‌های دریایی که احتمالاً زمان بر است، طرح ایجاد کریدورها و مناطق امن در حال حاضر روی میز است و ترکیه در حال مذاکره درباره جزئیات با طرف‌های دیگر است.
وی گفت: اگر در روزهای آینده پاسخ مثبتی از سوی روسیه داده شود، نشستی چهارجانبه در استانبول خواهیم داشت. در صورت توافق در اینجا، قرار است دفتر مرکزی در استانبول برای انجام بازرسی‌ها باز شود.
سوریه
چاووش اوغلو در مورد سوریه گفت که حدود ۴.۴ میلیون نفر در شمال غربی این کشور جنگ‌زده زندگی می‌کنند که ۴.۱ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که این رقم در سال گذشته ۳.۴ میلیون نفر بود. وی گفت: حدود ۷۰۰ هزار نفر دیگر در یک سال به کمک‌های بشردوستانه نیاز پیدا کردند. او گفت که مکانیسم کمک‌های بشردوستانه فرامرزی سازمان ملل به ۲.۴ میلیون نفر در منطقه از جمله ادلب در شمال سوریه کمک می‌کند. چاووش اوغلو گفت که حدود ۸۰۰ کامیون کمک‌های بین‌المللی ماهانه از طریق دروازه مرزی استان هاتای در جنوب ترکیه، روبروی گذرگاه مرزی باب الحوا در سمت سوریه ارسال می‌شود.
چاووش اوغلو گفت: قطعنامه ۲۵۸۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای استفاده از گذرگاه‌های مرزی برای کمک‌های بشردوستانه به سوریه مستلزم تمدید برای ادامه این کمک‌هاست و خاطرنشان کرد که سه وزیر خارجه درباره آنچه می‌توان در این زمینه انجام داد رایزنی کردند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.