×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بازارهای مالی هشتم آذرماه در یک نگاه

به گزارش کیوسک خبر  به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:

قیمت نفت افزایش یافت

روز دوشنبه و پس از کاهش ۱۰ دلاری روز جمعه، بخشی از ضررها را جبران کرد، در حالی که سرمایه گذاران با توجه به شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا و مذاکرات توافق هسته ای ایران محتاط بودند. در ساعت ۳:۴۴ صبح امروز به وقت تهران بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از کاهش ۹ دلار و ۵۰ سنت در روز جمعه، ۳.۰۵ دلار یا ۴.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۵.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از کاهش ۱۰.۲۴ دلار قبل با ۳.۲۷ دلار یا ۴.۸ درصد افزایش به ۷۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت توام با سایر بازارهای مالی در روز جمعه بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد، که بیشترین کاهش یک روزه از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون بود، در حالی که نوع جدید کرونا، سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و بر نگرانی‌های افزایش مازاد عرضه در سه ماهه اول افزوده است. سویه اومیکرون کرونا، روز یکشنبه در سراسر جهان گسترش یافت و موارد ابتلای جدیدی در هلند، دانمارک و استرالیا یافت شد، و شرایطی ایجاد کرد که کشورهای بیشتری محدودیت‌های سفر را اعمال کردند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده که هنوز مشخص نیست که آیا اومیکرون که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده، قابل انتقال یا خطرناک تر از انواع دیگر این ویروس است یا خیر.
به گفته منابع و طبق اسناد اوپک پلاس، اوپک پلاس، جلسات تکنیکی را به اواخر این هفته موکول کرده اند و زمان بیشتری صرف ارزیابی تأثیر نوع اومیکرون بر تقاضا و قیمت نفت خواهند کرد. اوپک پلاس به جای روز سه‌شنبه، روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد که احتمالاً تصمیم سیاسی در مورد تعدیل برنامه تولید خود برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه و بعد از آن اعلام خواهد شد. اوپک پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خروجی دارد و در عین حال رکورد تولید خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.برخی از تحلیلگران پیشنهاد کرده اند که این گروه می تواند پس از آزادسازی ذخایر توسط کشورهای مصرف کننده نفت و پیامدهای احتمالی تقاضای ناشی از قرنطینه های جدید برای مهار شیوع نوع جدید ویروس، افزایش را متوقف کند.

با ظهور سویه اومیکرون، سهام های آسیا و اقیانوسیه افت کردند

در معاملات روز دوشنبه سهام های آسیا و اقیانوسیه تا حد زیادی کاهش یافت در حالی که سرمایه گذاران تحولات پیرامون نوع اخیر ویروس را دنبال می کنند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ حدود ۰.۳ درصد کاهش یافت. پس از اینکه این شرکت روز جمعه حدود ۱۰ میلیارد یوان چین (۱.۵۶ میلیارد دلار) طی سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر از دست داد، سهام شرکت فناوری چینی میتوان که در فهرست هنگ کنگ قرار دارد، بیش از ۷ درصد از دست داد. سهام های چین نوسان داشتند، به طوری که کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۴ درصد کاهش یافت و شنژن ۰.۱۳۷ درصد بالاتر رفت.
بازارهای ژاپن در معاملات اولیه افت داشتند. نیک کی ۲۲۵، حدود ۱ درصد کاهش داشت. شاخص تاپیکس نیز پس از افت بیش از ۱ درصدی قبل، ۰.۵۹ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۳۹ درصد سقوط کرد. در سهام های استرالیا نیز، اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰ با کاهش ۰.۱۷ درصدی سقوط کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ،۰.۱ درصد کاهش یافت. معاملات آتی سهام ایالات متحده پس از فروش روز جمعه سیاه، بالاتر رفت، در حالی که سرمایه گذاران نیز مراقب آخرین تحولات مربوط به نوع اومیکرون بودند. اواخر هفته گذشته با اعلام نگرانی سازمان بهداشت جهانی (WHO) از سویه اومیکرون بازارهای جهانی سقوط کردند. در آسیا، نیک کی ۲۲۵ ژاپن و شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ هر دو بیش از ۲ درصد در روز جمعه سقوط کردند.

بازار ارز

ین ژاپن، پس از تقویت اواخر هفته گذشته در برابر دلار، با ۱۱۳.۶۶ در هر دلار معامله شد. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از افت اخیر در ۹۶.۲۲۵ بود. دلار استرالیا پس از کاهش هفته گذشته، در ۰.۷۱۴۳ دلار تغییر قیمت داد.

با مشکلات احتمالی ناشی از نوع اومیکرون ویروس، قیمت طلا افزایش یافت

روز دوشنبه قیمت جهانی طلا افزایش یافت، در حالی که نگرانی‌ها از تأثیر نوع مقاوم به واکسن ویروس کرونا از جذابیت این فلز گرانبها حمایت کرد. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۳۱ صبح به وقت تهران، با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۹۳.۷۲ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۷۹۳.۲ دلار رسید.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که منطقه یورو برای رویارویی با تأثیرات اقتصادی موج جدید موارد ابتلای کووید۱۹ مجهزتر است. رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، روز جمعه گفت امیدوار است که اقتصاد ایالات متحده آن را از موج بعدی همه گیری عبور دهد و گفت که همچنان برای تسریع روند کاهشی اوراق قرضه بانک مرکزی آماده است. کاهش محرک‌های مالی و افزایش نرخ بهره باعث افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.
تقاضای فیزیکی طلا در آسیا هفته گذشته با کاهش قیمت‌ها افزایش یافت و دلالان هند برای جهش احتمالی خرید با فرارسیدن فصل عروسی آماده می‌شوند. هر اونس نقره با ۱.۱ درصد افزایش به ۲۳.۳۸ دلار رسید. پلاتین با ۲.۳ درصد افزایش به ۹۷۶.۰۱ دلار رسید، در حالی که پالادیوم با ۲.۷ درصد افزایش به ۱۷۹۴.۶۹ دلار رسید.

افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم

در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۸:۲۰ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ۵۷۳۳۰.۰۱ دلار و اتریوم با افزایش ۴.۸۹ درصدی در ۴۳۳۵.۲۳ دلار قرار گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.