×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اهمیت مذاکرات دوحه

ابوالفضل عمویی، نماینده مجلس
کیوسک خبر ـ مذاکرات برنامه‌ریزی شده دوحه قطر ادامه مذاکرات وین است و این مدل پیشنهاد شده برای تسریع روند مذاکرات و حل موضوعات باقیمانده از گفت گوهای پیشین است.
موضوعات اختلافی در این پیش نویس باقیمانده است و عمده موضوعات هم از جنس تحریم هایی است که آمریکا تلاش می کند آنها را حفظ کند، اما جمهوری اسلامی برای تامین منافع مردم کشور به دنبال حذف و رفع این تحریم هاست.
قرار است مسیر مذاکرات در دوحه قطر با سرعت بیشتری پیش رود، گفت: اگر آمریکایی‌ها آمادگی برای رفع تحریم ها علیه ایران را داشته باشند انتظار داریم که نتیجه مذاکرات سریع مشخص شود و ماموریت اصلی هیات مذاکره کننده ایران در دوحه هم سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و حفظ منافع ملی کشور است.
در کمیسیون امنیت ملی مجلس روند مذاکرات را رصد و پیگیری می کنیم و بعد از اتمام این مذاکرات از وزیر امور خارجه و مقامات ذیربط می خواهیم تا گزارشی از این مذاکرات ارائه کنند.
هدف مجلس در این مذاکرات حفظ منافع ملی کشور است، اگر قرار است رفع تحریم ها صورت گیرد باید عائدی اقتصادی برای مردم داشته باشد.
ایران اهداف خود در این مذاکرات را با سه محور حفظ برنامه انرژی هسته ای، کسب انتفاع اقتصادی از طریق رفع تحریم و دستیابی به یک توافق پایدار دنبال می کند، سیاست های جمهوری اسلامی در مذاکرات دوحه همان سیاست های سابق است اما وقتی آمریکایی ها اعتراف می کنند که تحریم های حداکثری شکست خورده است باید آمادگی لازم را برای کنار گذاشتن تحریم ها داشته باشد و برای رفع کلیه تحریم ها اقدام کنند.
جمع کردن دوربین های نظارتی آژانس و تاثیر این موضوع بر مذاکرات به موضوع همکاری ایران و آژانس برمی گردد و به طور مستقیم به مذاکرات فعلی ارتباط ندارد در واقع این اقدام پاسخی بود که جمهوری اسلامی ایران به گزارش جهت گیرانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه شورای حکام ارائه کرد هر چند ما به اصل صدور قطعنامه در شورای حکام و تلاشی که آمریکایی ها و اروپایی ها به عنوان بانی این قطعنامه داشتند منتقد هستیم و این رفتار را ناشی از حسن نیت نمی دانیم ولی با این حال روند مذاکرات وین برای حفظ حقوق مردم و رفع تحریم ها در غالب شکل جدید در دوحه پیگیری خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.