×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
استولتنبرگ: اوکراین به سلاح های سنگین بیشتری نیاز دارد/ نگرانی‌های ترکیه باید جدی گرفته شود

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیران هفت کشور متحد ناتو در شهر لاهه هلند گفت که ناتو باید در پی حمله روسیه به اوکراین، میزان آمادگی خود را افزایش داده و توان تسلیحاتی خود را در امتداد مرزهای شرقی تقویت کند.
این اظهارات وی پس از گفتگوهای غیررسمی با مارک روته، نخست وزیر هلند و رهبران دانمارک، لهستان، لتونی، رومانی، پرتغال و بلژیک قبل از نشست ناتو در مادرید در پایان ژوئن ایراد شد.
دبیرکل ناتو تاکید کرد که با ارسال سلاح‌های سنگین بیشتر به کی‌یف موافق است، اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.
نخست وزیر هلند نیز به نوبه خود به خبرنگاران در لاهه گفت: درباره مساله تسلیحات، ما در اینجا بر این مساله که “مهم است روسیه در جنگ شکست بخورد” اجماع نظر داریم.
روته افزود: از آنجایی که نمی‌توانیم مستقیماً با روسیه روبرو شویم، لذا باید مطمئن شویم اوکراین می‌تواند در این جنگ مبارزه کند و به تمام سلاح‌های لازم دسترسی دارد.
ترکیه
دبیرکل ناتو در بخش دیگری از اظهاراتش به مساله الحاق سوئد و فنلاند به ناتو و مخالفت‌های آنکارا با این مساله اشاره کرد و گفت: نگرانی های ترکیه باید جدی گرفته شود، زیرا ترکیه در حال حاضر با تهدیدات تروریستی جدی مواجه است.
استولتنبرگ خاطرنشان کرد که با مقامات کشورهای متحد ناتو در مورد نیاز به آمادگی رزمی بیشتر، سرمایه گذاری بیشتر در زمینه دفاعی و نیاز به افزایش سرمایه گذاری برای تقویت تامین مالی مشترک بحث کردند.
وی با اشاره به اینکه سفرهایش به سوئد و فنلاند مثبت بوده است، بار دیگر از اقدامات دو کشور در زمینه رفع نگرانی‌های ترکیه از جمله مبارزه با تروریسم پ‌ک‌ک استقبال کرد و افزود: ما باید نگرانی‌های مطرح شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را جدی بگیریم زیرا ترکیه در حال حاضر با تهدیدات تروریستی جدی مواجه است و اگر متحد مهمی مانند ترکیه نگرانی‌هایی داشته باشد، می‌نشینیم و گفتگو می‌کنیم تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.
مارک روته، نخست وزیر هلند نیز به نوبه خود گفت که کشورش برای یافتن راه حلی درباره موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف قبل و بعد از نشست سران ناتو در مادرید که قرار است اواخر ماه جاری برگزار شود، تلاش خواهد کرد.
وی ابراز اطمینان کرد که سوئد و فنلاند در نهایت با کاهش نگرانی‌های ترکیه به ناتو خواهند پیوست.
سوئد و فنلاند  ۱۸ مه رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که موافقت کشورش برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بستگی به میزان توجه این دو کشور به نگرانی های امنیتی ترکیه دارد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.