×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
استقبال بخش خصوصی از عرضه کامل پتروشیمی ها در بورس کالا/ سلف و کشف پریمیوم، ۲ ابزار راهگشا

عباسعلی متوسلیان عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: بخش خصوصی همواره موافق شفافیت در عملکرد بوده و آن را پلی برای موفقیت صنایع پایین دست می داند، از این رو عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بسیار راهگشا خواهد بود و در این میان باید توجه کرد که نهادهای مربوطه باید به درستی بر عرضه کامل محصولات نظارت کرده و نقش رگولاتوری خود به منظور تنظیم بهینه بازار را انجام دهند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، متوسلیان افزود: تجربه نشان داده برای اجرای صحیح این مصوبات مهم، علاوه بر بورس که نسبت به صیانت از طرف عرضه کننده، خریدار و قیمت ها حساس است، نظارت و حمایت سایر نهادها نیز ضروری است.

متوسلیان ادامه داد: اگر نگاه وزارت صمت، شرکت ملی پتروشیمی و بورس کالا با مرکزیت یکی از آن ها به کلیه فرآیندها، تبیین زنجیره ارزش و در نهایت صنایع تکمیلی باشد، این طرح قطعا موفق خواهد بود.

وی موضوع رگولاتوری را در سه حوزه عرضه، قیمت و تقاضا عنوان کرد و ادامه داد: هر سه این مکانیزم ها باید با هم کار کنند و از انسجام مطلوبی برخوردار باشند تا به اهداف کامل مد نظر در عرضه کامل محصولات در بورس دست پیدا کنیم.

به گفته رییس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، با رشد عرضه محصولات در بورس کالا دیگر شائبه ای در خصوص مهندسی عرضه وجود نخواهد داشت و کل محصولات پس از خرید صنایع پایین دست، وارد چرخه تولید می شود و این موضوع به تسهیل تامین مواد اولیه تولید کمک می کند.

وی تاکید کرد: اگر سیستم رگولاتوری کل زنجیره ارزش را در بر بگیرد، قطعا هم برای صنایع بالادست هم پایین دست مثمرثمر واقع خواهد شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت صمت مبنی بر الزام واحدها به تامین نیاز داخل و سپس صادرات اظهار کرد: مکانیزم های این موضوع باید به درستی تببین شود تا فرصت کافی برای شرکت های تولیدکننده با نقدینگی محدود جهت خرید مواد اولیه فراهم شود نه اینکه مواد از طریق شرکت های بازرگانی خریداری شود و دست تولیدکنندگان کوتاه بماند.

مزایای ابزارهای مالی

متوسلیان نقش ابزارهای نوین در تامین مالی شرکت ها را نیز مفید خواند و گفت: قراردادهای سلف و کشف پریمیوم برای تامین نیاز صنایع، ابزارهای مفیدی هستند و باید با فرهنگ سازی و آموزش مناسب میان صنایع، امکان ورود به ابزارهای مالی و تامین نیاز آسان تر به مواد اولیه از سوی مصرف کنندگان و همچنین فروش مدت دار فروشندگان فراهم شود.

وی در پایان گفت: به عقیده من در تدوین و اجرای دستورالعمل ها بهتر است علاوه بر کارشناسی شدن موضوعات، اجرای آن ها با نظر صنایع تکمیلی باشد و یکی از گله مندی های صنایع تکمیلی عدم استفاده از تجارب بخش خصوصی و صنایع تکمیلی در دستورالعمل هایی است که می خواهد ابلاغ شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.