×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری بورس کالا، در آستانه فرارسیدن زمان عرضه این عرضه، مسوول هیات اجرایی فروش املاک مازاد وزارت دفاع و کارگزار عرضه کننده این ملک، مزایای این اقدام در بورس کالا را تشریح کرده اند.
حسین ابراهیمی با تشریح سه نکته درخصوص عرضه املاک و اراضی وزارت دفاع در بورس کالا، هزینه کمتر خریداران ملک در بورس کالا به نسبت مزایده های سنتی را از موارد جذاب شیوه فروش جدید وزارت دفاع برشمرد.
وی با اشاره به اینکه عرضه زمین مذکور در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۹ در بورس کالا انجام می شود، اظهار داشت: این زمین در حالی در تاریخ ۹ آذر ماه جاری در بورس کالا عرضه می شود که نکته نخست در خصوص عرضه املاک وزارت دفاع در بورس کالا آن است که این اقدام در راستای اجرای یکی از مصوبات دولت و بستر سازی برای نهادهای دولتی انجام می شود؛ طبق این مصوبه دستگاه‌های دولتی می‌بایست املاک و اراضی مازادشان را در اتاقی شیشه ای عرضه و واگذار کنند.
ابراهیمی توضیح داد: موضوع دیگر آنکه فراهم آمدن امکان عرضه املاک در بورس کالا برای دستگاه های دولتی فرصت خوبی است؛ زیرا دستگاه‌ های دولتی در بهره‌گیری از روش سنتی برای فروش، یعنی در روش مزایده با مشکلاتی مواجه بودند؛ چون در جریان مزایده‌ها عموما امکان اطلاع رسانی در سطح گسترده وجود نداشت، ضمن این‌که در مزایده ها، مشتری ها محدود بودند اما در بورس کالا این ضعف ها برطرف می شود.
مسوول هیات اجرایی فروش املاک مازاد وزارت دفاع اظهار کرد: نکته سوم نیز آن است که در جریان عرضه املاک در بورس کالا به دلیل اینکه مبلغ کمتری برای شرکت در خرید، سپرده گذاری می شود و رقم سپرده شده زودتر از روش مزایده سنتی بازپرداخت می شود، روش جدید، جذابیت بیشتری برای متقاضیان خرید املاک و اراضی خواهد داشت.
خیال آسوده خریداران احتمالی
فرشته الهی پرست، کارشناس بازار سرمایه در خصوص آغاز عرضه املاک و اراضی وزارت دفاع در بورس کالا گفت: این عرضه در حالی نخستین عرضه وزارت دفاع در بورس کالا است که درخواست دیگری هم برای عرضه ملک ارایه داده و به نظر می رسد شاهد عرضه های مستمر املاک از سوی این وزارتخانه در بورس کالا باشیم که این اقدام به معنای انتخاب شفافیت در روند فروش املاک است.
به گفته این کارگزار بورس کالا، از مهم ترین مزایا برای مشتریان احتمالی املاک وزارت دفاع این است که فروشنده این املاک ارگان دولتی است و خریدار با خیال آسوده و بدون احتمال ایجاد کوچکترین مشکل می تواند زمین مورد نظر را خریداری کند.
الهی پرست افزود: وزارت دفاع به دلایلی چون خارج شدن فروش املاک و اراضی از حالت سنتی و مزایده ای، حذف واسطه ها در روند معاملات و حذف کامل انجام تشریفات مناقصه ها و مزایده ها، قصد دارد تا املاک و اراضی خود را از طریق بورس کالا عرضه کند.
وی اضافه کرد: شفاف سازی عرضه املاک و اراضی از طریق تابلوی بورس کالا، اطلاع رسانی سریع و آسان در خصوص فروش املاک و اراضی در سطح کشور و رفع مشکل ورود افرادی محدود در مزایده های گذشته، قرار گرفتن در مسیر فروش املاک و اراضی به شیوه ای رقابتی در حضور مشتریان بالقوه در بورس کالا و برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی در روند فروش املاک از مزایای عرضه املاک در بورس کالا است.
جزییات نخستین عرضه وزارت دفاع
بنابراین گزارش، پس از اعلام مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در زمینه پذیرش یک قطعه زمین از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این وزارتخانه دلایل پذیرش نخستین ملک و البته در ادامه عرضه کلیه املاک خود در بورس کالا را اعلام کرد که برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی در روند فروش املاک، اصلی ترین عامل ورود املاک وزارت دفاع به بورس کالا عنوان شده است.
قیمت پایه پیشنهادی این زمین در حالی ۱۳۰ میلیارد ریال اعلام شده که تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۳.۹ میلیارد ریال معادل سیصد و نود میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به شیوه واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است. مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود.
نوع تسویه این عرضه که ۹ آذر ماه در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا انجام می شود، به شکل نقدی و اعتباری بوده و خریدار نهایی به عنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدی را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز کند.
براساس شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه این ملک در خصوص مهلت و نحوه تقسیط و وثایق مورد نیاز توسط خریدار، در مرحله دوم نیز برنده حراج باید معادل ۴۰ درصد از ثمن معامله را ظرف مدت حداکثر ۹۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و همزمان با تحویل ملک به خریدار واریز نماید. در مرحله سوم نیز معادل ۲۰ درصد از ثمن معامله ظرف مدت حداکثر ۱۸۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و همزمان با انتقال سند مالکیت به نام خریدار باید از سوی برنده حراج به فروشنده پرداخت شود.
سررسید تحویل نیز ۹۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه و ارایه سند تسویه خارج از پایاپای اعلام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.