×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۵ مرداد , ۱۴۰۴

  • با بهره‌برداری از فاز نخست خط ۳ متروی مشهد توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، مهم‌ترین مسیر ریلی زیارت در ایران به شبکه حمل‌ونقل متصل شد.

قرارگاه خاتم با تکیه بر توان داخلی و مهندسی پیشرفته، فاز نخست طولانی‌ترین خط مترو مشهد را در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) به بهره‌برداری رساند.

انقلابی بیسروصدا در زیربنای شهر زیارت

در روزهایی که رسانه‌های جهان درگیر پوشش تحولات سیاسی و اقتصادی‌اند، در ایران پروژه‌ای آرام، عظیم و بی‌سابقه افتتاح شد که یک خط از دل صنعت به قلب معنویت می‌رسد. فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد به طول ۶.۵ کیلومتر، با سه ایستگاه اصلی «ترمینال»، «باب‌الجواد(ع)» و «شهدا» به همت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) افتتاح شد؛ پروژه‌ای که نه‌فقط یک دستاورد مهندسی، بلکه یک دستاورد اجتماعی، زیارتی و افتخار ملی محسوب می‌شود.

قرارگاه خاتم؛ موتور محرک حملونقل کلانشهری

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حوزه مترو، تنها یک پیمانکار نیست؛ بلکه بازوی فنی انقلاب در مدیریت زیرساختهای شهری است. با اجرای بیش از ۱۲ پروژه فعال مترویی در ۸ کلان‌شهر، از جمله تهران، شیراز، تبریز، قم، اسلامشهر، پرند و مشهد، این مجموعه اکنون با ساخت ۲۵۰ کیلومتر خط مترو و بهره‌برداری از ۴۵ ایستگاه، در ردیف بزرگ‌ترین سازندگان حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه قرار گرفته است.

خط ۳؛ خط اتصال به قلب حرم

خط ۳ متروی مشهد با طول ۲۸.۵ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه، طولانی‌ترین خط ریلی شهری مشهد است. این خط از شمال‌غرب (قاسم‌آباد) آغاز و به جنوب‌شرق شهرک ابوذر ختم می‌شود. دو ایستگاه کلیدی در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع)، یعنی ایستگاه «باب‌الجواد(ع)» و «شهدا»، این مسیر را به مهمترین محور زیارتی ریلی کشور تبدیل کرده‌اند.

در ایستگاه شهدا، این خط با خطوط ۲ و ۴ و در ایستگاه بسیج با خط ۱ تقاطع دارد. بنابراین فرودگاه، پایانه مسافربری و راه‌آهن به‌طور مستقیم به حرم مطهر متصل می‌شوند؛ رؤیایی که حالا محقق شده است.

اعداد شگفتانگیز در مقیاس مهندسی

این پروژه نماد قدرت اجرایی ملی است. بخشی از حجم عملیات انجام‌شده عبارت است از:

  • ۱۱۲۲ هزار مترمکعب خاکبرداری
  • ۳۶ هزار تن آرماتوربندی
  • ۳۴۵ هزار مترمکعب بتنریزی
  • ۱۳۱۸ تن ریلگذاری (حدود ۲۴ کیلومتر)
  • استفاده از ۱۸۵۰۰ قطعه تراورس
  • اجرای روسازی ۶ کیلومتر در ۶ ماه (بیسابقه در کشور)
  • دستیابی به رکورد بتنریزی ۳۰۰ متر طول اسلب در روز

ایستگاههایی در تراز تمدن ایرانی اسلامی

  • ایستگاه شهدا: عمیق‌ترین ایستگاه مترویی مشهد (۴۵ متر زیر تراز آب‌های زیرزمینی)
  • بزرگترین ایستگاه جزیرهای دوقلوی کشور
  • طراحی نمادین بر پایه معماری ایرانی و مفاهیم شهدایی
  • ایستگاه بابالجواد(ع): چهار طبقه، نزدیک‌ترین ایستگاه به حرم با طراحی متأثر از گنبد مطهر

دانش ایرانی، مهندسی بومی، افتخار ملی

قرارگاه خاتم موفق شد ۸۰ ٪ تجهیزات مترویی این پروژه را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند. از ریل ملی تا پله‌برقی‌های سخت‌کار، سیستم‌های سیگنالینگ و AFC، تمام این تجهیزات توسط متخصصان ایرانی طراحی، نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

برای نخستین‌بار، تمام مراحل مهندسی تجهیزات اعم از طراحی، تست، نقشه‌کشی و راه‌اندازی توسط نخبگان ایرانی به‌صورت ۱۰۰ ٪ بومی انجام شده است.

خط ۳؛ تجلی ۱۲ ویژگی راهبردی در یک پروژه:

  1. طولانی‌ترین و عمیق‌ترین خط متروی مشهد
  2. مهم‌ترین محور ریلی زیارتی کشور
  3. اتصال پایانه‌ها و فرودگاه به حرم
  4. اتصال بافت‌های حاشیه‌نشین به مرکز زیارتی شهر
  5. طراحی ایستگاه‌ها متناسب با فضای معنوی مشهد
  6. استفاده از TBM و حفاری مدرن داخلی
  7. رکورددار عملیات روسازی سریع در کشور
  8. اجرای ۶ کیلومتر کامل در ۶ ماه
  9. مدیریت پروژه با شیفت شبانه‌روزی
  10. تمرکز بر حمایت از تولید ملی
  11. استفاده از توان تخصصی جوانان ایرانی
  12. تلفیق کارآمدی مهندسی با هویت اسلامی–ایرانی

در روزگاری که برخی پروژه‌ها با سال‌ها تأخیر و میلیاردها هزینه ناتمام رها می‌شوند، قرارگاه خاتم نشان داد مدیریت انقلابی، علمی و بدون رانت می‌تواند پروژه‌ای در این سطح را با تکیه بر توان داخلی، در تراز جهانی اجرا کند.

خط ۳ مترو مشهد، فقط یک مسیر حمل‌ونقل نیست؛ یک روایت ملی از خودباوری، عزت‌سازی و زیارت‌محوری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.