
در حالی که ۸۸ درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت میگیرد، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با داشتن ناوگانی چابک و توانمند، این شرکت نقش کلیدی در مقابله با تحریمها و افزایش سهم ایران از تجارت دریایی را بر عهده دارد.
به گزارش کیوسکخبر، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرسخیابانی، در نشست خبری با حضور فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، از برنامههای گستردهای برای توسعه ناوگان، گسترش حضور در کریدورهای بینالمللی و افزایش سهم بازار حمل و نقل دریایی ایران خبر داد. وی با اشاره به گذشت ۵۷ سال از فعالیت این شرکت درخشان و پرتلاطم گفت: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان یکی از قدیمیترین و استوارترین بنگاههای حمل و نقل دریایی کشور، در خط مقدم دفاع از منافع ملی قرار دارد.»
مدرسخیابانی با اشاره به ماموریتهای ملی و بینالمللی این شرکت، یادآور شد: «در سال ۹۹ با اعزام چندین نفتکش به ونزوئلا، موفق به شکستن بخشی از دیوار تحریمها شدیم؛ اقدامی که با پیام محبتآمیز مقام معظم رهبری همراه شد. این رویکرد همچنان ادامه دارد و ما در مسیر اثبات حضور استحکامبخش خود در صحنه بینالمللی حرکت میکنیم.»
وی با اشاره به اسناد بالادستی و سیاستهای کلان کشور، از برنامهریزی جامع برای افزایش سهم ایران از تجارت دریایی جهانی سخن گفت. «حدود ۸۸ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود و با داشتن بیش از ۶ هزار کیلومتر نوار ساحلی، ایران ظرفیت بینظیری برای حضور قوی در این حوزه دارد.»
مدیرعامل کشتیرانی درباره ظرفیت ناوگان این شرکت گفت: «در حال حاضر ۱۴۳ فروند شناور در اختیار داریم که قادرند پنج میلیون تن بار و بیش از ۲۰۹ هزار دستگاه کانتینر را جابهجا کنند. همچنین در زمینههای حملونقل ریلی و جادهای نیز فعالیت داریم.» وی افزود: «بیش از ۷ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که حدود ۳۸۰۰ نفر از آنها در حوزه دریانوردی فعالیت میکنند.»
مدرسخیابانی اظهار کرد: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در رده هجدهم کشتیرانیهای کانتینری جهان قرار دارد و سهم ناوگان ملی از تجارت دریایی غیرنفتی کشور ۲۱ درصد است. در سال گذشته ۸۶۰ هزار TEU بار کانتینری را جابهجا کردیم که نسبت به سال قبل رشد ۴.۳ درصدی داشته است.»
در بخش دیگری از سخنان خود، وی به تحریمهای بینالمللی اشاره کرد و گفت: «ما هدف اصلی بسیاری از تحریمها بودهایم. از سال ۸۵ این فشارها آغاز شد و سال گذشته نیز توسط اتحادیه اروپا و انگلیس مورد تحریم قرار گرفتیم. با این وجود، هیچ باری روی زمین نمانده و با استفاده از روشهای خلاقانه، حمل بار از و به ایران بهخوبی انجام شده است.»
مدرسخیابانی درباره برنامههای آتی گفت: «نقش استراتژیک کریدور شمال-جنوب را بهخوبی شناسایی کردهایم. این مسیر یکی از مهمترین راهکارهای کاهش هزینههای ترانزیتی و افزایش تجارت منطقهای است. بندر چابهار میتواند به یک هاب اصلی برای خدمات کشتیرانی ما تبدیل شود.»
در خصوص توسعه و نوسازی ناوگان، وی افزود: «طبق تصمیمات شورای عالی صنایع دریایی، باید میانگین عمر ناوگان را در ده سال آینده به زیر ۱۰ سال برسانیم. در حال حاضر این عدد ۲۰ سال است. مجوز یک میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی اخذ شده، اما متاسفانه بانکهای عامل هنوز منابع لازم را تأمین نکردهاند.»
وی همچنین وضعیت مالی شرکت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «در سال ۹۸ بدهی ما یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار بود که شامل بدهیهای معوق نیز میشد. امروز این رقم به ۵۴۲ میلیون دلار کاهش یافته و هیچ بدهی معوقی نداریم. درآمد تلفیقی ما از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.»
مدیرعامل کشتیرانی در پایان یادآور شد: «تمامی کارکنان ما ایرانی هستند و آموزشهای تخصصی دریایی در موسسه آموزشی وابسته به کشتیرانی انجام میشود. همچنین مسئولیتهای اجتماعی از جمله تأسیس مدارس در بنادر کشور از جمله امام خمینی و چابهار را با جدیت دنبال میکنیم.»
وی با اشاره به برنامههای آتی این شرکت، خاطرنشان کرد: «با همراهی سهامداران، نهادهای دولتی و حاکمیتی، تلاش میکنیم تا نقش استراتژیک خود را در توسعه لجستیک کشور و افزایش حضور در تجارت جهانی تقویت کنیم.»