×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کم کاری های موجود در معرفی مفاخر و اندیشمندان تاریخی جبران شود

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، سیدمحمدحسینی  در جریان سفر به شهرستان تربت جام در همایش بین‌المللی هزاره  گرامیداشت شیخ احمد جامی عارف و شاعر نیمه دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم که مقارن با دوره سلجوقی بود، و در آن میهمانان خارجی از ۱۲ کشور حضور داشتند، اظهار داشت: از تولد این عارف هزار سال می گذرد اما نام شیخ فراتر از مرزهای ایران در کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و هندوستان بلند آوازه است و اندیشمندان و فرهیختگان با آثار و معارف شیخ آشنا هستند.
وی با خواندن ابیاتی از شیخ احمد جامی گفت: شیخ با زبانی روان، شیوا و دلنشین آموزه های برگرفته از قرآن و حدیث را به مردم  انتقال می داد.
معاون رئیس جمهور با انتقاد از کم کاری و کاستی های گذشته در رابطه با معرفی مفاخر و اندیشمندان کشورمان به نسل جوان اظهار داشت: امروز متاسفانه به خاطر کم کاری‌ها در این زمینه، برخی جوانان و نوجوانان اسامی بازیگران و بازیکنان خارجی را بهتر از مفاخر و اندیشمندان کشورمان می‌شناسند.
حسینی افزود: در حالی که برخی از کشورها برای هویت سازی با جعل تاریخی بدنبال خلق اسطوره برای هویت بخشی به ملت خود هستند، ایران اسلامی سرشار از شخصیت ها و مفاخر بزرگی است که بسیاری از آنها ناشناخته مانده اند در حالی که حتی نسبت به برخی از انان همچون ابوعلی سینا در کشورهای غربی احترام خاصی قائل هستند. باید جوانان بدانند که برای تعالی این مسیر پیوسته بزرگانی بودند که در مکتب اسلام رشد پیدا کرده و توانسته اند محیط پیرامونی خود را تحت تاثیر قرار دهند.
وی بابیان اینکه اگر می‌خواهیم هویت ایرانی_ اسلامی نمود عینی پیدا کند باید به چنین شخصیت‌های فاخری توجه ویژه کنیم، خاطرنشان کرد: باید با برگزاری چنین محافلی اهتمام بیشتر و فزآینده ای نسبت به شناخت مشاهیر در جامعه جاری و ساری شود و تالیف کتاب و نوشتن مقالات دستمایه ای برای خلق آثار هنری جذاب در باره بزرگان و رویدادهای تاریخی شود.
معاون رییس جمهور تاکید کرد: در معرفی مشاهیر و مفاخر نباید راه افراط و تفریط در پیش گرفت بدون تردید هر شخصیتی در کنار نقاط مثبت، اشکالات و ایرادهایی هم دارد، لذا در معرفی بزرگان و اندیشمندان نه مبالغه در قدیس سازی کنیم و نه به خاطر برخی اشکالات آنها را به فراموشی بسپاریم بلکه باید روش میانی و متعادل در پیش گرفته و ضمن نقد علمی، نقاط مثبت و ویژگیهای ممتاز آنان را که جنبه‌ی تربیتی و الگوگیری دارد، به درستی تبیین کنیم.
حسینی با اشاره به دوران رشد و تکامل شیخ احمد جامی خاطر نشان کرد: شیخ در ۲۲ سالگی پس از توبه از لاابالی‌گری و می گساری دوران جوانی متحول شد و حلقه دوستان غافل گذشته را رها کرد و برای عبادت، تهذیب نفس و سیر وسلوک، عزلت و انزوا در کوه را انتخاب کرد و در حدود ۴۰ سالگی به میان مردم و اجتماع بازگشت و بر اساس آموزه های اسلامی، ارشاد و تعلیم مریدان و مردم را آغاز کرد.
وی افزود: این شخصیت برجسته در مکتب اسلام پرورش و رشد یافت و عمر خود را وقف مبارزه با انحرافات اجتماعی و وعظ و نوشتن کتاب  کرد.
حسینی گفت : وقتی که از مفاخر و بزرگان دینی خود سخن می گوییم در حقیقت مکتب اسلام و تربیت اسلامی را مطرح می‌کنیم و چنانچه عده ای دلبسته و مرید شخصی می شوند به خاطر این است که وی از کمالات و فضائلی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابلاغ سلام گرم و صمیمی رییس جمهور به مردم تربت جام گفت: آیت الله رییسی اهل خراسان هستند و علاقه خاصی به مردم و مفاخر و علمای این دیار دارند.
 معاون رییس جمهور همچنین با تجلیل از روحیه صفا، صمیمیت و همبستگی مردم تربت جام خاطرنشان کرد:  به درستی تربت جام را پایتخت وحدت نامیده‌اند و رهبر فرزانه انقلاب مردم این دیار را انسانهایی با محبت ، صمیمی و با عشق و احترام توصیف کردند و مردم باصفای تربت و خراسان در نهایت وحدت و همدلی در کنار هم زندگی می کنند.
حسینی افزود: امروز رمز پیشرفت و سرافرازی این است که دست در دست یکدیگر از  عزت، کرامت و شرافت خود دفاع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها به غلط و تحت تاثیر تبلیغات دشمنان، تصورات و توهمات نادرستی از ملت ایران و روابط اقوام و مذاهب با یکدیگر دارند در حالی که شیعه و سنی با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند و امام راحل از ابتدا منادی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب بودند و نه تنها ملت ایران بلکه همه جهان اسلام را به وحدت و یکپارچگی دعوت کردند.
 وی تصریح کرد: دشمنان به دنبال تفرقه و جدایی بین مردم هستند و در طول تاریخ با همین روش به استعمار و استثمار ملت ها پرداخته و ثروت آنان را چپاول کرده‌اند.
معاون رئیس‌جمهور گفت:  باید با تکیه بر اشتراکات و بر اساس آموزه های قرآنی ید واحده باشیم ضرورت این همبستگی در آیه وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا  متبلور است و امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم اتحاد و  برادری و اخوت را برافراشته است و جهان اسلام را به اتحاد و همدلی دعوت می کند.
 حسینی با اشاره به علاقه و محبت اهل سنت به اهل بیت عصمت و طهارت اظهار داشت: اهل سنت به ائمه علیهم السلام عشق و ارادت داشته و مرجعیت علمی آن بزرگواران از جمله امام صادق و امام رضا علیهما السلام را قبول دارند همچنان که ما نیز از افکار و آثار علما و بزرگان اهل سنت استفاده می کنیم.
حسینی با ابراز تاسف از اینکه بخشی از کتب شیخ احمد جامی در زمان حمله مغول از بین رفته است، اظهار داشت: بررسی کتاب هایی که از ایشان به جا مانده نشان می‌دهد که شیخ، اهل ارشاد و هدایت مردم بوده است و  اندیشمندان و صاحبنظران باید این آموزه های هدایتگر و  انسجام بخش شیخ را هرچه بیشتر معرفی کنند.
معاون رئیس‌جمهور به ویژگی‌های شیخ احمد جامی پرداخت و اضافه کرد: این عارف وارسته از تعلقات دنیوی، به عنوان مفسر قرآن کریم بخشی از قران را در آثار خود تشریح کرده است و با ذکر مباحث اخلاقی دیگران را به توبه، پرهیز از گناه و پای‌بندی به اوامر الهی و اجتناب از نواهی تشویق و ترغیب کرده است.
حسینی در ادامه با اشاره به مطالبه امام جمعه اهل سنت تربت جام در خصوص نیاز به احداث یک مجتمع فرهنگی هنری اظهار داشت: حتماً این موضوع را به دولت انتقال خواهم داد تا با اولویت پیگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز  دولتمردان علی‌رغم اینکه با تنگناهای اقتصادی بجا مانده از گذشته مواجه اند بی وقفه در حال تلاش و برنامه ریزی هستند تا شرایط بهبود یابد و  علیرغم همه مشکلات اقتصادی، موضوع فرهنگ جزء اولویت‌های دولت است و معتقدیم که فرهنگ باید در  صدر همه امور باشد.  
حسینی همچنین با گرامیداشت یاد شهدای تربت جام به ویژه شهید دهقان نماینده دوره اول مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی که در حادثه تروریستی هفتم تیر به شهادت نائل آمد، اظهار داشت : امروز خون شهدای اهل سنت و شیعه در هم آمیخته شده است تا ایران اسلامی سرافراز و مقتدر باشد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این مراسم همچنین از پیگیری تصویب لایحه تشکیل منطقه آزاد دوغارون در مجلس خبر داد و گفت: پیش از این تشکیل مناطق آزاد دوغارون، سرخس و مازندران در قالب یک لایحه به مجلس ارائه شده بود که با توجه به ایرادات شورای نگهبان دولت  درخواست استرداد این لایحه را کرده و سه لایحه جداگانه به مجلس تقدیم کرده که اشکالات قبلی برطرف شود و تبادل تجاری مخصوصا صادرات کالاهای ایرانی رونق یابد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.