معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت که تا امروز ۲۳ هزار و ۲۹۵ نفر در طرح جایگزینی موتورسیکلت فرسوده ثبت نام کردند که فرایند انجام کار و اعتبارسنجی با سرعت انجام می شود.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از ایدرونیوز؛ فرشاد مقیمی روز شنبه در آیین آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلت های فرسوده کشور اظهار داشت: تاکنون از این تعداد ۲۸۳ نفر معرفی به بانک شدند، ۸۰ نفر تسهیلات دریافت کردند و ۵۳ نفر موتور سیکلت خود را تحویل می گیرند و روند کار در روزهای آینده با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
مقیمی افزود: مراسم امروز نقطه تلاقی ۲ برنامه محوری صنعت و سلامت است که رشد صنعتی و استفاده از نوآوری ها در صنعت و صیانت از سلامت را نشان میدهد.
معاون وزیر صمت گفت: موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده تنها یک طرح حملونقلی نیست، بلکه ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز دارد. از نظر اقتصادی، این طرح موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینههای نگهداری و افزایش ایمنی و آسودگی کاربران میشود.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرد: ۱۱ میلیون موتورسیکلت در مرحله فرسودگی قرار دارند که بیشتر کاربراتوری هستند و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش حدود هفت لیتر مصرف بنزین میکنند، اما جایگزینی آنها با موتور انژکتوری کاهش ۲٫۵ تا ۳٫۵ لیتری در مصرف بنزین را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: برای موفقیت در اجرای طرح، لازم است مشوقها بهدرستی تنظیم و همزمان محدودیتها متناسب با آنها اعمال شود. همچنین هدفگیری دقیق جامعه هدف ــ مانند رانندگان سامانههای حملونقل اینترنتی و سایر گروههای استفادهکننده از موتورسیکلت ــ و همافزایی دستگاهها نقش کلیدی دارد.
مقیمی با اشاره به اقتصاد چرخشی در طرح جایگزینی گفت: هر موتورسیکلت بهطور متوسط بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد. از این میزان، حدود ۵۵ تا ۶۵ کیلوگرم فولاد، ۲۳ کیلوگرم آلومینیوم، یک تا یکونیم کیلوگرم مس، حدود یک لیتر سیالات، ۶ تا ۱۲ کیلوگرم لاستیک و ۸ تا ۱۲ کیلوگرم پلیمر قابلیت بازگشت به چرخه اقتصاد کشور را دارد.
وی تصریح کرد: اگر این اعداد را در ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده کشور ضرب کنیم، میزان تأثیرگذاری این طرح در حوزه اقتصادی بهخوبی مشخص میشود. این طرح علاوه بر کاهش آلایندگیها، به تقویت اقتصاد کشور نیز کمک میکند و ضرورت تسریع در اجرای آن را نشان میدهد.














