
“بازدید مدیرعامل و مدیران بورس کالای ایران از ایران خودرو”،” با تصمیم هیات مدیره محصولاتمان را در بورس کالا عرضه میکنیم”،” نقطه بحرانی تولید فرارسیده؛ راهحل شفاف، بورس کالاست”،” ارائه «برنامه عرضه» از الزامات ورود مجدد خودرو به بورس کالا است”و” «سامانه تحویل» راه اندازی و خرید خودرو «آنلاین» میشود” از مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته گذشته بود.
با تصمیم هیات مدیره محصولاتمان را در بورس کالا عرضه میکنیم
به گزارش کیوسکخبر به نقل از کالاخبر؛مدیرعامل ایرانخودرو در جریان بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران با اشاره به وضعیت مالی نامناسب ایرانخودرو گفت: با توجه به شرایط سخت و زیاندهی ایرانخودرو به دلیل قیمتگذاری دستوری و چشمپوشی از واقعیتهای اقتصادی و تعلل طولانی مدت سازمان حمایت برای تعیین تکلیف وضعیت قیمتگذاری، در هیاتمدیره ایرانخودرو تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات استفاده کنیم.
عادل پیرمحمدی افزود: صنعت خودرو با شرایط فعلی دیگر نمیتواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام میکنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق میدهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را به موقع تحویل خریداران دهیم.
نقطه بحرانی تولید فرارسیده؛ راهحل شفاف، بورس کالاست
نایبرییس هیاتمدیره ایرانخودرو در جریان بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالا از این شرکت گفت: اگر خاطرتان باشد، با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت در بازار ۱۵ درصد کاهش یافت که در صورت ادامه عرضه این روند ادامه می یافت.
جمشید ایمانی اادامه داد: ما به دنبال راهحلهای قانونی هستیم و بورس کالا را یک بستر شفاف و کارآمد برای معاملات میدانیم. در این بستر، مصرفکننده بهراحتی دسترسی دارد، دلالی و سوداگری حذف و قیمتها واقعی میشود.
وی اظهار کرد: مزیت اصلی، هدایت منابع بهسمت تولید است. گردش پول، شفافیت مالی، مقابله با پولشویی و وصول حقوق دولتی، همگی در بورس کالا قابل رصد و تضمین است، اما امروز در بازار غیررسمی مشخص نیست آیا سهم دولت پرداخت میشود یا خیر، اما در بورس کالا، حتی معاملات سالهای گذشته بهصورت شفاف قابل پیگیری است.
ارائه «برنامه عرضه» از الزامات ورود مجدد خودرو به بورس کالا است
مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست با مدیرعامل و مدیران شرکت ایران خودرو با اشاره به درخواست این شرکت برای عرضه محصولاتش در بورس کالا و آماده بودن همه زیرساخت ها گفت: عملکرد این صنعت بعد از خروج خودرو از بورس کالا روشن و شفاف است، نه زیانی از خودروسازان کم شد، نه مصرف کننده به قیمت مورد انتظارش رسید و نه دولت منتفع شد؛ در این میان طی این مدت اگر راهکار مؤثرتری غیر از بورس کالا وجود داشت، قطعا تاکنون ارائه می شد.
سید جواد جهرمی با بیان اینکه وظیفه ما در بورس کالا، ابزارسازی است، گفت: اگر بازار سرمایه به این حوزه ورود می کند، برای کمک به تولید و صنعت است و اگر امروز عزم مدیران صنعت خودرو برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه جدی باشد، با توجه به حمایت های ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار می توان رویدادهای مثبتی را برای صنعت و بازار خودرو رقم زد.
او اظهار داشت: با توجه به تجربه قبلی عرضه خودرو باید برخی موارد از جمله ارائه «برنامه عرضه» از سوی خودروسازان را با دقت پیش ببریم چراکه این موضوع از الزامات ورود مجدد خودرو به بورس خواهد بود.
«سامانه تحویل» راه اندازی و خرید «آنلاین» میشود
معاون پایاپای و خزانهداری بورس کالای ایران گفت: مشتریانی که خودرو خریداری میکنند، مردم هستند و ممکن است با فرآیندهای بورس کالا آشنا نباشند؛ لذا در برنامه داریم با اتصال به سامانه تحویل، بحث تحویل خودرو را بهصورت سیستمی پیادهسازی و فرآیند را سادهتر و قابل رصد کنیم. از سوی دیگر، ظرف چند ماه آینده میتوانیم معاملات را آنلاین کنیم تا روند خرید مردم از طریق کارگزاران نیز تسهیل شود.
محمد نوروزپور افزود: با توجه به تجربه قبلی عرضه خودرو در بورس کالا، نیاز به یکسری هماهنگیها و الزامات از جمله ارائه برنامه منظم و مستمر عرضه وجود دارد که این موارد طی چند جلسه مورد ارزیابی و توافق قرار خواهد گرفت تا براساس قوانین و مقررات به فرآیندهای اجرایی برسیم.
صدور نخستین نشان استاندارد ملی شمش نقره
برای نخستینبار در کشور، نشان استاندارد ملی شمش نقره به نام گروه صنعتی و معدنی زرین صادر شد.
گروه صنعتی و معدنی زرین به عنوان اولین تولیدکننده شمش نقره استاندارد با کیفیت بالا و خلوص (۹۹۹.۹) است که گواهی سپرده کالایی آن از طریق سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران به طور رسمی خرید و فروش می شود.
این شرکت که پیشتر شمش نقره خود را با برند ZARRIN SILVER در بازار عرضه کرده بود، با توجه به چشمانداز و تأکید سند راهبردی خود بر صادرات و ورود به بازارهای بینالمللی، پس از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به ثبت ملی و بینالمللی برند شمش نقره در سازمان مالکیت معنوی کشور کرد. این فرآیند مطابق با دستورالعملها و الزامات قانونی صادرات محصول انجام شد و در نهایت، برند جدید شمش نقره این شرکت با نام NAVAG رونمایی شد.
گفتنی است شرکت ذوبگران رنگین فلز، یکی از زیرمجموعههای گروه زرین و عرضهکننده گواهی سپرده شمش نقره در بورس کالای ایران بهشمار میرود