
پژوهشكده بیمه منتشر كرد:
حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه، یکی از الزامات اساسی برای مدیریت صحیح ریسکها، افزایش شفافیت، بهبود عملکرد سازمانی و تقویت اعتماد عمومی به شرکتهای بیمه است. چارچوب حاکمیت شرکتی باید به وضوح نقشها، مسئولیتها و پاسخگوییها را درون یک سازمان مشخص کرده و سیستمهای کنترل و تعادل داخلی را برقرار کند. اهمیت حاکمیت شرکتی در سالهای اخیر مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا ضعف در حاکمیت و کنترلهای داخلی ضعیف، با شکستهای عمده شرکتی مرتبط بوده است.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، این راهنما با هدف ایجاد چارچوبی منسجم و جامع برای استقرار اصول حاکمیت شرکتی در شرکتهای بیمه تدوین شده است و معیارهای کلیدی برای ساختارهای مدیریتی، نظارتی و کنترلی را مشخص میکند. هدف آن، اطمینان از این است که ساختار، مسئولیتها و عملکردهای هیئت مدیره و مدیریت شرکت، انتظارات تمامی ذینفعان و همچنین انتظارات مقام نظارتی را شناسایی و در نظر می گیرد.
اصول مطرحشده در این سند شامل نقش و مسئولیتهای هیئتمدیره، سیاستهای مدیریت ریسک، سیستمهای کنترل داخلی، رویههای جبران خدمات، امنیت سایبری، برنامههای تداوم کسبوکار و الزامات حسابرسی است. این راهنما بر اساس مقررات حاکمیت شرکتی کشورهای هند و هنگکنگ، اصول اساسی بیمه ای (ICP) انجمن بینالمللی ناظران بیمهای و مقررات مرتبط در صنعت بیمه کشور تدوین شده است و به شرکتهای بیمه کمک میکند تا با افزایش انضباط مالی، کاهش تضاد منافع و بهبود فرایندهای تصمیمگیری، از پایداری مالی و عملیاتی خود اطمینان حاصل کنند.
این راهنما، بهعنوان مرجع اجرایی، نهتنها برای مدیران و سهامداران شرکتهای بیمه، بلکه برای نهادهای نظارتی، سرمایهگذاران، بیمهگزاران و سایر ذینفعان این صنعت قابل استفاده بوده و در راستای توسعه پایدار و تقویت نظام حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه تدوین شده است.
علاقهمندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش میتوانند به بخش گزارشهای پژوهشی وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/ مراجعه نمایند.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=268355