×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کتاب تحلیل سیاست در سیستم‌های چندکنشگر ترجمه دکتر رضا حسان، دکتر بهزاد بهدانی و دکتر لیلا نامداریان به چاپ رسید.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» کتاب تحلیل سیاست در سیستم‌های چندکنشگر نوشته برت انسرینک، لئون هرمانس، یان کواکل، ویل تیسن، یوپ کوپنیان و پیتر باتس و ترجمه دکتر رضا حسان، و دکتر لیلا نامداریان استادیاران پژوهشکده جامعه و اطلاعات ایرانداک، و دکتر بهزاد بهدانی به چاپ رسید.

در عصر حاضر، همزمان با افزایش پیچیدگی‌های دنیا، مسائلی که با آن‌ها مواجه می‌شویم، روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند. بنابراین سیاستگذاری در چنین فضایی کار ساده‌ای نیست. حضور و مشارکت کنشگران بسیار متنوع از سازمانهای دولتی و مجلس گرفته تا محققان، روزنامه‌نگاران و قضات، در بخش یا بخشهایی از فرایند سیاستگذاری از جمله عواملی است که بر پیچیدگی سیاستگذاری می‌افزاید. هر یک از این کنشگران حقیقی و یا حقوقی دارای ارزش‌ها، علایق، درک از وضعیت و ترجیحات متفاوتی هستند. از این گذشته، این کنشگران دارای ارتباط شبکه‌ای به هم هستند، نه سلسله مراتبی؛ بنابراین هیچ کنشگری نمی‌تواند راه‌حل خود را بر دیگران تحمیل کند و کنشگران به همکاری همدیگر نیاز دارند.

کتاب حاضر به دنبال آن است که مبانی نظری برای تحلیل و ساختاربندی مسائل در سیستم‌های چند کنشگره را به خوانندگان ارائه دهد. این کتاب قصد دارد مجموعه‌ای از ابزارهای اساسی و لازم برای تحلیلگران و سیاستگذاران فراهم آورد و به آنها کمک کند که:

· بینشی نظری و نگرشی جامع در مورد مدل‌های مختلف فرایندهای تصمیم‌گیری و نیز نقش‌های بالقوه‌ای که یک تحلیلگر می‌تواند در فرایند تصمیم‌گیری ایفا کند، بدست آورند.

· به شکلی ساختارمند به شناسایی مسائل در محیط‌های پیچده بپردازند، یک نمودار جامع از سیستم به دست دهند و یافته‌های خود را مستندسازی نمایند.

· با طیف وسیعی از روش‌ها و تکنیک‌های موجود برای صورت‌بندی و یافتن راه‌حل جامع برای تصمیم‌گیری در سیستمهای چند کنشگره آشنا شوند.

· برنامه‌ای برای تجزیه و تحلیل دقیق راه‌حل‌ها و نیز انتخاب مدل‌های ریاضی مناسب برای ارزیابی آنها تنظیم نمایند.

این کتاب با داشتن هشت فصل، بر اساس گام‌های مورد نیاز برای تبیین مسئله طراحی شده است. در فصل اول به موضوع تبیین مسئله در فرآیندهای سیاست‌گذاری و در مواجهه با مسائل پیچیده سیاستی پرداخته می‌شود، در فصل دوم دیدگاه‌های نظری و همچنین پیشنهادات عملی برای تبیین مسئله ارائه می‌شود. فصل سوم به روش‌ها و تکنیک‌های تحلیل انتقادی برای تحقق یک راه‌حل مناسب می‌پردازد. فصل چهارم به تحلیل محیط کنشگران شبکه‌ها و افراد ذینفع در مسئله می‌پردازد. در فصل پنجم به استراتژی‌های آتی برای مقابله با عدم­قطعیت و بررسی آینده‌های محتمل پرداخته می‌شود. فصل ششم، به منظور دستیابی به یک تحلیل یا یک مدل مفهومی یکپارچه، به ترکیب تکنیک‌های تحلیلی ارائه شده در فصول قبلی می‌پردازد. دو فصل آخر به بررسی چگونگی انتشار یافته‌های تحلیل سیاست در سیستم‌های چند کنشگر و نگارش مقاله موضوعی در این خصوص اختصاص دارد.

این کتاب می‌تواند به عنوان یک مرجع درسی برای تحلیل سیستم‌ها، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. بر خلاف متون درسی برنامه‌ریزی استراتژیک و متون مقدماتی خط‌مشی‌گذاری – که در آنها با یک صاحب مسئله که دقیقاً می‌داند مشکل او چیست مواجهیم- در این کتاب، یک محیط پیچیده مورد بحث است که در آن تعاریف مسئله نامشخص است و اغلب از سوی کنشگران درگیر در آن به چالش کشیده می‌شود. هدف اصلی این کتاب نشان دادن چگونگی ایجاد تصویری روشن از موقعیت‌های پیچیده، چگونگی تدوین مسئله و چگونگی مشخص کردن مسیری برای حل چنین مسئله‌هایی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.