×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۴

ارزش‌آفرینی و توسعه زنجیره ارزش در صنعت فولاد که عرصه‌ای فرصت‌ساز و صنعت‌ساز شناخته می‌شود، به معنای به حرکت درآمدن چرخ‌دنده‌های تولید در صنایع مختلف و تسهیل و تسریع فعالیت سایر بخش‌های اقتصادی در کشور است. برای تحقق این مهم، مسیرهای مختلفی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا، تنوع‌بخشی به سبد محصول، تعریف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تکمیل زنجیره ارزش و… اشاره کرد.

به گزارش کیوسک‌خبر به نقل از خبرنگار فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه «MENA»، طی سال‌های اخیر نه‌تنها تلاش کرده تا ضمن اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و برنامه‌ریزی هدفمند در راستای غلبه بر چالش‌هایی که فضای کسب‌وکار صنعت فولاد را تحت تأثیر خود قرار داده است، روند رشد تولید، درآمد و سودآوری خود را حفظ کند بلکه همواره به دنبال آن بوده تا گام‌های اساسی در راستای تحقق مسیرهایی که به ارزش‌آفرینی هرچه بیشتر این شرکت در صنعت و اقتصاد کشور می‌شود، بردارد.

بی‌شک فعالیت شرکت فولاد مبارکه تا به امروز با ارزش‌آفرینی بالایی در بخش صنعت و اقتصاد ایران همراه بوده است؛ به‌نحوی‌که امروز این شرکت سهم ۱٫۵ درصدی از تولید ناخالص ملی و نیز سهم ۶٫۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور را در اختیار دارد. شرکت فولاد مبارکه با تولید محصولات پوشش‌دار گرم و سرد مانند ورق‌های قلع‌اندود، گالوانیزه، رنگی و…، نیاز بخش عمده‌ای از صنایع مختلف اعم از خودروسازی، لوازم‌خانگی، قطعه‌سازی، الکتریکی، لوله و پروفیل، لوله‌های انتقال سیالات (آب، نفت و گاز)، صنایع فلزی سبک و سنگین و بسته‌بندی را به محصولات استراتژیک مذکور رفع کرده است. این شرکت نه‌تنها نقش بسزایی در تأمین نیاز بازار داخلی به این محصولات ایفا می‌کند، بلکه همواره حضور مؤثری در بازارهای صادراتی داشته و توانسته ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور، آن هم در شرایط فعلی دشوار اقتصادی به همراه داشته باشد.

کسب درآمد ۱۵۲ همتی شرکت فولاد مبارکه در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۴

درحالی‌که به نظر می‌رسید صنعت فولاد کشور در سال جاری که «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری شده، وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۳ داشته باشد، اما تشدید محدودیت تأمین برق صنایع طی روزهای گرم تابستان، شرایط دشواری را پیش‌روی شرکت‌های بزرگ فولادی قرار داد و بسیاری از واحدهای فعال ناچار به کاهش تولید خود به دلیل این معضل اساسی شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که از یک سو، رکود نسبی بر بازار داخلی فولاد حاکم بود (که همین مسئله کاهش تقاضا را به همراه داشت) و از سوی دیگر، قیمت فولاد در بازارهای جهانی با ریزش چشمگیری همراه شد. با این وجود، شرکت فولاد مبارکه در شش‌ماهه نخست امسال توانست به درآمد ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند که نشان از تحقق برنامه نیمه نخست سال ۱۴۰۴ در بخش کسب درآمد حاصل از فروش محصولات دارد. نکته قابل‌توجه در عملکرد این شرکت در نیمه نخست امسال، فروش ۷۵۶ هزار تن محصول شامل محصولات گرم، سرد، گالوانیزه و تختال در بازارهای خارجی بوده است که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گروه فولاد مبارکه نیز طی این بازه زمانی، صادرات بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات فولادی محقق شده که ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلاری را برای بزرگ‌ترین فولادساز کشور به همراه داشته است. گروه فولاد مبارکه در حالی به این میزان ارزآوری طی شش‌ماهه ابتدایی سال جاری دست یافته است که به دلیل اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد در سطح بازار، فروش داخلی بزرگ‌ترین فولادساز کشور می‌توانست درآمد بالاتری را نسبت به فروش صادراتی به همراه داشته باشد اما نگاه جهان‌تراز مدیریت ارشد، «فولاد» را به سمت‌وسوی حرکت در بازارهای صادراتی سوق داد.

صادرات محصولات فولاد مبارکه به بیش از ۱۵ کشور جهان

شرکت فولاد مبارکه با ورود به بازارهای جدید و تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی خود توانسته است با صادرات به بیش از ۱۵ کشور جهان، سهم ۶۰ درصدی صادرات محصولات فولادی کشور را به خود اختصاص دهد؛ نکته مهم در بخش صادرات فولاد مبارکه اینکه این شرکت پس از سال‌ها، موفق به صادرات محصولاتی شده که ارزش‌آفرینی بالایی برای کشور، آن هم در شرایط دشوار کنونی اقتصاد به همراه داشته است.

رموز موفقیت شرکت فولاد مبارکه در حوزه صادرات چیست و بزرگ‌ترین فولادساز کشور چگونه توانسته است علی‌رغم چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، رشد ۱۲۰ درصدی صادرات را طی نیمه نخست سال جاری محقق کند؟ «ظرفیت بالای تولید و تنوع محصولات» شرکت فولاد مبارکه را می‌توان ازجمله عوامل مؤثر در توسعه صادرات این فولادساز برجسته کشور برشمرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تنوع محصولات این شرکت شامل انواع ورق‌های گرم، سرد، گالوانیزه، روغنی و… می‌شود که در کنار آن‌ها، محصولات خاص و با ارزش‌افزوده بالای فولادی همچون فولادهای زنگ‌نزن نیز در سبد تولیدات «فولاد» جای دارد. شرکت فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر از تولید محصولات تجاری به سمت تولید محصولات خاص و با ارزش‌افزوده بیشتر حرکت کرده است؛ به‌نحوی‌که امروز این شرکت بیش از ۶۰۰ گرید فولادی را به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌کند که بیش از ۱۵ درصد از آن‌ها را محصولات ویژه تشکیل می‌دهند. «کیفیت بالای محصولات مطابق با استانداردهای جهانی»، یکی دیگر از دلایل حضور موفق شرکت فولاد مبارکه در بازارهای صادراتی بوده است. در همین راستا، این شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی همچون «ISO، CE و …» شده است که نقش بسزایی در توسعه بازارهای جهانی دارد.

از طرفی، «موقعیت جغرافیایی مناسب و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد»، همواره زمینه‌ساز رشد صادرات بزرگ‌ترین فولادساز کشور بوده است. نزدیکی به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه، آسیای میانه، حاشیه خلیج‌فارس و …، امکان صادرات را برای شرکت فولاد مبارکه آسان‌تر کرده و دسترسی به آب‌های آزاد از طریق استان هرمزگان، زمینه صادرات به قاره آفریقا، کشورهای شرق آسیا و حتی قاره اروپا را برای این شرکت فراهم کرده است. با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه از یک «پشتیبانی زنجیره تأمین داخلی قدرتمند»، به‌ویژه در حوزه معدن برخوردار است و شرکت‌های بزرگی همچون صنایع معدنی فولاد سنگان و اپال کانی پارس خوراک موردنیاز کارخانه‌های تولیدی آن را تأمین می‌کنند، همین مسئله به یک پشتوانه ارزشمند برای تأمین به‌موقع و پایدار خوراک و به دنبال آن توسعه پایدار و حضور موفق در بازارهای داخلی و صادراتی تبدیل شده است. «حضور فعال در نمایشگاه‌ها و رویدادهای صنعتی بین‌المللی» برای معرفی برند و یافتن مشتریان جدید در کنار «امضای قراردادهای تجاری بلندمدت با خریداران خارجی» را می‌توان عامل مؤثر دیگری در موفقیت‌های صادراتی شرکت فولاد مبارکه برشمرد. در کنار این‌ها، «قیمت رقابتی» و «توسعه زیرساخت‌های صادراتی و لجستیکی» را نیز باید به فاکتورهای مؤثر در رشد صادرات شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد که در نهایت تمامی این عوامل کنار یکدیگر، این شرکت را به بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد در کشور بدل ساخته است.

با توجه به گذر از روزهای پیک مصرف برق و به دنبال آن رفع محدودیت تأمین برق صنایع، بی‌شک شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نیمه دوم سال جاری همچون نیمه نخست آن خواهد توانست رشد چشمگیر حضور در بازارهای صادراتی را فراهم کند و هم‌زمان با تأمین ۱۰۰ درصد نیاز داخل، افزایش تولید و سودآوری خود را در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» محقق سازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.