×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در آیین افتتاحیه همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ با اشاره به نقش اثرگذار صنعت بیمه در تامین امنیت و آرامش آحاد جامعه، همراهی کامل پژوهشکده بیمه با صنعت بیمه را با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود اعلام کرد.‌

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، آیین افتتاحیه سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه صبح امروز ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲، مهندس محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران، اعضای هیئت عامل بیمه مرکزی، اعضای شورای عالی بیمه، اعضای هیئت امنای پژوهشکده بیمه، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های بیمه، اساتید، بیمه‌گران، فعالان عرصه بیمه و اقتصاد، پیشکسوتان صنعت بیمه و میهمانان بین‌المللی همایش در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
دکتر محمد مهدی عسگری در ابتدای این نشست با خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی همایش، به ارائه سیر تاریخی پیدایش الگوهای پوشش ریسک پرداخت و افزود؛ به گواه تاریخ، بیمه از ابتدا به عنوان فرایندی جمعی مورد استفاده نوع بشر بوده و انسان‌ها مشترکاً ریسک را در میان اعضای جوامع خود تسهیم می‌کردند. حتی در تاریخ اسلام نیز دیه عاقله و بیمه جمعی مطرح گردیده است. با این حال طی ۳۰۰ سال اخیر، ارائه محصولات بیمه رایج از اروپا آغاز گردید و فقهای امامیه رای به صحت الگوی ارائه این محصولات داده‌اند و در کشور ایران نیز تلاش‌های قابل قبولی در زمینه ارائه محصولات بیمه رایج صورت پذیرفته است و صنعت بیمه و عملیات بیمه‌گری نیز در راستای تلاش برای رفاه حال بیمه گذاران و خدمت به جامعه می باشد.
رئیس پژوهشکده بیمه در تبیین افق‌های جدید پیش روی صنعت بیمه افزود در تاریخ ۳۰۰ ساله بیمه رایج همواره، ریسک از بیمه گذار به بیمه‌گر منتقل گردیده است و این روند تا سال ۱۹۶۴ معادل با سال ۱۳۴۳ هجری شمسی ادامه یافته است تا این که امام خمینی (ره) در زمان تبعید در ترکیه اقدام به نگارش کتاب تحریر تحریرالوسیله نمود و در مسائل شماره ۷ و ۸ کتاب بیمه از ملحقات این کتاب، قراردادهای جدیدی را با ماهیت تکافل و تحت عنوان تضامن مطرح کرد. با این وجود نظام تکافل تا ۱۵ سال پس از ارائه نظریه توسط امام خمینی اجرایی نشد. اما در سال ۱۹۷۹ طرحی در قالب تکافل در کشور سودان مطرح شد که شباهت زیادی به تضامن داشت و با ادامه الگو برداری از این نظریه مالزی در سال ۱۹۸۴ اولین شرکت تکافل را تاسیس کرد و هم اکنون نیز ۵۰۰ شرکت تکافلی در ۶۰ کشور دنیا در حال فعالیت می‌باشند.
رئیس همایش بیمه و توسعه در ادامه از مطرح شدن نظریه امام خمینی در قالب کرسی نظریه پردازی در یکی از حوزه‌های علمیه بزرگ کشور و کسب رای مثبت از هیئت داوران و نهادهای ذیربط خبر داد و اعلام کرد این نظریه در آینده نزدیک در حوزه تکافل در قالب طرح تکافل پیشرفته و به عبارتی طرح تکافل ایرانی، پیوست فقهی قانون تکافل قرار خواهد گرفت که در حال حاضر پیش‌نویس آن در بیمه مرکزی موجود است و به زودی در صحن هیات دولت مطرح خواهد شد.
دکتر عسگری به ابداع بیمه مشارکتی با الهام از نظریه امام خمینی در ۲۵ سال گذشته در شرق دور اشاره و خاطرنشان کرد تحول در ارائه محصولات بیمه‌ای کماکان ادامه دارد و از سال ۲۰۱۰ نیز بیمه همتا به همتا به عنوان نسخه غربی تکافل با ماهیت مشارکتی ابداع گردیده است.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بیمه مرکزی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به تاکید وزیر علوم بر ضرورت دیپلماسی علمی در دوره تحریم اشاره کرد و افزود پژوهشکده بیمه به عنوان زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جزئی از خانواده بزرگ صنعت بیمه در یک سال اخیر تمامی تلاش خود را در جهت تعامل با صنعت بیمه دنیا مبذول داشته است و حضور بیش از ۲۰ شخصیت اثرگذار صنعت بیمه دنیا در همایش بیمه و توسعه سال جاری و ارائه ۱۴ مقاله علمی توسط این اساتید در پنل های بین المللی روز ۱۲ آذرماه و برگزاری ۱۲ کارگاه گواه بر این مدعا می‌باشد.
دکتر عسگری پس از آن تصریح کرد در ادامه برنامه‌های علمی همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ در روز ۱۳ آذر ماه، نشست‌های کاری اندیشمندان خارجی مهمان همایش با رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه برگزار خواهد شد. همچنین پس از پایان مراسم گرامیداشت روز بیمه در برج میلاد تهران، طی نشست‌ جداگانه با مدیران ارشد انجمن بیمه اسلامی اندونزی، شرکت سلام تکافل پاکستان و انجمن بیمه پاکستان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و این موسسات در پژوهشکده بیمه منعقد خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه با اشاره به تاکید وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر ضرورت ارتباط صنعت بیمه با دانشگاه خاطرنشان کرد در میان ۵۳۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش بیمه و توسعه که از لحاظ کمیت و کیفیت در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد، مقالات ارزشمندی از سوی اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دو سطح ملی و بین‌المللی دریافت گردیده است. همچنین در راستای عمل به این توصیه وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در برنامه‌های همایش سال جاری علاوه بر برگزاری ۱۲ کارگاه بین‌المللی که توسط اساتید برجسته بیمه و تکافل دنیا و در راستای ارائه جدیدترین یافته‌های حوزه بیمه و مالی اسلامی از بعد از ظهر روز ۱۳ آذر تا روز شنبه ۱۸ آذر ماه برگزار خواهد شد، سه برنامه ویژه به برنامه‌های علمی همایش اضافه شده است که طی آن‌ها پنج رساله برتر دکتری، پنج پایان نامه برتر کارشناسی ارشد و سه نفر از پژوهشگران برتر صنعت بیمه که از اعضای هیات علمی هستند معرفی و تقدیر خواهند شد.
دکتر عسگری در پایان سخنان خود تصریح کرد فعالیت‌های علمی پژوهشکده بیمه گام‌های کوچکی در راستای ارتقای صنعت بیمه بوده است و پژوهشکده بیمه به عنوان مشاور صنعت بیمه با تمامی ظرفیت‌های خود در کنار صنعت خواهد بود.
شایان ذکر است در ادامه آیین گرامیداشت روز بیمه و پس از سخنرانی دکتر علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دکتر علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ج.ا. ایران، آقای محمد رادزوآن رئیس انجمن تکافل مالزی، آقای ادی ستیوان رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی، پروفسور دکتر عایشه مونیزا استاد تمام دانشگاه اینسیف مالزی و پروفسور دکتر شاکرگورموش استاد تمام موسسه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره ترکیه یافته‌های علمی خود را در حوزه بیمه و تکافل ارائه نمودند.
در بخش دوم آیین بزرگداشت روز بیمه نیز در نوبت بعد از ظهر و در اختتامیه اولین روز همایش بیمه و توسعه، قدردانی از برگزیدگان بخش علمی همایش صورت پذیرفت. در این بخش ضمن معرفی پژوهشگران برتر صنعت بیمه، کتاب برتر صنعت بیمه در دو بخش تالیف و ترجمه، ایده برتر، رساله برتر دکتری، پایان‌نامه برتر کارشناسی ارشد و مقالات برتر حوزه تکافل و بیمه معرفی و یا اهدای لوح تقدیر و تندیس همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ از پدیدآورندگان این آثار تجلیل شد. در پایان نیز از نفرات برتر دوره مدرسه کسب و کار بیمه و ایده برتر دانشجویی این دوره قدردانی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.