×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۴

در رویدادی که به همت فولاد مبارکه و با محوریت تقویت اقتصاد محلی در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان برگزار شد، جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان روستایی شرق اصفهان محصولات بومی، صنایع‌دستی و تولیدات محلی خود را مستقیماً به شهروندان عرضه کردند.

کیوسک‌خبر ـ این برنامه بخشی از رویکرد تازه فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی است. در کنار ارائه محصولات، مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز اجرا شد تا فضایی شاد، پویا و خانوادگی برای بازدیدکنندگان فراهم شود. استقبال گسترده مردم از غرفه‌ها و فعالیت‌ها نشان داد که ایجاد چنین بسترهایی می‌تواند حلقه اتصال مؤثری میان شهر و روستا باشد و به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق کمتر برخوردار شرق اصفهان کمک کند.

نگاه جدید فولاد مبارکه به موضوعات و مسائل استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایراسین، سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در افتتاحیه رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی ورزشی، در گذر چهارباغ، ضمن قدردانی از مسئولان مربوطه، با بیان اینکه اقدام خوب و ارزشمندی با همکاری همکاران فولاد مبارکه، شهرداری و استانداری در این مکان شکل گرفته اظهار کرد: اهمیت این رویداد از آن جهت است که نشان می‌دهد نگاه جدید فولاد مبارکه به موضوعات و مسائل استان اصفهان، به‌ویژه شهر اصفهان و شهرهای اطراف چگونه است. گروه فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت مسئولیت‌پذیر، خود را موظف می‌داند که در بهبود حال مردم استان مؤثر باشد.

فولاد مبارکه در حال بازتعریف نقش خود در اصفهان است

سعید زرندی، مدیرعامل این گروه، در مراسم افتتاح رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی شرق اصفهان، از آغاز یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های سلامت عمومی کشور، پیشگیری از سرطان برای یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و همچنین پایان کامل برداشت آب از زاینده‌رود خبر داد؛ دو اقدامی که نشان می‌دهد فولاد مبارکه وارد فاز جدیدی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی شده است؛ فازی که از سلامت تا محرومیت‌زدایی و فرهنگ، نقشه راهی متفاوت برای توسعه اصفهان ترسیم می‌کند. این شرکت در حال بازتعریف نقش خود در اصفهان است، نه‌فقط به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور، بلکه به‌عنوان صنعتی که می‌خواهد مستقیماً کیفیت زندگی مردم را بهبود دهد.

فولاد مبارکه تلاش کرده دریابد چگونه و در چه حوزه‌هایی می‌تواند نقش مؤثرتری در خدمت‌رسانی به مردم استان داشته باشد

وی با اشاره به رویکرد مجموعه فولاد مبارکه نسبت به مسائل و نیازهای استان افزود: مجموعه فولاد مبارکه با وجود توفیقاتی که در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده و همواره مورد رجوع بوده است، با بررسی‌های انجام‌شده تلاش کرده دریابد چگونه و در چه حوزه‌هایی می‌تواند نقش مؤثرتری در خدمت‌رسانی به مردم استان داشته باشد. در همین راستا و با بهره‌گیری از نظر اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه مسئولیت اجتماعی (CSR)، به این جمع‌بندی رسیدیم که باید با نگاهی متفاوت وارد عمل شویم و سه محور اصلی را برای همراهی و حمایت از مردم تعریف کنیم.

فولاد مبارکه به‌عنوان حامی سلامت و یک صنعت مسئولیت‌پذیر، به دنبال پیشگیری از آلام مردم است

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ادامه داد: محور سلامت نخستین و مهم‌ترین محور است که از چند روز آینده (اول آذر) به‌طور رسمی اعلام خواهد شد. فولاد مبارکه به‌عنوان حامی سلامت و یک صنعت مسئولیت‌پذیر، به دنبال پیشگیری از آلام مردم است و پس از مشورت با بزرگان علوم پزشکی و بخش‌های مختلف، جمع‌بندی ما این بود که اقدامی انجام دهیم که خیر و نفع آن شامل همه مردم استان شود؛ بنابراین یک گام مهم در حوزه ارتقای سلامت تعریف شده که موضوع آن «پیشگیری از سرطان» است.

زرندی اضافه کرد: در بازدید امروز از شهرک سلامت، یک نگاه جدید و ارزشمند دیدم؛ فضایی که احترام به مردم و ایجادکننده آرامش روحی و روانی است و حتی بیماران با وجود شرایط سخت، روحیه خوبی داشتند، اما ما می‌خواهیم از یک گام قبل از آن اقدام کنیم؛ یعنی نگذاریم مردم به سرطان مبتلا شوند. بر همین اساس، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ریزی کردیم که از اول آذر سال جاری، در ۶۲ خانه بهداشت و مرکز بهداشت و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم بالای ۴۰ سال استان زن و مرد با حمایت فولاد مبارکه تحت تست‌های پیشگیری از سرطان قرار بگیرند. برای بانوان تست سرطان سینه و برای آقایان تست سرطان کولون انجام شود. هماهنگی این برنامه چند ماه است که در حال انجام است.

توانمندسازی؛ مبنای محرومیت‌زدایی

وی محور دوم فعالیت‌های فولاد مبارکه را محرومیت‌زدایی دانست و اظهار کرد: امروز نمونه‌ای از این محور را شاهد هستیم. اقدام ارزشمندی توسط تیم دانش‌بنیان و علمی شتاب‌دهنده «رستا» انجام شده که یک مدل جدید را راه‌اندازی کرده‌اند و باید آن را توسعه دهیم؛ نگاه، نگاهِ محرومیت‌زدایی است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: یکی از اقدامات مهم گروه فولاد مبارکه، تمرکز بر توانمندسازی بود. مشکل دامداران را با آموزش‌های تخصصی برطرف کردیم و هزینه‌های این آموزش‌ها نیز توسط فولاد مبارکه تأمین شد، ارزشمندترین نتیجه این است که دامدار احساس کند که خودش توانسته بر چالش‌ها غلبه کند. از سوی دیگر مردم نیز با انگیزه و همراهی قابل‌توجه، خودشان پای کار آمدند.

مدل محرومیت‌زدایی روستایی در بخش‌های جنوبی، جنوب‌غربی و حتی برخی مناطق شمال استان نیز توسعه یابد

وی ادامه داد: درخواست ما از مسئولان این است که این مدل محرومیت‌زدایی روستایی در بخش‌های جنوبی، جنوب‌غربی و حتی برخی مناطق شمال استان نیز توسعه یابد. نمایشگاه ۱۰۰ غرفه‌ای امروز، عصاره‌ای از مدل حمایتی است که همکاران ما در رستا طراحی کرده‌اند و معتقدم الگویی است که می‌تواند در سطح کشور و حتی منطقه گسترش یابد. اشکالات این مدل را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم آن را ارتقا دهیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به محور سوم فعالیت‌های فولاد مبارکه بیان کرد: محور سوم در حوزه فرهنگی و با رویکرد قرآنی است.

هفته آینده؛ پایان کامل برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده‌رود

زرندی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مژده دیگری که می‌خواهم بدهم این است که هفته آینده شاهد افتتاح رسمی خط انتقال آب دریا به مجموعه فولاد مبارکه خواهیم بود. امروز با قاطعیت می‌توانیم اعلام کنیم که پس از آن، فولاد مبارکه هیچ برداشت آبی از زاینده‌رود ندارد و از سوی دیگر، با بهره‌برداری از جدیدترین روش‌های بازچرخانی و استفاده از پساب ۱۴ شهر اطراف، به‌طور کامل از زاینده‌رود مستقل شده و این یک گام مهم برای حرکت به سمت احیای رودخانه زاینده‌رود است.

وی افزود: گام‌های مهم دیگری نیز در این مسیر برداشته شده، اما دست‌کم فولاد مبارکه به قولی که به شهروندان داده بود، عمل کرده و امروز با مژده‌ای خوش می‌توان گفت که این وعده به نتیجه رسیده است. امیدواریم هفته آینده شاهد افتتاح رسمی این پروژه باشیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در حاشیه رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی شرق اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایراسین مدل توسعه شرق استان را برنامه‌ای حمایتی و توانمندساز معرفی کرد.

وی تأکید کرد که پس از یک تا دو سال اجرا، این مدل نتایج ملموس در ارتقای مهارت، دانش و اشتغال پایدار داشته و هدف نهایی آن، رفع محرومیت و ایجاد الگوی موفق توسعه مناطق شرقی استان است.

زرندی گفت: مدلی که برای شرق استان اجرا می‌کنیم به‌عنوان یک برنامه حمایتی طراحی شده و با توجه به شرایط پیش‌آمده در این منطقه و اثرات خشک‌سالی بر زندگی خانواده‌ها، نگاه ما معطوف به توانمندسازی مردم در زمینه‌های مختلف بوده است.

وی درباره جزئیات مدل توسعه شرق اصفهان افزود: پس از گذشت یک تا دو سال اجرا، این شیوه نشان داده که می‌تواند الگوی موفقی باشد. ارتقای مهارت، دانش و مشاوره‌ها بر عهده گروه فولاد مبارکه در شرق استان بوده و نتایج این اقدامات ملموس است. امیدواریم این برنامه بتواند به ایجاد اشتغال پایدار و رفع محرومیت در شرق استان منجر شود.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با قوت بیشتری ادامه می‌دهیم و در سایر نقاط استان نیز در تلاشیم تا الگوی موفق رستا را توسعه دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در آیین افتتاح رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی شرق اصفهان: شناسایی یک‌صد کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی از مناطق محروم استان با حمایت مجموعه فولاد مبارکه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز این رویداد را گامی مؤثر در دیده شدن ظرفیت‌های پنهان روستاها و آغاز مسیری تازه برای رشد اقتصادی آن‌ها می‌داند؛ مسیری که با حمایت رستا می‌تواند نرخ رشد مناطق محروم را به مرز ۵ درصد نزدیک کند.

کوروش خسروی در افتتاحیه رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی ورزشی در گذر چهارباغ اظهار کرد: شناسایی یک‌صد کسب‌وکار از دل روستاها و شهرهای کوچک شرق استان و معرفی آن‌ها به مردم، اقدامی ارزشمند است که به توسعه آن‌ها منجر می‌شود.

وی افزود: از طرفی با فعالیت مجموعه‌های وابسته به شرکت فولاد مبارکه، یک‌صد کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی از مناطق محروم استان شناسایی‌شده و از امروز در این رویداد در گذر فرهنگی چهارباغ به مردم اصفهان معرفی می‌شوند.

خسروی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) افزود: اگر عبادت به ۷۲ بخش تقسیم شود، ۷۰ بخش آن مربوط به رزق حلال و کسب حلال است و تنها دو بخش به سایر عبادات اختصاص دارد. این تأکید، به گفته خسروی، نشان می‌دهد رزق حلال چه جایگاه ویژه‌ای دارد و تا چه اندازه فعالیت رستا در شناسایی، معرفی و قرار دادن کسب‌وکارهای حلال روستاهای هرند، ورزنه، جرقویه، براآنات و کوهپایه در معرض دید مردم ارزشمند است.

این فعالیت، خدمتی بزرگ برای توسعه کسب‌وکارهاست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به اینکه این فعالیت، خدمتی بزرگ برای توسعه کسب‌وکارهاست، تأکید کرد: خواهش من این است که از رستا حمایت شود تا بتواند این مسیر را ادامه دهد و زمینه رشد و اوج‌گیری کسب‌وکارهایی را فراهم کند که ممکن است در دل روستاها یا شهرهای کوچک ما گمنام و رشدنیافته باقی بمانند و بتوان نرخ رشد را از ۳.۵ درصد به ۵ درصد یا حتی بیشتر رساند.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا مطرح کرد؛ کارآفرینی اجتماعی: از آموزش تا اشتغال با حمایت فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا، در حاشیه رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی در گذر چهارباغ، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره فعالیت‌های این شرکت با تشریح تجربه این شرکت در شرق استان اصفهان، از طراحی و اجرای مدلی نوین در مسئولیت اجتماعی خبر داد که مردم را در مرکز فرایند توانمندسازی قرار می‌دهد.

به گفته محمدعلی جعفری، این مدل که با مشارکت گروه فولاد مبارکه تدوین شده، فراتر از کمک‌های موردی عمل می‌کند و از شناسایی مشکلات روستاها تا آموزش، شبکه‌سازی و ایجاد فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی را شامل می‌شود. او تأکید دارد که نمایشگاه اخیر، نتیجه عملی این برنامه‌ها و بازتابی از حمایت مستمر فولاد مبارکه در تقویت ظرفیت‌های فرهنگی و اشتغالی جامعه روستایی است.

جعفری تصریح کرد: حدود چهار سال گذشته، در راستای اقدام فولاد مبارکه برای هدفمند کردن مسئولیت اجتماعی خود در شرق اصفهان، با ارائه مدلی نوین، تلاش کردیم روش‌های سنتی مسئولیت اجتماعی را که عمدتاً به‌صورت کمک‌های موردی انجام می‌شد تغییر دهیم و آن را به فرایندی تبدیل کنیم که در آن مردم نقش اصلی و محوری را ایفا کنند.

وی افزود: رستا، بعد از شناسایی و شبکه‌سازی که توسط نهادها و گروه‌های مردمی انجام می‌شود، براساس سند پیشرفتی که خود مردم روستاها تدوین می‌کنند و با نقش تسهیلگری ما، مسائل و مشکلات آن‌ها احصا می‌شود؛ پس از این مرحله، واحد مطالعات ما این مسائل را ارزیابی و تأیید می‌کند و بر اساس آن، دوره‌های آموزشی و برنامه‌های توانمندسازی در حوزه‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا ادامه داد: ما در دو حوزه اصلی فرهنگی و اشتغال فعالیت می‌کنیم. در بخش اشتغال، در زمینه‌های متنوعی از جمله دام، زراعت، صنایع‌دستی، گیاهان دارویی، شیلات و سایر حوزه‌ها کار می‌کنیم. در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌هایمان شامل برنامه‌هایی برای کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها و سلامت است. در تمامی موارد رویکرد ما مبتنی بر اتصال متخصصان به مردم است تا از طریق آموزش و توانمندسازی مسائل و مشکلات آنان رفع شود.

خط پایانی بر مسئولیت اجتماعی سنتی

جعفری درباره نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حقیقت ماحصل اقدامات انجام‌شده طی سال‌های اخیر است. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ غرفه در حوزه‌های مختلف، عمدتاً در بخش‌های اشتغالی، از شهرستان‌های شرقی اصفهان شامل ورزنه، جرقویه، هرند، کوهپایه و براآنات حضور دارند. شبکه‌ها و ساختارهایی که طی این مدت شکل گرفته و به یک پایداری اولیه رسیده‌اند، امروز به توانمندی دست یافته‌اند تا محصولات خود را در یک مکان عمومی و نمایشگاه اصلی به نمایش بگذارند و برای فروش عرضه کنند. این غرفه‌ها نتیجه دوره‌های آموزشی، توانمندسازی هستند.

وی اظهار کرد: علاوه بر بخش اشتغال، برخی اقدامات مرتبط با حوزه فرهنگی نیز به درآمدزایی رسیده‌اند. در رستا، فعالیت‌های فرهنگی محدود به آموزش صرف نیست، بلکه تلاش می‌شود برخی پروژه‌ها و مهارت‌های فرهنگی نیز به درآمدزایی برسند. نمونه‌هایی از این دست شامل تولید عروسک، طرح سرود و پروژه بزرگ مادر-مربی است، تمام این اقدامات پس از گذر از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی به یک فرایند پایداری دست یافته‌اند.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا افزود: در کل، هدف ما این است که با ارائه مدل نوین مسئولیت اجتماعی، خط پایانی بر روش‌های سنتی مسئولیت اجتماعی بکشیم و یک مدل هدفمند و اثربخش ارائه دهیم. این مدل با همکاری گروه فولاد مبارکه طراحی و اجرا شده و این شرکت طی چهار سال اخیر به‌طور مستمر از آن حمایت کرده است؛ حمایتی که به رستا امکان می‌دهد این برنامه‌ها و اقدامات را به‌صورت مؤثر و پایدار پیش ببرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.