
کیوسک خبر: مرتضی رحیمینسب فارغالتحصیل هنرهای نمایشی و مدرس سینما در نگاهی به ماجرای توقیف سریال سووشون و فیلترینگ نماوا اظهار داشت: یک پلتفرم که فقط یک سریال یا یک فیلم نیست، اگر این طور بود که با یک اثر، کل یک مجموعه را تکفیر کنیم قطعا امام خمینی(ره) در برخورد با سینمای قبل از انقلاب اسلامی به فیلمهایی مثل «گاو» اشاره نمیکردند و دستورکار غیرمستقیم به اهالی هنر نمیدادند که به فکر تعالی هنر سینما باشند.
آنها که در سالهای اخیر پلتفرم نماوا را دنبال کرده اند حتما اذعان دارند که این پلتفرم مجموعه ای از محتوا در گونه ها و با نگره های مختلف تولید و ارائه داده که از آثار ایرانی و برنامه های سرگرمی محور تا فیلم و سریالهای خارجی و کلاسیکها ی دیدنی و اگر فرزند داشته باشید حتما از باکس کودک نماوا استفاده کرده اید که میشود با خیال راحت بچه ها را پای آن نشاند و خرسند بود از اینکه مطابق با موازین اخلاقی ایرانیان، بچه هایمان سرگرم میشوند.
حتی اگر سابقه نماوا در تولید و ارائه سریالهایی مثل قورباغه، خاتون، خسوف، سیاوش و رئالیتی های سرگرم کننده مثل همرفیق یا دست به مهره و… را یادمان رفته باشد یادمان نمیرود که همین پلتفرم بود که یک سریال فانتزی خوب برای کودکان ما تدارک دید به نام دیو و ماه پیشونی که فصل دوم آن به تازگی عرضه شد یا سعی کرد یک رئالیتی مافیایی بدون تبانی با عنوان الکلاسیکو را ارائه کند یا برنامه ای برای علاقمندان استندآپ به اسم رینگو عرضه کند…یا برنامه ای بسیار مفرح و کاملا انتقادی مثل نیمه شب داشت که محترمانه با همه چیز شوخی میکرد و اتفاقا بسیار نیز دلنشین بود.
بالاغیرتا برنامه موزیکال کنسرتینو که نماوا آن را در حال عرضه داشته یکی از سالم ترین برنامه های مرتبط با هنر موسیقی بوده که هم وجه آموزشی دارد و هم میتوان آن را دید و از اجرای گروه های مختلف جوان و قدیمی، لذت برد و هم چیزهایی تازه درباره هنر موسیقی آموخت.
نماوا نبود که بعد از آن همه حاشیه بر آخرین سریال تاریخی حسن فتحی از این کارگردان باتجربه در ژانر دیریاب معمایی-جنایی حمایت کرد تا حاصل آن بشود سریال ازازیل که از نظر تکنیکی واقعا سریالی قابل تامل بود و کاملا ضدّ این جریان تکراری ملودرام-کمدی سازی سینما و شبکه خانگی یا حتی سریال غربت که در بسیاری از زمینه های تصویرسازی اجتماع حاشیه ای، اثری متاثر از حال و هوای زنانه جامعه امروز بود. در میان این همه اثر همزمان که در حال عرضه است، کدام فیلم یا سریال به اندازه غربت از زنان در کانون یک درام پرافت و خیز، بهره جسته؟
این همه شعار تولید مشترک در این همه سال دادند و حتی رفتند از آمریکا، فیلمبردار آوردند ولی دریغ از جذب یک هنرپیشه مطرح؛ با این حال نماوا با همه مشکلات، سریالی به اسم بلیت یکطرفه را حمایت کرد که برخی از چهره های سرشناس تلویزیون ترکیه و ازجمله ارکان پتککایا-علی کاپیتان- را با خود داشت و کافیست انبوه واکنشهای مخاطبان به چنین حضوری در فضای مجازی را رصد کنیم تا دریابیم چقدر تولید مشترک با حضور هنرپیشه های سرشناس، اهمیت دارد.
یادمان نرود همین نماوا بود که باعث بازگشت ایرج طهماسب و تیمش به تولید مجدد برنامه عروسکی شد و در سایه حمایت نماوا بود که مجموعه مهمونی تولید و چنان با اقبال روبرو گشت که حتی دست اندرکاران صداوسیما را به فکر انداخت که همین مهمونی را به تلویزیون ببرند و در ترکیب با عروسکهای کلاه قرمزی، شرایط بازگشت مخاطب به رسانه ملی را فراهم آورند.
اینکه چرا نماوا بابت عرضه یک قسمت از سریال سووشون، گرفتار فیلتر شده را حقوقدانان و کارشناسان ممیزی پاسخ داده اند ولی خودم به عنوان یک مدرس دانشگاه، پیشتر اگر میخواستم یک فیلم روز را به دانشجویانم پیشنهاد دهم ببینند به آنها آدرس یک پلتفرم مجاز مثل نماوا را میدادم که نسخههای معتدل را ارائه میدهد ولی حالا…! جز این است که فیلتر رسانه های مجاز، مخاطب را به سمت فضای غیرمجاز و نسخه های افسارگسیختهی آثار میبرد؟؟
ضمن آرزوی تعامل هرچه زودتر مسئولان مربوطه برای حل مساله سووشون و نماوا، به عنوان یک عضو کوچک از جامعه آکادمیک هنر به خود این اجازه را میدهم که از گردانندگان شبکه خانگی بخواهم هرچه زودتر چیزی شبیه به شورای داوری یا شورای حکمیت راه بیندازند تا قبل از بروز مشکلات، مساله حل گردد و این طور نباشد که خدای نکرده ابتدا توقیف و فیلتر را شاهد باشیم و بعد تازه به فکر حل مشکلات بیفتیم…
https://www.kioskekhabar.ir/?p=269562