×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
موفقیت کردستان در درمان بیماران کرونایی

شیرزاد قادرپور‌‌ اقدم، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی کردستان
از ابتدای شیوع بیماری کرونا مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی کردستان بر اساس رسالت سازمان، همسو و همگام با دانشگاه علوم پزشکی اقدام به ارائه خدمت درمانی به بیماران کرونایی کرده که این امر موجب برداشتن بار قابل توجهی از حجم سنگین بیماران، از دوش بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی استان شده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی در استان کردستان دو مرکز درمانی بستری تحت عنوان بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی سنندج و سقز دارد. بیمارستان‌های سنندج و سقز از آغاز شیوع بیماری کرونا از هیچ تلاشی برای درمان بیماران کرونایی در این مراکز کوتاهی نکرده و روزانه بیش از ۵۰ بیمار را به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

همچنین در این مدت تعداد ۴۰ بیمار کرونایی در بخش‌های ویژه و اختصاصی این بیماران در بیمارستان‌های مذکور بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بیمارستان تأمین‌اجتماعی سنندج از شروع پیک اخیر کرونا نیز تعداد سه بخش کامل با ۸۵ تخت بستری و بیمارستان تأمین‌اجتماعی سقز دو بخش و ۲۰ تخت را برای بستری بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند.

سال گذشته برای تأمین رمدسیویر به عنوان داروی بیمارن کرونایی استان کردستان مبلغ ۴۵ میلیون تومان و برای تجهیزات مصرفی این بیماران مبلغ ۵۵۵ میلیون تومان هزینه شده است. این در حالی است که این میزان در پنج ماه امسال تنها در بحث داروهای مصرفی به رقم بیش از ۹۱۰ میلیون تومان یعنی تقریباً به بیش از ۲۰ برابر مجموع سال گذشته رسیده است.

باتوجه به اوج‌گیری موج پنجم کرونا و نیاز مبرم بیماران کرونایی و مراجعان این مراکز به نصب و راه‌ندازی دستگاه اکسیژن‌ساز، این امر برای بیمارستان سنندج به صورت صد‌‌‌در‌‌صدی انجام و در بیمارستان سقز نیز در دست اقدام است که امیدواریم تا پایان شهریور‌ماه این اقدام نیز عملی شود.

در بخش درمان تأمین‌اجتماعی استان کردستان برای بیماران کرونایی ظرفیت پذیرش روزانه ۱۱۵ تخت بستری دائم و ۱۰ تخت بستری موقت موجود است.

در سال گذشته آمار کل بستری بیماران کرونایی پذیرش شده در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان ۹۵۵ نفر بود که این میزان در پنج ماهه ابتدایی امسال ۵۳۱ مورد گزارش شده است.

در سال ۹۹ میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونا به بیمارستان‌های مذکور ۴ هزار و ۸۰۰ بیمار بوده که این میزان در پنج ماه ابتدایی امسال به هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. این افزایش پذیرش در حالی صورت گرفته که شمار تخت‌‎ها و کادر درمانی این مراکز هیچگونه افزایشی نداشته‌اند و این اضافه بار تحمیلی تنها با تلاش همه‌جانبه و خستگی‌ناپذیر کادر درمان و در راستای ارائه خدمت به هم‌استانی‌‎ها محقق شده که به راستی شایسته تقدیر و تجلیل است‌.

همچنین در بیمارستان‌های سنندج و سقز هرکدام یک آمبولانس ویژه برای بیماران کرونایی با تجهیزات اختصاصی و نیروی انسانی آموزش‌‌‌دیده در نظر گرفته شده که این امر اقدامی‌ مؤثر برای سرعت‌بخشی در روند درمان بیماران به شمار می‌آید.

سال گذشته در مجموع ۱۰۰ نفر از کارکنان بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی استان کردستان به بیماری کرونا مبتلا شدند که این میزان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ مورد گزارش شده است.

منبع: هفته نامه آتیه نو شماره ۳۰۳ مهر ۱۴۰۰