
در حاشیه نمایشگاه بینالمللی ایران اکسپو ۲۰۲۵، دکتر سعید مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بازدید از غرفه منطقه آزاد ماکو به بررسی پیشرفتهای تولیدی و زیرساختی این منطقه پرداخت. در این دیدار، تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد واحدهای تولیدی به سمت صادراتمحوری و تقویت کریدورهای ترانزیتی بینالمللی بهویژه کریدور ریلی شمالغرب کشور مطرح شد.
به گزارش کیوسکخبر، دکتر سعید مسرور، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در جریان بازدید از غرفه منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، از نزدیک در جریان فعالیتهای تولیدی واحدهای مستقر در این منطقه قرار گرفت. در این دیدار، دکتر مسرور با رستمزاده مدیرعامل شرکت پاکیزه شوینده الماس دیدگاهها و دستاوردهای تولید داخلی را مورد بحث قرار داد.
رستمزاده با برجسته کردن اینکه تمامی محصولات شرکت «ساخت ایران» هستند، گفت: «افتخار داریم که با تلاش تیمی متخصص و با حمایت کمیته امداد، بتوانیم در شرایط تحریم به تولید محصولاتی با کیفیت بپردازیم. امروز ۱۲ نفر در واحد ما اشتغال دارند و با گسترش تولید، فرصتهای شغلی بیشتری ایجاد خواهیم کرد.»
دبیر شورایعالی مناطق آزاد در ادامه با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه تولیدکنندگان به سمت صادرات، یادآور شد: «منطقههای آزاد باید بهعنوان دروازههای صادراتی کشور عمل کنند. توسعه تولید داخلی مهم است، اما باید رویکرد ما به سمت دستیابی به بازارهای جهانی حرکت کند.»
بهبود کیفیت تولیدات و نظارت دقیق
حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز در گفتوگو با دبیر شورایعالی مناطق آزاد، به پیشرفتهای کیفی محصولات داخلی اشاره کرد. وی با برجسته کردن اینکه در گذشته واردات محصولات تقلبی به مشکلاتی برای صنعت لباس منجر میشد، گفت: «با نظارتهای دقیق منطقه آزاد و سازمانهای نظارتی، کیفیت محصولات بهطور چشمگیری افزایش یافته است. این اقدامات به حفظ اعتبار تولید داخلی کمک کرده و رقابتپذیری ما را در بازارهای بینالمللی افزایش داده است.»
کریدور ریلی شمالغرب: پلی به سمت اروپا
در بخش دیگری از این دیدار، گروسی به پروژه کریدور ریلی شمالغرب کشور اشاره کرد و گفت: «در سفر اخیر رئیسجمهور به آذربایجان، مسیر ریلی سرخس بهعنوان یکی از محورهای ترانزیتی کلیدی مطرح شد. این مسیر از چین آغاز شده و پس از عبور از ترکمنستان و سرخس، به تبریز متصل میشود. همچنین توافقی با ترکیه برای تکمیل ۲۲۰ کیلومتر مسیر مرند تا چشمثریا بهصورت تمامریلی انجام شده که به کاهش زمان حملونقل کمک خواهد کرد.»
مسرور نیز در واکنش به این برنامهها، اهمیت این کریدور را در چارچوب ابتکار چین «یک کمربند، یک جاده» برجسته کرد و اظهار کرد: «این مسیر میتواند از شانگهای یا دالیان چین آغاز شده و از طریق سرخس به بندر کاسپین و سپس مرند متصل شود. تکمیل ۲۰۰ کیلومتر باقیمانده (مرند تا چشمثریا) باعث میشود این کریدور به ترکیه متصل شود و به یکی از محورهای تجاری اصلی جهان تبدیل گردد. دولت در این زمینه پشتیبانیهای لازم را انجام خواهد داد.»
بهسازی مسیرهای بینالمللی
در ادامه، گروسی به برنامههای بهبود مسیر ۵۱ کیلومتری ایواوغلی تا گیت منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: «این مسیر که پیش از این دوخطه و دارای نقاط خطرناک بود، پس از پیگیریهای دبیر شورایعالی مناطق آزاد به دولت منتقل شده و تبدیل به جاده چهارخطه در دستور کار قرار گرفته است. این مسیر تنها یک جاده محلی نیست، بلکه بخشی از کریدور تجاری بینالمللی است.»
وی افزود: «برای این پروژه، امتیازات ویژهای از جمله اختصاص مسیر به حمل کالاهای تجاری و بهرهمندی از ابزارهای مالی و فاینانس در نظر گرفته شده است. این اقدامات به تسهیل جریان کالا و افزایش رقابتپذیری صادرات کمک خواهد کرد.»
چشمانداز توسعهای
گروسی در پایان از حمایتهای دبیر شورایعالی مناطق آزاد از پروژههای زیرساختی قدردانی کرد و افزود: «از زمان آغاز پیگیری کریدور انزلی، توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای در اولویت قرار گرفته است. امیدواریم با همکاری دولت و بخش خصوصی، شاهد بهرهبرداری از این پروژههای استراتژیک در آینده نزدیک باشیم.»
این دیدار نشاندهنده توجه ویژه به مناطق آزاد بهعنوان موتور محرکه رشد اقتصادی و صادرات کشور است. با تقویت زیرساختها و همراهی بخش خصوصی، منطقه آزاد ماکو میتواند به یکی از گلوگاههای مهم تجاری ایران تبدیل شود.