
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت نباید تاجر و بنگاهدار باشد، بلکه باید سیاستگذار و حامی تولیدکنندگان واقعی باشد.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از ایکوپرس، رضا علیزاده، در حاشیه نمایشگاه خودرو تبریز، با اشاره به تجربه واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی اظهار کرد: قانون اساسی به صراحت تکلیف کرده که بنگاههای تولیدی باید به بخش خصوصی واگذار شوند. دولت نباید تولیدکننده، تاجر یا بنگاهدار باشد، بلکه باید تمرکز خود را بر سیاستگذاری، ریلگذاری و حمایت از تولیدکنندگان بگذارد. هر جا دولت وارد عرصه تولید شده، نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.
وی با اشاره به واگذاری مدیریت ایرانخودرو به اکثریت سهامداران، این واگذاری را موفق ارزیابی کرد و گفت: خروجی که از این واگذاری میبینیم خروجی خوبی است و باوجود شرایط دشوار اقتصادی به لحاظ مسایل داخلی و بینالمللی، میبینیم که ایرانخودرو نسبت به همترازانش چالشهای کمتری دارد و میتواند خود را بهتر با شرایط سازگار کند.
وی با بیان اینکه برخی خصوصیسازیهای گذشته تجربه موفقی نبودهاند، افزود: در سالهای گذشته واگذاریها به بخش خصوصی واقعی انجام نشد. بنگاههای بزرگ صنعتی و فولادی بهجای اینکه به فعالان اقتصادی توانمند واگذار شوند، بین نهادهای مختلف مثل تامیناجتماعی و دستگاهها تقسیم شدند؛ در واقع بنگاهها تکهتکه شدند و کارایی خود را از دست دادند، اما اگر خصوصیسازی واقعی و هدفمند انجام شود، هم قانونگذار از آن حمایت میکند و هم مجلس و دولت از آن استقبال خواهند کرد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تجربه واگذاری مدیریت ایرانخودرو گفت: در مورد ایرانخودرو، سهام جدیدی جابهجا نشد، بلکه مدیریت به اکثریت سهامداران فعلی واگذار شد.
علیزاده با تقدیر از زحمات مدیران، کارشناسان و کارگران زنجیره خودروسازی، تاکید کرد: مردم قدر زحمات تولیدکنندگان را میدانند. امیدواریم با ارتقای کیفیت، افزایش تنوع محصولات و توجه به سلیقه و توان مالی مصرفکنندگان، رضایتمندی مردم بیش از پیش حاصل شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع قیمتگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمتگذاری دستوری یکی از آسیبهای جدی به صنعت و تولید کشور است. طبق قانون برنامه هفتم، قیمتگذاری باید متوقف شود، اما همچنان در برخی حوزهها ادامه دارد و باعث زیان تولیدکنندگان میشود. امیدواریم فضای کشور به سمتی برود که این سیاست بهطور کامل برچیده شود.
وی افزود: با این حال، چون هنوز بازار رقابتی کامل شکل نگرفته، در شرایط فعلی باید بین حمایت از مصرفکننده و جلوگیری از زیان تولیدکننده تعادل برقرار شود. نباید سختگیری بیش از حد موجب آسیب به خودروسازان شود. در آینده با حضور خودروسازان جدید و تقویت رقابت، بهترین روش آن است که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.
علیزاده در پایان با بیان اینکه توصیهمان به وزارت صمت این بوده است که سختگیری بیش از حد نکنند تا خودروساز در شرایط سخت فعلی بیشتر از این آسیب نبیند، اظهار امیدواری کرد، روند فعلی خصوصیسازی واقعی و اصلاح ساختارها در صنعت خودرو ادامه یابد تا شاهد ارتقای کیفیت، افزایش بهرهوری و رضایت بیشتر مردم باشیم.