
پرویز خوشکلام خسروشاهی با اشاره به وضعیت محصولات بیمهای در کشور گفت محصولات بیمهای در برخی رشتهها از نظر کیفیت و پوشش خدمات در سطحی هستند که قابل مقایسه با جهان است.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل، رئیس کل بیمه مرکزی در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه صنعت مالی درباره کیفیت و رقابتپذیری محصولات بیمهای کشور گفت: محصولات بیمهای ما در بسیاری از رشتهها در مرحله فروش مشابه نمونههای جهانی است و از لحاظ پوشش ریسک، نرخگذاری شباهتهایی با استانداردهای بینالمللی دارد. مشکل اصلی در مرحله پرداخت خسارت است.
وی افزود: در برخی رشتهها مانند بیمه درمان، پرداخت خسارت در ایران حتی از برخی کشورهای پیشرفته مناسبتر به نظر میرسد.
خسروشاهی با اشاره به سیستم بهداشت و درمان کشور گفت: این ساختار باعث شده بیمهها خسارت بیشتر و آسانتری بدهند، برخلاف کشورهای توسعهیافته که تجویزهای پزشکی و ارائه خدمات سختگیرانه است و به تبع آن پرداخت خسارت توسط بیمهها نیز سختگیرانه است.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف موجود گفت: در رشتههایی مانند بیمه خودرو و بیمههای مهندسی و انرژی و باربری، هنوز از استانداردهای جهانی فاصله داریم. همچنین در حوزه بیمههای اتکایی، بهدلیل محدودیت سرمایه و عدم رتبهبندی بینالمللی، توان رقابتی ما در سطح جهانی پایین است.
خسروشاهی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت خسارت حادثه بندر شهید رجایی از پرداخت حدود ۹۵ میلیارد تومان دیه به خانواده افراد فوت شده خبر داد و افزود خسارات وارده به خودروها نیز حدود ۴۲ میلیارد تومان بوده که آنها نیز پرداخت شده است.
وی با اشاره به خسارات حوزه باربری افزود: ارزیابیها در این بخش همچنان ادامه دارد، چرا که پیچیدگیهای خاصی وجود دارد و هنوز مشخص نیست خسارت محمولههای آسیب دیده چقدر است. در نتیجه، برآورد خسارت در این حوزه هنوز قابل اعلام نیست.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان ضمن قدردانی از شرکتهای بیمه بابت عملکرد در پرداخت خسارتها، بر لزوم تداوم این روند تا پایان پرداخت خسارتها تاکید کرد.