×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ مرداد , ۱۴۰۴
سهم ایران از بازار جهانی پوشاک؛ تقریبا هیچ!
مسعود یوسفی

مسعود یوسفی ـ روزنامه‌نگار
صنعت پوشاک و نساجی با گردش مالی حیرت آور سالیانه ۱۹۰‪۰ میلیارد دلار از جمله صنعت های پر رونق دنیاست، اما سهم کشور ما از این حوزه پررونق، اشتغالزا و پولساز چقدر است؟ آمارها، از جمله آمار اتاق بازرگانی تهران از سهم ٩ تا ١٠ میلیارد دلاری ایران از بازار جهانی پوشاک و نساجی خیر می دهد؛ یعنی چیزی در حد هیچ. تازه بیش از نیمی از این مقدار هم مربوط است به واردات و عمدتا بازار غیر قانونی قاچاق پوشاک و تنها کمتر از ۵۰ درصد آن به تولید داخلی مربوط می شود. سوگمندانه باید اذعان کرد که کشور ما در این حوزه هم مثل خیلی از حوزه های دیگر از کشورهای همسایه و سایر کشورهای دنیا عقب مانده است. این در حالی است که ایران به لحاظ قدمت طولانی تمدن خود و نیز تنوع قومی و شرایط جغرافیایی و فرهنگی می تواند به یکی از قطب های تولید پوشاک و عرصه برگزاری جشنواره های مد و لباس باشد و سهم چشمگیری از گردش مالی این صنعت پر رونق را از آن خود کند. ایران از دیرباز مهد تولید لباس و پوشاک با طرح ها و ایده های گوناگون و رنگ ها و نقش های خیره کننده و دلپذیر در میان قومیت های مختلف خود بوده است و همین امر می تواند به یک منبع الهام و جوشش طرح و ایده برای تولیدکنندگان امروزی مد و لباس و جلب توجه تولیدکنندگان سایر کشورها قراربگیرد.
سنگ نگاره ها و نقاشی ها و نوشته جات تاریخی و تکه های پارچه های قدیمی همگی گواه آن است که ایرانی ها از آغاز در زمینه تولید لباس و پوشاک حرف های زیادی برای گفتن داشته اند و امروز نباید در این حرفه دست و پا بسته و بلاتکلیف باشند.
در صورتی که موانع پیش پای تولیدکنندگان داخلی برداشته شود و آن ها بتوانند با فراغ بال و خاطر آسوده به فعالیت بپردازند به طور حتم شاهد شکوفایی این صنعت در آینده نزدیک خواهیم بود و از این راه به ثروت سازی و اشتغالزایی و رفع بیکاری و رونق بنگاه های تولید پوشاک و مد و لباس کمک های موثر و شایانی خواهد شد. اما متاسفانه رانت خواری و قاچاق پوشاک مانع شکوفایی و به اجرا درآمدن ایده ها و خلاقیت های تولیدکنندگان ایرانی شده است. عمده ترین تهدید در این زمینه هم از سوی کشور ترکیه اعمال می شود که در این خصوص نسبت به ایران دست بالا را داشته و توانسته است سهم عمده ای از بازار پوشاک و نساجی کشورمان را از آن خود کند. بر این مبنا وزارت خانه های صمت، اقتصاد ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن ها و اِن. جی. اوهای فعال در حوزه صنعت مد و لباس باید با همگرایی و برگزاری جلسات هم اندیشی، فعال تر و پرتلاش تر از گذشته ظاهر شوند و با کارشناسی و سیاستگزاری های لازم و بایسته بتوانند جریان و هدایت این عرصه بسیار گسترده را در دست بگیرند و مانع از بی سر و سامانی و رهاشدگی آن شوند. به روز رسانی ماشین آلات، تسهیل واردات مواد اولیه، دسترسی آسان تر به منابع مالی، به روزرسانی اطلاعات و ارتقاء دانش و آگاهی نیروی انسانی شاغل در این حوزه از جمله مواردی هستند که می توانند به توسعه و پویایی صنعت پوشاک و نساجی کشور یاری برسانند.

منبع خبر : کیوسک‌خبر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.