×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک بر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، صابر عسکرپور، با بیان اینکه بانک مسکن هیچ‌گاه در تعیین قیمت اوراق تسه دخالتی ندارد و همچون سایر ابزارهای بازار سرمایه، میزان عرضه و تقاضا است که قیمت اوراق تسه را مشخص می کند، گفت: در عین حال ما به عنوان ناشر اوراق وظیفه داریم همواره فرایندهای مرتبط با معاملات اوراق را بررسی کنیم تا از طریق راهکارهای مناسب در بازار همانند ایجاد محدودیت ۴ ماهه برای معاملات مجدد، تقاضای سفته بازی در خرید و فروش آن کاهش یابد و تسهیلات‌گیرندگان مسکن بتوانند با قیمت مناسب آن را خریداری کنند.

وی اضافه کرد: از دلایل دیگر افزایش قیمت، هجوم بسیاری از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در بورس بود که با مشاهده رشد قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون آگاهی از ماهیت این اوراق به اشتباه نسبت به خرید آن اقدام کردند و این افزایش فشار تقاضا نیز در رشد قیمت اوراق تا بیش از ۸۰ هزار تومان موثر بود.

عسکرپور افزود: همانگونه که قبلا نیز اشاره شده بود، کاهش مراجعات فروشندگان اوراق به کارگزاری ها و شعب بانک به دلیل شیوع ویروس کرونا از یک سو و انباشت تقاضای تسهیلات از سوی دیگر نیز از دیگر عوامل کاهش عرضه اوراق بود که موجب نوسان اخیر شد.

وی در خصوص اقدامات بانک به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار، از مکاتبات بانک مسکن با شرکت سمات خبر داد و گفت: به دلیل شیوع کرونا و کاهش مراجعات حضوری مشتریان به مراکز احراز هویت برای نهایی شدن ثبت‌نام در سجام، از شرکت سمات درخواست شد تا با ایجاد دارایی تسه برای مشتریان غیرسجامی موافقت کند تا از این طریق عرضه اوراق در بازار بیشتر شود. خوشبختانه شرکت سمات نیز طی دو مرحله نسبت به ایجاد دارایی تسه برای افراد غیر سجامی اقدام کرد و به این ترتیب مشکل عرضه اوراق تا حدودی مرتفع شد. همچنین با کاهش محدودیت های وضع شده در خصوص کسب و کارها و تردد افراد از سوی ستاد مقابله با کرونا، مراجعه فروشندگان به کارگزاری ها و شعب افزایش یافته و این موضوع نیز بر عرضه اوراق تاثیر گذار بوده است.

مدیر امور مالی بانک مسکن خاطرنشان کرد: با اقدامات فوق، مصرف‌کنندگان واقعی اوراق یعنی متقاضیان تسهیلات متوجه شدند که به اندازه نیاز آنها اوراق در بازار وجود دارد و پس از شکل‌گیری روند نزولی در قیمت اوراق، تقاضای غیرواقعی و سفته بازی نیز بازار را ترک کرد. در نتیجه اکنون شاهد کاهش سطح قیمت اوراق به کمتر از ۶۰ هزار تومان و افت بیش از ۲۵ درصدی قیمت اوراق نسبت به زمان اوج‌گیری قیمت در نمادهای مختلف تسه هستیم.

به گفته وی، بانک مسکن و شرکت سمات با همکاری و تعامل توانستند در راستای تامین منافع استفاده کنندگان واقعی اوراق تسه، فضای سفته بازی در بازار اوراق تسه را کاهش دهند.

عسکرپور با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص الزام به ثبت‌نام نهایی مشتریان دارنده اوراق در سجام توسط بانک مسکن صورت گرفته است، گفت: اگرچه با مراجعه روزافزون مشتریان بانک به مراکز احراز هویت، بسیاری از آنان سجامی شده اند اما در عین حال به زودی این امکان فراهم می‌شود که مشتریان بتوانند با مراجعه به شعب منتخب بانک مسکن، خدمات احراز هویت سجام را نیز به راحتی از بانک دریافت کنند و با این اقدام عرضه اوراق تسه نیز بیش از پیش خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.