×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دوستی بالاترین ارزش انسان و اساس وحدت است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، استاد دانشگاه و دیپلمات سابق ایرانی، با بیان این مطلب که مهربانی کیش، انسان را مات می‌کند، با تاکید بر سابقه‌ی تدریس ۲۰ساله‌ی الهیات ِ صلح و روابط بین‌الملل در زمان جنگ اظهار داشت: کیش منطقه‌ی آزاد نام گرفته و یک پایگاه دوستی جهانی و روابط بین‌الملل به‌نظر می‌آید.

محمدجعفر امیرمحلاتی افزود: ایران ظرفیت تمدنی تاریخی بی‌نظیری در دنیا دارد و مرکز میانجیگری در روابط جهانی و ضوابط منطقه‌ای می‌باشد.

وی تصریح کرد: هیچ پیامبری به اندازه‌ی حضرت ختمی‌مرتبت، در سیره و گفتار و عمل خود، مهربانی را سعادت دو دنیا نشان نداده است و اولین کسی که حقوق بشر را شناخت و آموخت و قهرمان تاریخی‌اش، امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌باشد؛ دقیقا دو موردی که جهان امروز کم دارد.

این دانشور منتخب در مطالعات اسلامی و الهیات صلح در دانشکدهٔ مطالعات مذهبی با اشاره به خاطره‌ای در یک کلیسا با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، گفت: در آن نشست که همزمان با شب‌یلدا بود با شرط پذیرایی همه‌ی مدعوین با انار، حاضر به سخنرانی شدم و هنگام ایراد سخن، به صحبت یک خاخام مبنی بر ادعای سحرآمیز و ثابت‌بودن عدد دانه‌های انار در کتاب‌های دینی‌شان و کذب بودن آن اشاره کردم و به این نتیجه رسیدم که اولا معجزه‌ی الهی در ثوابت نیست و به تنوع در جهان بستگی دارد و این از لحاظ فلسفی نگاه مهمی است.

عضو امنای بنیاد فرهنگی ایلکس، جهان را چون انار کروی، و مردم را به دانه‌های آن تشبیه کرد و ادامه داد: دومین نتیجه‌ای که گرفتم بعد از باز کردن انار و کنار یکدیگر نشستن دانه‌های انار بدون جنگ بود، و شرمسار شدم که کشوری چون آمریکا صادرکننده‌ی سلاح‌های جنگی به جهان است.

وی که دارای کرسی نانسی شروم‌دای در مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در کالج برلین می‌باشد، با اشاره به تصمیم دولت‌های انگلستان و ژاپن مبنی بر تاسیس وزارت جدیدی با عنوان “وزارت امور تنهایی” به دلیل بحران‌های روانی، تاکید کرد: دو کشور صنعتی در دو جغرافیا و فرهنگ کاملا متفاوت به دلیل افزایش آمار خودکشی در جامعه‌هایشان تصمیم به تاسیس چنین نهادی گرفتند.

محلاتی به وجود حدود هشت جنگ در خاورمیانه از مرزهای افغانستان تا نیجریه اشاره کرد و افزود: جنگ‌ها اموری عادی شده و چنین جهانی باید در مقابل پیامبران ابراهیمی از خود شرمسار باشد.

او همچنین به حس ناامنی مردم و سرگردانی تعداد زیادی از آنان در آب‌های مرزی و ابتلای به کرونا به علت خشونت‌ بی‌حدوحصر با طبیعت اشاره کرد و گفت: ما در جنگ تحمیلی هشت‌ساله این تنهایی‌ها و جنگ‌ها را لمس کرده‌ایم.

وی با تاکید بر گمان دوهزارساله‌ی غربیان مبنی بر معنای سعادت در تنهایی، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم بود که دموکراسی و آزادی را برای ایجاد صلح کافی ندانسته و دوستی‌پژوهی را به عنوان رشته‌ای جدی در محافل آکادمیک در نظر گرفتند و جهان فهمید که پایه‌ی تمدن، دوستی است.

محمدباقر محلاتی، ارسطو را از اولین فلاسفه‌ی دوستی عنوان کرد و گفت: طبق نظریه‌ی وی در جامعه‌ی مبتنی بر دوستی، نیازی به عدالت نیست اما در جامعه‌ی مبتنی بر عدالت، همچنان به دوستی نیاز است.

وی افزود: ارسطو معتقد بود “اگر با همه دوست باشید، بدان معناست که با هیچ‌کس دوست نیستید” و این بدان مفهوم بود که دوستی توجه خاص می‌خواهد، اما حدود دو هزار سال بعد، یک معلم مسیحی پاسخ وی را داد و گفت: “چون انسان موجودی نامیرا و نامحدود است، در هر دو جهان فرصت مهرورزی به دیگران را دارد” و خردهای برخاسته از دین اسلام نیز موید همین مطلب است چنانچه رسول اکرم ۱۴۰۰ سال قبل از این فیلسوف، دوستی را نیمی از دین‌ورزی دانسته است و در قرآن کریم، خروجی عمل صالح، مهربانی عنوان شده است.

این پژوهشگر صلح‌دوستی با برداشت از قرآن کریم و بیان این مطلب که انسان‌ها به اندازه‌ی نامهربان‌بودنشان، بی‌دین هستند و عمل صالح ندارند، تصریح کرد: امیرالمؤمنین دوستی را نیمی از عقلانیت دانسته و امام جعفر صادق توصیه به افزایش نامحدود دوستی کرده‌اند.

وی ارزش انسان را در نگاه فلاسفه‌ی غرب در اندیشیدن و کارکردن عنوان و تصریح کرد: فلاسفه‌ی ایرانی با نگاهی عالی‌تر، دوستی را ارزش انسان می‌دانند چنانچه خواجه‌نصیرطوسی، اصالت پیوند و رابطه را اساس وحدت عنوان کرده است.

محمدجعفر امیرمحلاتی در پایان با تاکید و توصیه بر لزوم عبور از خطوط موازی و به‌هم رسیدن، تصریح کرد: کشوری چون ایران باید مرکز میانجیگری برای حل و فصل اختلافات در منطقه و تمام جهان باشد و دوستی‌پژوهی و میانجیگری باید به عنوان دروس و رشته‌های اصلی آکادمیک تدوین و نهادهای دوستی تاسیس شوند تا به جهان‌بینی مطلوب خود برسیم.

جشن میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه‌السلام با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران معاونت‌های سازمان، شامگاه شنبه اول آبان در تالار شهر برگزار شد.