×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ شهریور , ۱۴۰۴

خط ۳ متروی مشهد با بهره‌برداری از فاز نخست، برای نخستین‌بار حرم مطهر رضوی را به شبکه متروی شهری متصل کرد. این پروژه عظیم به‌دست قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با استفاده از ۸۰ ٪ تجهیزات ایرانی اجرا شده و شامل ایستگاه‌های کلیدی ترمینال، باب‌الجواد(ع) و شهداست. رکوردهای مهندسی چون بتن‌ریزی و ریل‌گذاری روزانه، ساخت ایستگاه شهدا به‌عنوان عمیق‌ترین ایستگاه کشور، و طراحی ایرانی – اسلامی ایستگاه باب‌الجواد (ع) از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این طرح است. خط ۳ نه‌تنها گره ترافیکی مشهد را می‌گشاید بلکه «مسیر زیارت زیرزمینی» را برای میلیون‌ها زائر امام رضا (ع) هموار کرده است.

به گزارش خبرنگار کیوسک‌خبر، با آغاز بهره‌برداری خط ۳ متروی مشهد به‌دست قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، برای نخستین‌بار حرم رضوی به شبکه مترو پیوست؛ انقلابی در حمل‌ونقل زیارتی – شهری.

اتصال حرم مطهر به قلب شبکه مترو
نخستین خط زیارتی کشور با تلاش شبانه‌روزی متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون زائران امام رضا(ع) طعم خدمت بزرگ مترو را می‌چشند. فاز نخست این خط به طول ۶.۵ کیلومتر از پایانه مسافربری تا میدان شهدا کشیده شده و سه ایستگاه کلیدی «ترمینال»، «باب‌الجواد(ع)» و «شهدا» را دربر می‌گیرد.

پروژه‌ای ملی با ماهیت زیارتی
خط ۳ متروی مشهد نه‌تنها یک طرح عمرانی بلکه یک «محور زیارتی – شهری» است؛ مسیری که با اتصال مستقیم فرودگاه، راه‌آهن و پایانه به حرم، الگوی جدیدی از حمل‌ونقل زیارتی را به نمایش گذاشته است.

رکوردهای جهادی قرارگاه خاتم
سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، اعلام کرد: «ما امروز کارهای ناممکن را ممکن کرده‌ایم.» در این پروژه رکوردهایی چون بتن‌ریزی ۳۰۰ متر اسلب در یک روز و ریل‌گذاری ۳۰۰ متر در یک روز به ثبت رسیده است.

ایستگاه شهدا؛ عمیق‌ترین ایستگاه کشور
یکی از شگفتی‌های فاز نخست، ایستگاه شهداست؛ عمیق‌ترین ایستگاه مترویی مشهد در عمق ۴۵ متری زیر سطح آب‌های زیرزمینی و بزرگ‌ترین ایستگاه دوقلوی جزیره‌ای ایران که محل تقاطع خطوط ۲، ۳ و ۴ است.

فناوری ایرانی؛ ۸۰ درصد تجهیزات داخلی
بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این خط از جمله ریل ملی، سیستم سیگنالینگ، پله‌برقی‌های سخت‌کار و AFC به‌طور کامل بومی‌سازی شده است. تمام نقشه‌ها و تست‌ها نیز توسط متخصصان ایرانی انجام شد تا خط ۳ به نماد اعتماد به توان داخلی بدل شود.

اظهارات سردار رحمانی
سردار محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، خط ۳ را مهم‌ترین خط ریلی مشهد معرفی کرد و همچنین از پایان حفاری خط ۴ تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

آینده پروژه و افتتاح رسمی
هرچند این خط هم‌اکنون در حال خدمت‌رسانی است، اما مراسم افتتاح رسمی با حضور مسئولان کشوری در آینده نزدیک برگزار خواهد شد تا نقطه عطفی در توسعه حمل‌ونقل شهری و زیارتی ایران رقم بخورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.