گروه : صنعت و معدن

معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت، با بیان اینکه حمایت از نخبگان رشته فرش در دستور کار وزارت صمت است، بر احیای مرکز ملی فرش در دولت چهاردهم و توسط وزارت صمت تاکید کرد.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت، «سیدداود موسوی» معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت، در برنامه «دلنشین» شبکه تلویزیونی اصفهان با تاکید بر رویکرد وزارت صمت مبنی بر توجه به جایگاه فرش ایرانزمین و فرش دستباف اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث توسعه تولید و اهمیت جایگاه فرش، ارتباط با مراکز آموزشی،دانشگاهی و دانشآموزی است که این رویکرد در وزارت صمت عملیاتی و اجرایی شده است.
برگزاری ۱۶ المپیاد با موضوع فرش
وی با اشاره به برگزاری ۱۶ المپیاد در حوزه فرش دستباف، افزود: زمانی که صحبت از المپیاد میشود، ذهنیت به سمت و سوی المپیادهای علمی یا ورزشی میرود، در صورتیکه با توجه به حائز اهمیت بودن موضوع فرش و پتانسیل خوب و موجود در این صنعت و اینکه میتواند این حوزه پلی بین مجموعههای دانشگاهی، صنعت و بازار کار باشد، تاکنون ۱۶ المپیاد در رابطه با این حوزه نیز برگزار شده است.
معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: برخی از موضوعات در ذهن و فکر افراد از بچگی نهادینه میشود؛ آموزش در زمینه فرش نیز یکی از موضوعاتی است که میتواند از کودکی در ذهن نهادینه شود و به نظر در این خصوص اقدامات موثرترین صورت گیرد.
حمایت از نخبگان رشته فرش در دستور کار وزارت صمت است
وی با اشاره به اینکه موضوع فرش، بهعنوان نماد ملی کشور شناخته میشود، بر حمایتها از بافندگانی که در مسابقات گوناگون حائز رتبه برتر میشوند، تاکید و اضافه کرد: پیشنهاد اجرای یک طرح مطالعاتی توسط مرکز ملی فرش ایران با عنوان بررسی وضعیت نفرات برگزیده المپیاد فرش دستباف در سالهای گذشته: یکی از موضوعات حائز اهمیت که امسال در مرکز ملی فرش تعریف خواهد شد و به آن پرداخته میشود.
موسوی، با توجه به لزوم شناسایی نخبگان در حوزه فرش دستباف و در بحث تشویق این افراد اضافه کرد: در صورت برقراری ایجاد ارتباط بین نخبگان با مراکز کار و حمایت از تولیداتشان میتوان اطمینان داشت که برگزاری چنین رویدادهای موثر واقع شده است.
احیای «مرکز ملی فرش» در وزارت صمت
وی درباره برنامههای معاونت توسعه بازرگانی وزارت صمت برای حمایت از صادرات فرش خاطرنشان کرد: دوستداران و دستاندرکاران فرش ایرانی میدانند که با توجه به رویکردهای گذشته، حتی در ساختار اداری فرش نیز مشکلاتی وجود داشت اما با استقرار دولت چهاردهم، اصلاح ساختار مجموعه فرش روی داد، این بود که «مرکز ملی فرش» به جهت اهمیت آندر مجموعه وزارت صمت احیا شد.
معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت در این رابطه افزود: موضوع مذکور نشاندهنده این است که یکی از اولویتهای وزارتخانه در بحث فرش، توسعه صادرات، برطرف کردن چالشهای موجود در بحث تولید و موضوعات اینچنینی است.
وی با بیان اینکه زمانی بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش را داشتیم اما متأسفانه این رقم بسیار نازل شده، یادآور شد: در بحث بازرگانی یکی از موضوعات مهم پیشرو برطرف کردن چالشها در این حوزه است تا بتوانیم در رابطه با توسعه بازرگانی صنعت فرش مانند مشابه اقلام، اقدامات مؤثر و مثبتی برداریم که این موضوع نیازمند هماهنگی تمام متولیان بحث صادرات اعم از گمرک، بانک مرکزی و وزارتخانههای ذیربط است و هماهنگیهای در این خصوص در حال انجام است.
برنامهریزی برای تحقق شعار سال در حوزه فرش
موسوی، درباره تحقق شعار سال مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید»، عنوان کرد: موضوع فرش جزو صنایعی است که با توجه به نوع تولید آن یعنی در قالب کارگاهی میتواند بهراحتی در این موضوع کمککننده باشد و منویات مقام معظم رهبری در بحث سرمایهگذاری دنبال شود.
وی، تأمین نقدیندگی را از جمله چالشها و دغدغهکنندگان حوزه فرش دانست و افزود: به همین منظور تعاملاتی با بانکهای عامل در حال انجام است و در این رابطه نشستهای در حال انجام است تا انشاءالله بتوانیم بخشی از مشکلات نقدیندگی تولیدکنندگان فرش برطرف شود.
معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت ادامه داد: گران شدن اقلام مرتبط با تولید یک تخته فرش از جمله رنگ، ابریشم و …، چالشی پیشروی هنرمندی است که بخواهد از یک کارگاه کوچک فعالیت خود را آغاز کند که اگر اقدامات مذکور صورت گیرد، این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.
پتانسیل صادرات فرش دستباف ایرانی به تمام کشورهای دنیا وجود دارد
وی، با تاکید بر اینکه پتانسیل صادرات فرش دستباف ایرانی به تمام کشورهای دنیا وجود دارد، متذکر شد: کشور ما با فرش شناخته میشود و کشور ما با فرش ایرانی، ما در بحث فرش برند جهانی و بینالمللی بوده و هستیم.
وی درباره برنامههای وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی مخصوصاً در موضوع فرش نیز تصریح کرد: برگزاری یک نمایشگاه به مثابه ظهور و بروز بسیاری از سلیقهها و ارتباطاتی است که بین فعالان تمام بخشها روی میدهد، بخش خصوصی ما نیز درباره حضور و فعالیت در نمایشگاهها مخصوصاً نمایشگاههای خارجی توانمند است اما اگر در این رابطه چالشی نیز موجود باشد، با هماهنگی همکاران سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بینالمللی برطرف خواهد شد.
موسوی با اشاره به برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی در حوزه فرش، خاطرنشان کرد: فرش و هنر صنایع دستی ما میراثی است که از گذشتگان ما به ارث رسیده، ما نیز میتوانیم با ارائه آموزشها، ارتباط خوب با مراکز آموزشی و … این موضوع را احیای کرده و دنبال کنیم.
لزوم توجه خانوادهها به رشته فرش
وی، با اشاره به نقش مهم خانواده در توجه به جایگاه فرش، تصریح کرد: اکنون شاهدیم خانوادهها اغلب بهدنبال دیگر رشتهها بوده و فرزندانشان را به سمت و سوی آن رشتهها سوق داده، برایشان کلاس فوقالعاده گذاشته و اقدامات اینچنینی را انجام میدهند.
معاون توسعه بازرگانی وزارت صمت همچنین گفت: امیدوارم به رشته فرش نیز نگاه ویژهتری داشته باشند تا شاهد رونق المپیادهای مربوط به این رشته، شناسایی نخبگان در حوزه فرش و در نهایت ارائه این هنر به دنیا باشیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=263194