×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، بانک کشاورزی به عنوان عضوی از شبکه بانکی کشور، به طور تخصصی در عرصه کشاورزی فعالیت می‌کند و هدف از تأسیس آن کمک به تأمین مالی بخش کشاورزی است تا تولیدات این بخش و سطح معیشت کشاورزان ارتقا پیدا کند. در این میان، روح اله خدارحمی مدیرعامل این بانک ضمن بازدید از خبرگزاری ایسنا، با خبرنگاران این مجموعه به گفت وگو نشست که مشروح آن در ادامه آمده است.

– توضیحی درباره عملکرد بانک کشاورزی بدهید؟

بانک کشاورزی خدمات متنوعی به جامعه کشاورزی ایران ارائه می‌کند که تأمین منابع برای پاسخگویی به نیازهای اعتباری بخش کشاورزی از جمله عمده‌ترین این خدمات است. در کنار این مأموریت اصلی، ارائه خدمات بانکی و تدارک ابزارهای پرداخت به ویژه بر مبنای فناوری‌های جدید هم از جمله خدمات این بانک به شمار می‌رود و ما در حال حاضر جزو چهار بانک بزرگ کشور از نظر شبکه خدمت رسانی و ابزارهای نوین خدمات بانکی هستیم. همچنین در اجرای طرح توسعه مشاغل روستایی در مدت دو سال گذشته این بانک معادل ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جدید به جامعه روستایی و عشایری کشور با نرخ متوسط شش درصد پرداخت کرده که بخشی از این تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و نصف دیگر آن از سوی بانک کشاورزی تأمین شده است. علاوه بر این، در سال گذشته ۱۰۱۲ هکتار گلخانه به سطح گلخانه‌های کشور اضافه کردیم که امسال هم این روند را ادامه می‌دهیم.

_ بانک کشاورزی چه میزان تسهیلات معوق از مشتریان خود دارد؟

بانک کشاورزی در مقایسه با بانکهای دیگر، بیشتر درگیر چالش مطالبات معوق است، زیرا بخش کشاورزی مخاطرات بیشتری دارد و فعالان این بخش با انواع ریسک‌ها روبهرو هستند که در نهایت درآمد آنها را با مشکل مواجه می‌کند. مجموع مطالبات این بانک از فعالان بخش کشاورزی حدود ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است که در پایان سال رقم مطالبات معوق به ۹۰۰۰ میلیارد تومان رسید و براین اساس نسبت مطالبات غیرجاری به زیر ۱۰ درصد رسید اما اکنون این رقم به ۱۶ درصد رسیده است. همچنین، سال گذشته ۵۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردهایم و در پایان خرداد مانده تسهیلات بانک ۱۱۸ هزار میلیارد تومان و مانده سپردههای بانک معادل ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت سپرده به اعتبار بانک هم بزرگتر از یک است.

_ با تمکین بانک‌ها از نرخ سود سپرده بانکی آیا میزان سپرده ها در بانک ها تغییر کرده است؟

با تغییر نرخ های سود، نوع سپرده تغییر می کند و جریان سپرده گذاری مردم در بانک ها در کل تغییر نکرده است، حتی سپرده های مدت دار بانک هم رشد کرده اما انتظار می رود که رشد سپرده های جاری بیشتر باشد.

_ برنامه بانک کشاورزی برای تحقق جهش تولید چیست؟

برای سال جاری چند تا استراتژی مشخص کردیم که طبق آن به پروژه‌هایی بیشتر کمک کنیم که زودتر به تولید منجر شوند که گلخانه یکی از مصادیق این طرح هاست. همچنین، پروژه های نیمه تمامی که در گذشته روی آنها سرمایه گذاری شده را هم در اولویت قرار داده ایم تا هرچه زودتر آنها هم به بهره برداری برسند. علاوه بر این، سعی داریم تا به پروژه های دانش بنیان توجه بیشتری کنیم، زیرا تولیدات این بخش یکی از راه های افزایش بهره وری و تولید است.

– این بانک در واگذاری اموال خود چگونه عمل کرده و چه برنامه ای در این زمینه برای سال جاری دارد؟

واگذاری‌ها دو بخش دارد که یکی اموال مازاد است که برنامه سالانه داریم و مطابق برنامه عمل می کنیم و در مورد شرکت ها، دو شرکت عمده در فهرست واگذاری داریم. شرکت سیمرغ را از طریق بورس در دست واگذاری داریم که تا بحال علاوه بر عرضه اولیه، درصدی از سهام بانک را به صورت خرد عرضه کرده ایم و مابقی را بصورت بلوکی آگهی خواهیم کرد. شرکت کارون را هم بصورت مزایده عمومی عرضه می‌کنیم.

_ اقدامات بانک کشاورزی برای مناطق محروم را شرح دهید.

در دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری را اجرا کردیم که تاکنون برای این طرح ۵۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرد و متوسط پرداخت کردیم که از محل آن معادل ۱۰۱ هزار شغل ایجاد شد. یک اقدام دیگر، منابعی است که از سمت صندوق توسعه با نرخ ۱۰ درصد پرداخت می شود، در حالیکه این نرخ برای مناطق برخوردار ۱۴ درصد است. در جنوب کرمان یک طرح توسعه دامهای پربازده در حال بررسی داریم و طرح دیگری برای پرورش و نگهداری دام است که در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود که از جمله اقدامات این بانک برای خدمت رسانی به مناطق محروم است.

علاوه بر این از محل منابع قرض الحسنه نیز به اجرای پروژه های فرهنگی و عام المنفعه هم کمک می کنیم که عمدتا به ساخت سالن ورزشی، مدرسه و مراکز بهداشتی همه مناطق محروم مربوط می‌شود.

_ درباره جدیدترین تصمیمات برای امهال وام توضیح دهید.

طبق جدیدترین مصوبه برای واحدهای تولیدی که در پی شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، این بانک ۷.۵ درصد از بدهی را در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار می گیرد و مابقی را پنج ساله امهال می کند که شرط این امهال تولیدی بودن واحد است. همچنین، سایر افرادیکه در رسته آسیب دیدگان از این ویروس نیستند هم می توانند با ارائه شواهدی مورد حمایت قرار بگیرند. ضمن آنکه بدهی واحدهای مرغ گوشتی و مادر را هم برای یکسال امهال می کنیم.

_ بانک کشاورزی چه میزان به بانکداری دیجیتال نزدیک شده است؟

بانک کشاورزی سهم قابل توجهی در پرداخت وام یک میلیونی به یارانه بگیران داشت که این تسهیلات به یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار بدون هیچگونه مراجعه حضوری پرداخت شد. در حال حاضر بالای ۷۰ درصد تراکنشهای بانکی به صورت غیرحضوری صورت می گیرد؛ ما نیز به زودی سامانه پذیرش و پردازش درخواست‌های اعتباری را به صورت الکترونیکی رو نمایی می کنیم و به این ترتیب از میزان مراجعه و رفت و آمد مشتریان به شعب بانک کاسته می‌شود. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.