×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن سعی می کند در گزارش هایی به بررسی اهمیت موضوع آب و اقلیم در کشور بپردازد. در فرآیند شیرین‌ سازی آب، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌شود. هزینه انرژی بیشترین سهم هزینه‌های عملیاتی یک واحد آب شیرین کن را دارد. بنابراین تولید آب شیرین با کمترین مصرف انرژی بسیار مهم است . سیستم‌های تولید آب شیرین با استفاده از انرژی خورشید یکی از روش‌های کم هزینه برای تولید آب شیرین است. شیرین سازی آب با استفاده از انرژی خورشیدی به دو دسته سیستم‌های حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می‌شود. در روش غیرحرارتی از انرژی خورشید برای تولید جریان برق مورد نیاز پمپاژ آب به داخل سیستم (معمولا فیلترها) که توسط صفحات خورشیدی تامین می شود، استفاده می‌شود. اما در روش حرارتی با استفاده از کلکتورهای خورشیدی از حرارت خورشید جهت تبخیر و سپس تقطیر آب به منظور شیرین سازی آب استفاده می شود. اخیرا در کشور سیستم های آب شیرین کن داخلی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. مسوولان ایرانی در روزهای اخیر از توسعه و سرمایه گذاری برای بهره گیری از آب شیرین کن ها، در کشور خبر دادند.

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که برای شروع بهره برداری از چهار پروژه قابل توجه در بندرعباس، قشم و بشاگرد که حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای آن‌ها هزینه شده است با همکاران به استان هرمزگان سفر کردیم، آب شیرین‌کن بندر عباس بالاترین ظرفیت تولید در کشور را دارد و آب خروجی آن بسیار مطلوب است.

به گفته وی، ظرفیت آب شیرین کن ها در ایران نسبت به کشورهای همجوار بسیار پایین است و ما اصولا از آب دریا کم استفاده می کنیم، در جهان حتی کشور هایی که بارندگی مناسبی دارند و موجودی آب شیرین آن ها خوب است ولی از شیرین سازی آب دریا غفلت نکردند و کشورهای کم آب مثل عربستان صعودی و عمارات چند میلیارد متر مکعب در سال آب دریا را برای مصارف شرب و صنعت شیرین می کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه ما در ایران تا کنون برای حدود چهار میلیارد متر مکعب مجوز نمک زدایی آب دریا صادر کرده ایم گفت: با اینکه تا کنون ۶۰ واحد آب شیرین کن نصب شده و ۲۵ واحد در حال نصب داریم اما فاصله تا عدد تخصیص معنی دار است.

تقی زاده خامسی گفت: اخیرا سنت حسنه ای توسط خیرین در سیستان و بلوچستان آغاز شده است و با نصب آب شیرین کن های کوچک روی چاه های آب شور آب مطلوب تولید می کنند و در اختیار روستاییان قرار می دهند، گفت: فقط سه درصد منابع آبی جهان شیرین هستند که آن هم نا متوازن توزیع شدند. اما نکته ای که باید توجه کرد این است که نباید به دلیل استفاده از این فناوری، به وضعیت نامطلوب برداشت آب های زیر زمینی بی اعتنا بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.