مدیرعامل بورس تهران با تأکید بر نقش کلیدی بازار سرمایه در تأمین مالی زیرساختها، از آمادگی بورس تهران برای ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت و استفاده از ابزارهای نوین مالی در حوزه حملونقل خبر داد.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس تهران، محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، در دومین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی با عنوان «نقشآفرینی بخش خصوصی در نوسازی حمل و نقل و آینده ترانزیتی ایران در زنجیره ارزش منطقهای» با اشاره به لزوم حرکت در مسیر درست اقتصاد، سرمایهگذاری در زیرساختها را شرط اصلی توسعه پایدار عنوان کرد.
شکاف سرمایهگذاری جهانی در زیرساختها
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به آمارهای جهانی اظهار داشت: در حال حاضر سالانه ۵ / ۲ تریلیون دلار در دنیا در زیرساختها سرمایهگذاری میشود، در حالی که نیاز واقعی سرمایهگذاری حدود ۲ / ۶ تریلیون دلار برآورد میشود. وی افزود: طبق ادبیات اقتصادی، نرخ بازده اقتصادی – اجتماعی سرمایهگذاری در زیرساخت حدود ۲۰ درصد است، به این معنا که با سرمایهگذاری ۱ دلار، تولید ناخالص داخلی حدود ۲۰ سنت افزایش مییابد.
بازار سرمایه؛ راهکار اصلی تأمین مالی
گودرزی با اشاره به محدودیتهای نظام بانکی کشور گفت: به دلیل ناترازیهای موجود در سیستم حکمرانی اقتصادی، بهویژه در بانکها، امکان تأمین مالی زیرساختها از مسیر بانکی وجود ندارد و اساساً در هیچجای دنیا موتور توسعه، بانکها نیستند.
وی بازار سرمایه را راهکار اصلی تأمین مالی پروژههای زیرساختی دانست و تصریح کرد: ادبیات شرکتهای عام پروژه از سال ۱۴۰۱ وارد بورس تهران شده و تاکنون دو پروژه بزرگ از این طریق تأمین مالی شده است. با این حال، حوزه زیرساخت تنوع بالایی دارد و بازار سرمایه میتواند از ابزارهای متنوعتری در این بخش استفاده کند.
صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت؛ ابزار جذاب بورس تهران
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به تجربه جهانی گفت: در دنیا حدود ۱۲ پروژه بزرگ بالای ۱۰۰ میلیارد دلار از طریق مشارکتهای عمومی و خصوصی تأمین مالی شده است. به گفته وی، جذابترین ابزار قابل اجرا در بازار سرمایه ایران، صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت است که میتواند نقش مؤثری در اقتصاد کشور ایفا کند.
گودرزی سازوکار این صندوقها را چنین توضیح داد: دولت که منابع مالی کافی ندارد، داراییهای دارای جریان نقدی خود را به صندوق زیرساخت منتقل میکند و از محل این جریان، سرمایهگذاری در پروژههای جدید انجام میشود. وی افزود: بورس تهران در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر تجربه موفقی داشته و این مدل میتواند در بخش حملونقل نیز به کار گرفته شود.
اعتماد؛ شرط موفقیت پروژههای زیرساختی
وی با تأکید بر اهمیت اعتماد گفت: پایبندی دولت به قراردادها و ایجاد اطمینان برای بخش خصوصی، عامل اصلی موفقیت صندوقهای زیرساخت است. پرسش اینجاست که آیا حکمرانی اقتصادی ایران آمادگی انعقاد قراردادهایی با افق ۲۰سال و فرمولهای شفاف عایداتی را دارد یا خیر.
مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: دغدغه مربوط به مجری طرح که در دهه ۹۰ مطرح بود، امروز تا حد زیادی برطرف شده و توان فنی اجرای پروژههای بزرگ در کشور وجود دارد. آنچه اهمیت دارد، ایجاد اعتماد در بخش خصوصی است.
پیشبینی عایدات؛ دغدغه اصلی بازار سرمایه
گودرزی پیشبینی دقیق عایدات را مهمترین دغدغه بازار سرمایه در تأمین مالی زیرساختها دانست و گفت: در حوزه حملونقل، موضوعاتی مانند پهنه ترافیک و میزان عایدات آن باید بهدرستی برآورد شود.
وی افزود: بورس تهران نهادهایی مانند شرکتهای مهندسین مشاور را ایجاد کرده است که میتوانند برآوردهای دقیق جریان نقدی و مطالعات فنی از جمله ترافیک را انجام دهند. در صورت تأیید طرح توجیهی در هیأت پذیرش بورس تهران، بازار سرمایه آمادگی ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت را دارد.
وی در پایان تصریح کرد: بورس تهران در کنار اتاق تهران قرار دارد و آمادگی همکاری کامل را دارد.














