×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
به‌کارگیری ظرفیت‌ خالی کارخانه‌ها در طرح گوره – جاسک

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شانا، پیام خلیلی، مدیرعامل شرکت توسعه و نوسازی صنایع گداختار گفت: همواره می‌توان از طرح عظیم گوره – جاسک به‌عنوان الگو و نماد خودباوری در کشور یاد کرد و درس‌آموخته‌های این پروژه می‌تواند در دیگر پروژه‌های صنعتی کشور به‌کار گرفته شود، این طرح نماد باور به توان داخلی است که طراحی و اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین سهم ساخت داخل به سرانجام رسیده است.
وی درباره عوامل موفقیت طرح گوره – جاسک تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در کاهش زمان این طرح دخیل بود، اراده مدیریتی است و این موضوع سبب شد مدیرعامل شرکت متن (مهندسی و توسعه نفت) و زیرمجموعه‌هایش با اراده‌ای قوی همه پیمانکاران، سازندگان و عوامل را به انجام کار در این زمان کوتاه متعهد کنند.
مدیرعامل گداختار ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بزرگ این طرح از نظر فنی تولید لوله‌های با استاندارد بود. تاکنون تجربه تولید چنین لوله‌هایی در کشور وجود نداشت، اما اعتماد و خودباوری سبب شد شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه وارد کار شوند و برای نخستین بار با همکاری دیگر شرکت‌ها تختال نِیس این لوله‌ها را تولید کنند.
خلیلی گفت: در حوزه شیرآلات هم همین اتفاق رخ داد و کنسرسیوم‌های زیادی شکل گرفت که از جمله آنها می‌توان به مشارکت گداختار با شرکت ماشین‌سازی اراک اشاره کرد. این دوشرکت در کنار هم توانستند این کار مهم و بزرگ را رقم بزنند، زیرا به واقع نه گداختار و نه ماشین‌سازی اراک در این بازه کوتاه به تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آمدند، بلکه این هم‌افزایی بود که توانست نقاط قوت ما را با نقاط قوت شریکمان در کنار هم بگذارد و از درون آن محصولی جدید با ویژگی‌های جدید رقم بزند.
وی تصریح کرد: در این پروژه رکوردهای بسیاری برای نخستین‌بار ثبت شد. به نظر من غیر از اینکه دستاورد این پروژه عظیم، تولید ایرانی و محصولات خاص بود، اعتمادبه‌نفسی میان سازندگان داخلی ایجاد کرد و الگوهای تازه همکاری و مشارکتی را در کشور توسعه داد که دیگر تنها منحصر به طرح گوره – جاسک نیست و در بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های کشور الگوسازی و تکرار می‌شود.
مدیرعامل گداختار افزود: وقوع انقلاب اقتصادی در زنجیره صنعت شیرآلات از دستاوردهای غیرفنی و مهم پروژه گوره – جاسک بود، به جرأت می‌توان گفت همه سازندگان تجهیزات صنعت نفت در یک سال گذشته درگیر طرح گوره – جاسک بودند.
خلیلی با اشاره به آورده اقتصادی، ایجاد اشتغال، صرفه‌جویی ارزی و ایجاد رونق در شرکت‌ها و سازندگان دیگر در طرح گوره – جاسک، همگرایی موجود میان عوامل دست‌اندرکار را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد و تصریح کرد: توجه بیشتر به توسعه مشارکت‌های صنعتی میان ارکان مختلف چه در حوزه پیمانکاری، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه ساخت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مکمل یکدیگر، اعتماد به توان ساخت داخل و جوانان و استعدادها و ظرفیت‌های کشف‌نشده از تجربه‌های ارزشمند این طرح به‌شمار می‌آیند.
وی بر اهمیت بحث مدیریت دانش در این طرح و چگونگی تبدیل اتفاق‌ها و تجربه‌ها به درس‌آموخته، دانش و دستاوردهای ملموس و ایجاد قابلیت‌های تکرار برای آنها تأکید کرد و افزود: اگر از اهداف اصلی این طرح یعنی بحث‌های امنیت خارجی و توسعه سواحل مکران عبور کنیم، به نظر من یک اسکیل‌آپ (تبدیل الگوی کسب‌وکار به الگویی تکرارپذیر) در صنعت نفت ما ایجاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.