×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۴ آبان , ۱۴۰۴

«سیستم ناوبری هوشمند سبک» (Light Intelligent Navigation) که به‌طور اختصار با عنوان «لاین» معرفی شده است با هدف چابکی، شفاف‌سازی، افزایش رضایت همکاران و بهبود در تخصیص سرویس‌ها از ابتدای آبان‌ماه به‌صورت آزمایشی در دسترس کارکنان قرار گرفت تا از این طریق بتوانند جهت درخواست سرویس‌های متفرقه اقدام کنند. بدیهی است با گذراندن زمان آزمایشی، این سامانه به‌طور کامل جایگزین فرایند قبلی در اتوماسیون اداری خواهد شد.

کیوسک‌خبر ـ صادق فرخی، مدیر خدمات عمومی و امور رفاهی به همراه علیرضا فتحعلی رئیس ترابری فولاد مبارکه در برنامه رادیوفولاد این هفته، به سؤالات مجری برنامه استودیو شیشه‌ای در این باره چنین پاسخ دادند:

برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به کارکنان چه اقدامی انجام شده است؟

فرخی: در آخرین اقدام و همگام با دیگر تحولات دیجیتال، سامانه لاین به‌صورت آزمایشی در دسترس همکاران قرار گرفته است که در مقایسه با فرایند قبل که از طریق اتوماسیون اداری در دسترس بود مزایای زیادی دارد. این پروژه و سایر پروژه‌هایی که در واحد خدمات عمومی طراحی شده، به سمت هوشمندسازی می‌رود تا بتوانیم با شناسایی و پوشش‌دهی نیاز همکاران به‌صورت مکانیزه، برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم. از شاخصه‌های موردنظر در این فرایند مهم، چابکی در ارائه خدمات، نظارت بهینه، شفافیت و از همه مهم‌تر ارتقای بهره‌وری و استفاده بهتر از منابع موجود است. درعین‌حال رصد آنلاین فرایند و دسترسی سریع و آسانِ همکاران از خارج از شرکت به این خدمات از دیگر شاخص‌های مهم در اجرای این پروژه است. البته موضوع توسعه سامانه‌های پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک تکلیف قانونی است؛ اما مزیت‌های یادشده را هم خواهد داشت.

به نظر می‌رسد همکاری بین معاونت سرمایه انسانی HSE و حراست در اجرای این پروژه حیاتی بوده است. در این باره توضیح دهید.

این بخش از فعالیت را همکاران ما در سایر واحدهای تخصصی انجام داده‌اند. باید اذعان داشت که این قسمت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موضوع امنیت سایبری در حوزه هوشمندسازی، مقوله‌ای بسیار مهم، تخصصی و ارزشمند است و همکاران متخصص ما با پشتیبانی ویژه از این طرح، زحمات بسیاری در زمینه فرایندهای فنی و تقویت حوزه فناوری اطلاعات و حراست فناوری اطلاعات متحمل شده‌اند و این بستر را فراهم ساخته‌اند تا در فضایی کاملاً امن، خدمات خود را به همکاران ارائه دهیم.

برای اطمینان از اینکه کارکنان به‌جای بازگشت به روش‌های قبلی، از این اپلیکیشن استفاده کنند، چه برنامه‌های آموزشی یا انگیزشی برای همکاران در نظر گرفته‌اید؟ به‌ویژه برای همکارانی که آشنایی کمتری با فناوری‌های نوین دارند.

فتحعلی: پیش از هر چیز، لازم است توضیح دهم که نام سامانه «لاین» مخفف Light Intelligent Navigation یا «سیستم ناوبری هوشمند سبک» است که با عنوان رسمی «سامانه هوشمند ترابری سبک» معرفی شده است. هدف از طراحی این سامانه ارائه خدمات الکترونیکی و تسهیل فرایندهای خدمت‌رسانی است. ضمن اینکه برنامه‌های آموزشی جامعی به‌صورت فراگیر، هم برای رانندگان بخش ترابری که کاربران مستقیم این سامانه‌اند و هم برای کلیه همکاران محترم در فولاد مبارکه، تدارک دیده شده است.

قدری بیشتر درباره راه‌اندازی این فرایند توضیح دهید.

با تشکیل جلسات متعدد و با توجه به همکاری تنگاتنگ ما در قالب تیم کاری حوزه معاونت سرمایه انسانی با سایر واحدهای مرتبط -که جا دارد در اینجا از همراهی و مساعدت مدیر امور اداری نیز تشکر کنم- هماهنگی‌های لازم با واحد خدمات پرسنلی نواحی مختلف نیز صورت گرفت. در هر ناحیه واحد خدمات پرسنلی مستقر است که امور اداری کارکنان همان ناحیه را پیگیری می‌کند. جلسات متعددی با این عزیزان برگزار شد و شیوه کار با سامانه به همراه کلیپ‌های آموزشی در اختیار ایشان قرار گرفت. همکاران در واحدهای خدمات پرسنلی همکاری بسیار خوبی دارند و پاسخگوی سؤالات همکاران در این زمینه هستند. کار با این اپلیکیشن پیچیدگی خاصی ندارد و کاربری آن مشابه برنامه‌هایی نظیر اسنپ است. محیط کاربری مناسب این برنامه امکان تعیین مبدأ، مقصد و سایر پارامترهای ضروری را فراهم می‌سازد. هر فردی که یک‌بار از این اپلیکیشن استفاده کند، به‌راحتی خواهد توانست از مزایای آن بهره‌مند شود.

همکارانی که با مباحث الکترونیکی آشنایی کمتری دارند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات پرسنلی از راهنمایی همکاران ما بهره‌مند شوند. همچنین واحد ترابری و دیسپچینگ ما از آمادگی کامل برای پاسخ‌گویی به هرگونه سؤال در این زمینه برخوردار است.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر این سامانه به‌صورت آزمایشی و به‌موازات سیستم قبلی در سراسر فولاد مبارکه در حال اجراست و ان‌شاءالله پس از حصول اطمینان از رفع کلیه نواقص و پایدار بودن سامانه، به‌طور کامل به این سیستم مهاجرت خواهیم کرد. مسلماً در ابتدای راه با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود، اما خوشبختانه استقبال همکاران، اعم از رانندگان ترابری و سایر کارکنان، بسیار مطلوب بوده و بازخوردهای دریافتی حاکی از رضایت ایشان است. در این خصوص لازم است از یکایک عزیزانی که در اجرای این طرح همکاری کرده‌اند، صمیمانه‌ تشکر کنم.

با توجه به هدف نهایی مدیریت مؤثر ناوگان ترابری، آیا سامانه لاین پتانسیل ادغام با سایر سیستم‌ها را دارد؟ به‌عنوان مثال، آیا امکان ادغام با سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات خودروها وجود دارد؟ یا به عبارت دیگر، آیا این سیستم قادر است بر اساس میزان استفاده ثبت‌شده در سامانه لاین، هشدارهای خودکار برای سرویس‌های دوره‌ای صادر کند؟

بله، این نرم‌افزار از قابلیت‌های متعددی برخوردار است. در حوزه بازرسی خودروها و همچنین اخذ نظرات در مورد کیفیت خدمات ترابری ارائه‌شده به سرنشینان، این سامانه امکان ثبت نظر برای هر سرویس را فراهم کرده است که پیش‌ازاین میسر نبود. علاوه بر این، سامانه یادشده امکان رصد لحظه‌ای هر راننده و دریافت گزارش‌های تفکیکی از تعداد و حجم خدمات ارائه‌شده در هر ناحیه را داراست. این قابلیت‌ها در آینده امکان مدیریت بهینه هزینه‌ها و تخصیص مناسب‌تر رانندگان به سرویس‌های ترابری را برای ما فراهم خواهد ساخت. ضمناً این نرم‌افزار امکانات دیگری را نیز در آینده در اختیار ما قرار خواهد داد که پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

این سامانه ممکن است از نظر مالی به نفع رانندگان نباشد، زیرا مسیرها عمدتاً به‌صورت مضارب مشخصی تعریف می‌شوند؛ درحالی‌که ممکن است مسیر طی‌شده دقیقاً مطابق با این اعداد نباشد. همچنین توقف‌ها و تأخیرهای رانندگان در مبدأ و مقصد در محاسبات لحاظ نمی‌گردد. آیا در این زمینه تمهیدی اندیشیده شده است؟

در این خصوص لازم است توضیح دهیم که هدف از راه‌اندازی این سامانه، صرفاً افزایش چابکی و شفافیت در فرایند ارائه خدمات است. پرداخت حقوق و مزایای رانندگان کماکان بر اساس مفاد مندرج در قرارداد و شاخص‌های تعریف‌شده در آن صورت خواهد پذیرفت و این سامانه هیچ تأثیری در سیستم پرداختی نخواهد داشت.

آیا معیاری برای اندازه‌گیری مستقیم رضایت کارکنان از خدمات ترابری پس از اجرای سامانه لاین تعریف شده است، مثلاً از طریق نظرسنجی‌های کوتاه در پایان هر سرویس؟

بله، در خود اپلیکیشن این امکان فراهم شده که همکاران پس از استفاده از خدمات ترابری، بتوانند نظرات، پیشنهاد‌ها و یا شکایات خود را ثبت کنند. این اطلاعات توسط تیم پشتیبانی ما به‌طور مستمر رصد می‌شود. هدف ما ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایت همکاران است. از همه همکاران تقاضا دارم که در صورت مشاهده هرگونه مورد قابل‌انتقاد یا داشتن هرگونه پیشنهاد، دیدگاه‌های خود را از طریق این نرم‌افزار با ما در میان بگذارند تا در برنامه‌ریزی‌های آینده مدنظر قرار گیرد.

برنامه شما برای گسترش مقیاس‌پذیری این سیستم به سایر حوزه‌ها، مانند عملیات و پشتیبانی فنی چیست؟ آیا فاز بعدی شامل اضافه کردن خدمات جدیدی فراتر از ثبت درخواست خودرو خواهد بود؟

بله، ما به‌صورت آزمایشی به مدت یک ماه این نرم‌افزار را در کل معاونت سرمایه انسانی با همکاری همکاران اجرا کردیم که با موفقیت همراه بود. در فاز بعدی، این سامانه در اختیار کلیه کارکنان فولاد مبارکه قرار گرفته است. از ابتدای آبان‌ماه، خدمات این سامانه به‌صورت جداگانه به مدیران و رؤسای هر ناحیه ارائه شده و کلیپ‌های آموزشی مربوطه در اختیار آنان قرار گرفته است. برنامه ما این است که تا پایان آبان‌ماه، کلیه کارکنان فولاد مبارکه بتوانند از این سامانه استفاده کنند. گفتنی است که روز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه نیز لینک دانلود اپلیکیشن و آموزش‌های مربوطه از طریق پیامک برای کلیه کارکنان ارسال شد و پس ازآن نیز اطلاع‌رسانی از طریق بنرها و رادیو فولاد انجام گرفت. ان‌شاءالله تا پایان آبان این هدف محقق خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.