×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ایام هفته پدافند غیرعامل به تفکیک نامگذاری شده اند که به این شرح است:

شنبه ۸ آبان، پدافند غیرعامل، ایران پایدار

یکشنبه ۹ آبان پدافند زیستی،مدافع حریم سلامت

دوشنبه ۱۰ آبان پدافند سایبری، حکمرانی در قلمرو ملی

سه شنبه ۱۱ آبان پدافند مردم محور، ایران قوی و آماده

چهارشنبه ۱۲ آبان پدافند شهری، شهر آماده و پایدار

پنج شنبه ۱۳ آبان پدافند اقتصادی، صنعت پایدار، تولید ملی

جمعه ۱۴ آبان پدافند پرتوی، مصون سازی فناوری پیشران

شعار هر روز هفته پدافند غیرعامل از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور تشریح شده است که در ادامه مطالب می خوانیم:

۱- ادبیات پدافند اقتصادی: (۱۴۰۰/۸/۸)

چنانچه تعاملات اقتصادی را مشتمل بر طیفی بدانیم که از برخورد آغاز شده و به ایثار و فداکاری منتهی می‌گردد، منطقاً پنج نوع متمایز از اینگونه روابط و تعاملات را می‌توان بررسی نمود که تنها در ادبیات مرسوم دانش اقتصاد در دانشگاه‌ها تنها یکی از آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که در گذشته اقتصاد بیشتر دانشی تعریف می‌شد که موضوع آن بررسی مباحث معیشتی و مادی ناظر بر امور بازرگانی کسب و کار و پولی مانند قیمت‌ها، مالیات‌ها، بانک و یا بررسی فرآیندهای سه‌گانه تولید، توزیع و مصرف بود. اما امروزه اقتصاد را دانشی می‌دانند که موضوع آن بررسی الگوریتم‌های انتخاب در شرایط تعاملی است.

۲- واکاوی جنگ نرم و پدافند غیرعامل در تهدیدات سایبری: (۱۴۰۰/۸/۹)
در سطح خارجی، عمده فعالیت‌های دشمن در عرصه‌ی جنگ نرم بر مبنای عملیـات روانی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم جهان از طریق اشاعه تفکرات اسـلام سـتیزی، ایران هراسی و غرب‌گرایی است.
برخـی از سـازوکارهای عملیـات روانـی بـه این قـرار اسـت : نمـک‌گیـر کـردن و همراه‌سازی نخبگان علمـی، فرهنگـی، مـذهبی، سیاسـی (جـذب اصـناف و اقلیـت هـا) شــایعه‌ســازی (شــایعه پراکنــی در موضــوعات مختلــف روز ایــران، اســلام و جهــان)، برجسته‌سازی (از کاه کوه ساختن، تغییـر در ضـریب اهمیـت اتفاقـات)، مـردم انگیـزی (توسل به هیجان و شور اجتماعی)، عوام فریبی (توسل بـه مقدسـات و شخصـی‌سـازی فرهمندانه)، شست و شوی مغزی (وارونه سازی و دادن آدرس‌هـای غلـط)، بحرانـی‌سـازی (بحرانی و آشفته جلوه دادن وضعی کشور، اغراق در خطر حمله نظامی و انجام اقدامات خشون آمیز و تنش‌زا)، تبلیغات مسموم (کارگیری آگاهانه نمادهای شفاهی، تصـویری، مکتوب و … ) و هزاران خدعه و نیرنگ کوچک و بزرگ دیگر.

۳- شاخص های امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل: (۱۴۰۰/۸/۱۰)

امنیت غذایی از مهمترین ارکان امنیت ملی هر کشور است. تامین غذایی متکی به شبکه و شجره ای از فعالیت‌های مختلف است. این فعالیت‌ها از زیرساخت‌ها و فعالیت‌های زیربنایی شروع و به توزیع مواد غذایی نهایی در سفره‌ی خانوار ختم می شود. در این زنجیره تولید و توزیع، مصرف، حمل و نقل و ترابری و خدمات واسطه تبدیل نهاده‌ها تا تولید و توزیع، مصرف، حمل و نقل و ترابری و خدمات واسطه تبدیل ستاده‌ها و توزیع آن به دست مصرف کننده نهایی را در بر می‌گیرد. در این گزارش تحقیقی ابتدا به طور مقدماتی و اختصار درباره‌ی جایگاه امنیت غذایی در اسناد بالادستی مصوب کشور توضیحاتی ارائه و سپس تعاریف و مفاهیم راجع به ادبیات امنیت غذایی و شاخص‌های مربوط به آن و در بخش بعدی سوابق سازمان‌ها و موسساتی که به تهیه شاخص‌های امنیت غذایی مبادرت می ورزند، معرفی می شوند. جایگاه پدافند اقتصادی در راهبرد اقتصاد مقاومتی تشریح شده و بر این مبنا با روش اکتشافی شاخص‌هایی متناسب با شرایط اقتصاد کشور و راهبرد درازمدت اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شده است.

۴- راهنمای طراحی سازه های فولادی مقاوم در برابر انفجارهای متعارف: (۱۴۰۰/۸/۱۱)

با‌ توجه ‌به ‌تمرکز ‌بیشتر ‌منابع ‌داخلی و‌ خارجی بر ‌روی طراحی سازه‌های بتن ‌مسلح ‌مقاوم‌ در ‌برابر ‌انفجار ‌و‌ نیز‌ کمبود ‌منبع ‌مناسب ‌داخلی در ‌زمینه‌ طراحی سازه‌های فولادی مقاوم‌ در ‌برابر‌ انفجار ‌بخصوص ‌برای دانشجویان ‌رشته ‌مهندسی پدافند ‌غیرعامل‌ گرایش‌ سازه‌های امن ‌و ‌مهندسین‌ مشاور، ‌نیاز ‌به منبعی جامع ‌که ‌علاوه ‌بر‌ پوشش‌دادن‌ کلیه ‌مباحث ‌مربوط ‌به ‌سازه‌های فولادی مانند‌ بارگذاری،‌ تحلیل، ‌طراحی و‌… ‌به‌کلیه‌ اجزای فولادی نظیر ‌ستون‌ها، ‌تیرها، ‌سقف‌ها،‌ تیرستون‌ها،‌ مهاربندها،‌ اتصالات،‌ درهای ضد‌انفجار ‌و‌… ‌بپردازد، به‌شدت ‌احساس ‌شد. ‌لذا‌ کتاب ‌حاضر ‌که‌ در‌ واقع،‌ تلفیقی از‌ منابعی به‌روز ‌نظیر‌ راهنمای طراحی فولادی ۲۰۱۳ AISC، فصل‌پنجم‌ دستورالعمل۲۰۱۴ VER 02-340-3 UFC و ‌دست‌نوشته‌های پروفسور ‌آستانه ‌اصل، ‌استاد ‌دانشگاه ‌برکلی در مورد‌ ساختمان‌های فولادی و‌ کامپوزیت ‌مقاوم‌ در ‌برابر ‌انفجار ‌می‌باشد،‌ در‌ هشت فصل ‌تدوین‌ و‌ گردآوری گردید.

۵- پدافند غیرعامل در برنامه‌ریزی سیستم‌های توزیع نیروی برق: (۱۴۰۰/۸/۱۲)

صنعت برق یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های هر کشور است. هرگونه اختلال در این صنعت علاوه بر اینکه به اقتصاد کشورها لطمه می‌زند، سلامت روانی جامعـه را نیـز به شرایط بحرانی سوق خواهد داد. بنابراین کاهش آسیب‌پـذیری ایـن صـنعت در برابـر بلایای طبیعی و غیرطبیعی بسیار حائز اهمیت است. در این راستا پدافند غیرعامل نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند و عدم توجه به این مقوله مـی‌توانـد هزینـه‌هـای سـنگینی در زمان جنگ و صلح بر سرمایه‌های ملی تحمیل نماید و ضایعات جبـران ناپـذیری بـه بـار آورد. در این میان سیستم‌های توزیع نیروی برق به‌عنوان آخرین زیرسیستم در سیستم قدرت که وظیفه نهایی این سیسـتم یعنـی همـان توزیـع انـرژی بـه مشـترکین را ایفـا میکنند، دارای اهمیت و جایگاه بسیار مهمی هستند. از این رو در نظر گـرفتن ضـوابط و معیارهای پدافند غیرعامل در مباحث مربوط به مطالعات طراحی، توسعه و بهـره بـرداری این سیستم‌ها امری ضروری است.

۶- مبانی مکانیک ضربه و رفتار مصالح در برابر آن: (۱۴۰۰/۸/۱۳)

در این فصل به بررسی موج ناشی از ضربه و انتشار آن در میله‌های بلند پرداخته می شود. ضرباتی که در این فصل مطالعه می شوند ضربات مستقیم ناشی از پرتابه می باشند که می تواند منجر به انتشار امواج و یا کشسان خمیری در میله‌های بلند شود. برخورد محوری میله‌ها به همدیگر، ترکیب و اندرکنش امواج ضربه ای باهم، انتقال و انعکاس امواج و مطالعه خرابی اسپالینگ در میله ها از دیگر مسائلی است که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد. در تدوین این فصل از مراجع مختلفی استفاده شده است که می توان به مراجع اشاره کرد. منتها مهمترین مرجع به کار رفته، کتاب بوده است.

۷- حسگرهای فیبر نوری و کاربرد آنها با رویکرد پدافند غیرعامل: (۱۴۰۰/۸/۱۴)
دقت بالا، ساخت آسان، انتقال اطلاعات به صورت سری (از طریق خود فیبر) و امکان عمل در شرایط سخت از مزایای حسگرهای فیبر نوری است. همین مزایا موجب گردیده است به این حسگرها توجه زیادی شود. از منظر پدافند غیرعامل، به دلیل ویژگی‌های ذکرشده استفاده از این حسگرها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین به علت استفاده از خطوط فیبر نوری، می‌توان حسگرهای نوری را در محل‌های مختلف قرار داد و اطلاعات مورد نیاز را از محلی دیگر دریافت نمود که این موضوع از منظر پدافند غیرعامل بسیار کارا و مهم است .