×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

همایش سراسری مدیران بانک صنعت و معدن با موضوع بررسی عملکرد شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، دوم آبان ماه با حضور مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل و مدیران ستادی و استانی در مجتمع فرهنگی و ورزشی کلاردشت برگزار شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، در این همایش که با حضور مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل و مدیران ستادی و استانی در مجتمع فرهنگی و ورزشی کلاردشت برگزار شد، حسین عسکری عضو هیأت مدیره این بانک ضمن تقدیر از عملکرد تمامی کارکنان بانک در تحقق اهداف و برنامه ها عنوان داشت: نظام مالی و بانکی، زیرساخت نرم توسعه اقتصادی است؛ کشور ما در رتبه ۴۱ ام اقتصادی در جهان قرار دارد؛ بر اساس ارزش منابع طبیعی ایران در رتبه پنجم قرار دارد و از لحاظ رتبه بندی هوش نیز مردم ایران در مقام چهارم در جهان قراردارند، اما چرا نتوانسته ایم از منابع طبیعی و سرمایه انسانی که از آن برخورداریم، درست استفاده کنیم؟ پاسخ را باید در مواردی مانند ساختار مدیریتی، سیستم بهره وری و فرهنگ کار، قوانین و مقررات و یا شاید بوروکراسی اداری یا ساختار تفکری مردم جست.

وی در ادامه از تأثیر صنعت مالی بالاخص شبکه بانکی بر اقتصاد سخن گفت و اشاره کرد: صنعت مالی یکی از مهم ترین زیر ساخت های نرم اقتصاد است که با تخصیص منابع، به حرکت درآوردن پس اندازهای خرد، اعمال نظارت های مالی و کنترل های شرکتی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و تسهیل مدیریت ریسک باعث رشد اقتصاد می شود و بانک ها جزو برترین بنگاه های اقتصادی جهان هستند و سهم بازار بالایی را دارا می باشند و از لحاظ ارزش و سودآوری جایگاه ویژه ای دارند.

حسین عسکری در خصوص روندهای مهم و تأثیرگذار بانکداری توسعه ای دنیا و روش های موثر آنان سخن گفت و آمارهایی از رتبه بندی بانک های توسعه ای دنیا براساس دارایی ارائه نمود و گفت: روندهای مهم و تأثیرگذار در سیستم بانکی ایران، شامل اصلاحات ترازنامه ای (به خصوص اصلاح ناترازی در منابع و مصارف، ناترازی در درآمدها و هزینه ها و ناترازی در قیمت تمام شده پول و نرخ سود تسهیلات اعطایی)، تجهیز منابع ارزان، کاهش ریسک اعتباری شامل تعیین تکلیف دارایی های مسموم و کاهش NPL، تحریم ها و تعامل با بانک های دنیا، تحول دیجیتال، نحوه تعامل با دولت، ارتقاء سودآوری برای فعالیت پایدار، تعامل با بازار سرمایه و تغییر در کارکرد شعب می باشد.

عضو هیأت مدیره بانک بیان داشت: در زمانه تغییرات پرشتاب باید بتوانیم سازمان را به گونه ای متفاوت مدیریت کنیم که کیفیت کار و اثربخشی فرآیندهای بانک با بهبود مستمر، مشارکت دادن کارکنان در بهبود کیفیت امور، کاهش زمان فرآیندها، اصلاح فرآیندها و تنوع خدمات بانکی، توضیح وظایف کارمندان با ارائه مدل و مثال های عینی و تقویت روحیه خودکنترلی و خودارزیابی در کارمندان را شامل می شود که در این صورت ارزیابی مدیر را بر مجموعه تسهیل کرده و نتیجه کارها را اثربخش تر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر سازمان برای خود استراتژی دارد و برای اجرای برنامه ها و استراتژی زمان مشخصی صرف شود که در صورت تلفیق زمان و برنامه نتایج قابل توجهی حاصل خواهد شد. از طرفی اعتماد بالا در سازمان نمی تواند جایگزین استراتژی خوب شود لیکن بی اعتمادی می تواند یک استراتژی خوب را بی اثر نماید.

امیرهوشنگ عصارزاده دیگر عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن نیز که در این همایش حضور داشت، عنوان نمود: در همایش قبلی گفته بودیم وصول مطالبات خصوصاً مطالبات ارزی مساله مهمی است و ناترازی منابع و مصارف مساله جدی دیگری بود که باید نسبت به آن چاره اندیشی می شد که البته هنوز هم از درجه اهمیت بالایی برخوردارند؛ خوشبختانه در این ۶ ماه عملکرد قابل قبولی داشته ایم و از حیث چالش نقدینگی، مدیریت نسبتاً مطلوبی صورت گرفته و با وجود اینکه پیش بینی وضعیت حادتری می شد با تلاش و همت واحدهای مختلف بانک این اتفاق نیفتاد و روند اضافه برداشت از بانک مرکزی کنترل و متوقف شد.

وی افزود: در مورد تخطی از حد رشد ترازنامه هم در ابتدای سال معضل داشتیم اما از پایان شهریورماه وضعیت ترازنامه بانک اصلاح و این مشکل نیز مرتفع شد.

عصارزاده اظهار داشت: مدیریت نقدینگی نباید به عدم پرداخت تسهیلات منجر شود بلکه باید به دنبال تقویت توان تسهیلات دهی بانک و تجهیز منابع پایدار باشیم و این امر نیازمند سیاستگذاری صحیح است و باید به سمتی برویم که نظام برنامه ریزی بانک تقویت شود و در حوزه کسب و کار بانک باید خطی مشی های مشخص داشته باشیم و به صورت کیفی و کمی شاخص های مهم بانک را مورد ارزیابی و هدفگذاری روشن قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در شرایطی هستیم که منابع و مصارف ما نیاز به برنامه ریزی دقیق و منسجم دارد و باید روی نظام برنامه ریزی خود عمیقا تمرکز کنیم.

عصارزاده با اشاره به لزوم بازتعریف روابط و تعاملات صف و ستاد بانک اعلام داشت: برنامه ریزی در بانک باید در تعامل موثر صف و ستاد صورت گیرد تا دقیقاً مشخص شود وظایف صف و ستاد برای اجرای برنامه ها و استراتژیها چیست؟ باید ستاد سیاستگذار باشد و کارهای اجرایی تا حد امکان به شعب سپرده شود.

بیژن اسدی عضو هیأت مدیره این بانک نیز با اشاره به وجود ناترازی بانک و تلاش به منظور جداسازی خطوط کسب و کار و کاهش اثرات نامطلوب کمبود منابع تاکید نمود: علیرغم عملکرد خوب شعب در اعطای تسهیلات ریالی به علت نکول مطالبات ارزی و تعهدات فاینانس، کسری منابع در بانک ایجاد شده که لازم است به صورت موقت تغییراتی در کسب و کار ایجاد نماییم البته این تغییرات نباید منجر به از دست دادن مشتریان قدیمی شود.

بیژن اسدی اعلام داشت: می بایست امور اجرایی طرح ها به شعب واگذار گردد و ستاد نباید وارد کار اجرایی شود و باید سیاستی وجود داشته باشد که شعب در مراحل شناسایی مشتری، پرداخت و وصول حضور موثر و مستمر داشته باشند و ستاد کار نظارت و مشاوره را برعهده بگیرد و در نقش سیاستگذار ظاهر شود.

وی گفت: واحدهای اجرایی باید در برنامه ریزی فعالانه عمل کنند؛ شعب اظهارنظر دقیق داشته باشند و با شناسایی موانع و مشکلات، برای ارائه راه حل وارد عمل شوند و امور شعب اختیارات و فضای عمل برای مدیران استانی و شعب فراهم کند و در بخش صف، مدیران به دنبال وظایف تعریف شده و تخصصی خود بروند.

وی در مورد تحول دیجیتال و خدمات نوین این بانک اعلام داشت: در بازار رقابتی لازم است ابزارهای نوین برای ارائه خدمات به مشتریان داشته باشیم و سرویس های جدید بانک با مشارکت معاونت امورفناوری اطلاعات و ارتباطات بانک و پیگیری تیم تحول دیجیتال در حال انجام است.

اسدی افزود: برای این منظور ۵ آرت جهت اجرای تحول دیجیتال ایجاد شده، شرکت ایران اکسیکو را به عنوان شرکت ابزاری فناوری بانک تأسیس نموده ایم و به منظور ایجاد بانکداری شرکتی زیرساخت های لازم از جمله امضای الکترونیک، سفته دیجیتال و به دنبال آن فرآیند انعقاد قرارداد به صورت غیر حضوری در حال پیگیری و اقدام است همچنین یکپارچه سازی ارتباط با مشتریان نیز در مدیریت روابط عمومی و امورمشتریان در حال انجام است.

تمدید قرارداد سامانه نیکو با نگاه کاهش وابستگی به شرکت مذکور در حال انجام است و در خصوص اجرای کامل تحول دیجیتال در بانک نیاز به همکاری واحدهای پشتیبانی، مدیریت حراست، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاران تیم تحول دیجیتال از همراهی همکاران شعب و مدیریت کسب و شعب نیز قدردانی نمود.

گفتنی است در پایان این همایش از عملکرد مطلوب مدیران و کارکنان شعب برتر صنعت، جی اصفهان، سنندج، ایلام و بوشهر تقدیر به عمل آمد و لوح سپاسی از طرف مدیرعامل این بانک به آنان اهدا شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.