
مهدی صالحی طاهری
امام جواد(ع)، با وجود تحمل فراوان مصائب و گرفتاریها، همواره از صبر و بردباری بهمثابه راهکاری الهی در پیشامدهای زندگی چشمگیر بودهاند. این سیره اخلاقی در کنار دیگر خصلتهای والای ایشان، الگویی استوار برای شیعیان.
کیوسکخبر ـ امام محمد تقی (علیهالسلام)، مشهور به «جوادالائمه» و «ابوجعفر الثانی»، نهمین امام اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) هستند. ایشان در سنین بسیار پایینی به امامت رسیدند و در شرایطی حساس اجتماعی و سیاسی، نقش مهمی در تبیین ارزشهای اسلامی و مقابله با انحرافات آن دوره داشتند. زندگی امام جواد(ع) مجموعهای از فضائل اخلاقی، علمی و معنوی است که صبر و مدارا را به عنوان ستون اصلی شخصیت آن بزرگوار تشکیل میدهد.
امام جواد(ع) در مقابل تمامی ناملایمات زندگی، از جمله شهادت پدر بزرگوارشان (امام رضا(ع))، تحت فشارهای سخت حکومت عباسی، ناامنیها و مشکلات خانوادگی، نمونهای والا از بردباری و شکیبایی بودند. این سیره اخلاقی تنها منحصر به واکنشهای شخصی ایشان نبود، بلکه در قالب تعلیمات و روایات نیز مورد تأکید قرار گرفته است. ایشان میفرمایند:
«الصّبرُ على المُصیبهِ مُصیبهٌ على الشّامتِ بها؛ شکیبایی بر مصیبت، مصیبتی بر کسانی است که از آن شماتت میکنند.»
این حدیث، مفهوم عمیق صبر را بهخوبی برجسته میکند. صبر، تنها تحمل سکوتآمیز نیست، بلکه نوعی غلبه بر شر و مبارزه با دشمنان اخلاقی است. امام جواد(ع) در برابر ستمهای حاکمان وقت، مخصوصاً مأمون و معتصم عباسی، هرگز به خشونت یا تندی روی نیاوردند، بلکه با حلم و بردباری، مظهر اخلاق قرآنی بودند.
در مناظرات علمی که امام جواد(ع) با عالمان مختلف انجام دادند، نمونههای برجستهای از شجاعت، دانایی و همراهی با حق مشاهده میشود. یکی از معروفترین داستانهای ایشان، ماجرای دیدار با مأمون عباسی در کودکی است. وقتی مأمون در حال عبور از یک کوچه بود، کودکان فرار کردند، اما امام جواد(ع) در جای خود ایستاده و با شجاعت و صراحت گفت:
«من گناهی نکردم که فرار کنم و راه برایتان تنگ نیست که باید کنار بروم.»
این پاسخ نشان از هوش بالا، اعتماد به نفس و استواری در برابر قدرت موقت دارد. مأمون که از این جرأت و منطق تعجب کرده بود، از ایشان پرسید که چقدر از علوم آسمانی آگاه است. امام جواد(ع) پاسخ دادند:
«علوم و گزارشهای آسمانی از من بپرس!»
این صحبت، گواهی بر این است که امامان اسلام، نه تنها دارای دانش عام، بلکه منبع وحی و فهم عمیق از اسرار آسمانی هستند. مأمون که در سفر بعدی اتفاقی عجیبی را تجربه کرد، متوجه وجود ظرفیتهای فوقالعاده ایشان شد و این امر، تأثیری مستقیم در افزایش احترام او نسبت به امام جواد(ع) داشت.
از دیگر ویژگیهای برجسته امام جواد(ع)، بخشندگی و سخاوت آن بزرگوار است. به دلیل فراوانی بخشش و احسان به مردم، ایشان لقب «جواد» را یافتند. در منابع نقل شده است که مردی به نام احمد بن حدید در سفر حج، دچار دزدی شد و تمام داراییاش را از دست داد. وقتی به مدینه رسید، به دیدار امام جواد(ع) رفت و ماجرا را بازگو کرد. امام(ع) فوراً دستور داد تا به احمد لباس داده شود و مقداری دینار به او بدهند. وقتی احمد دینارها را بین همراهانش تقسیم کرد، متوجه شد که دقیقاً همان مقدار پولی است که از دست داده بود. این امر، نشان از نگاه تربیتی و معنوی امام جواد(ع) به خلق بود. ایشان فقط به انسانها کمک نمیکردند، بلکه از جانوران نیز سررشتهای داشتند. در یک مورد، امام(ع) غلامش را از جمعآوری نانی که در بیابان ریخته شده بود، منع کرد و فرمود:
«آن را واگذار، چه ران گوسفندی باشد؛ زیرا ممکن است غذای پرندگان یا جانوران گرسنه شود.»
این نوع نگاه محیطمحور و بینظیر به طبیعت، الگویی اخلاقی برای تمام انسانهاست. امام جواد(ع) به خوبی میدانستند که خدمت به خلق، بدون اخلاص و نیت پاک، ارزش اخروی ندارد. در حدیثی میفرمایند:
«اَلْإبْقاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ؛ بقای بر عمل سختتر از خود عمل است.»
این حدیث، اهمیت نگه داشتن خلوص در تمامی اعمال را برجسته میکند. یعنی حتی اگر کسی عمل نیکی انجام دهد، اگر بعداً با ذکر و تبلیغ آن، به ریا روی آورد، اثر این عمل محو میشود. امام جواد(ع) در مواجهه با یکی از شیعیان که با خوشحالی از انفاق خود به فقرا سخن گفت، ایشان را به این نکته مهم هشدار دادند که:
«اگر این کار را با نیت خالص انجام دادهای، خوشحال باش، اما اگر با منّ و اذیت همراه بوده، عمل تو باطل است.»
این مضمون، در آیهای از قرآن نیز آمده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ» (سوره بقره، آیه ۲۶۴)
این رویکرد، یادآوری از این مطلب است که خدمت به مردم نباید باعث غرور یا اذیت دیگران شود. امام جواد(ع) در توصیهای به یک مؤمن میفرمایند:
«تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ؛ صبر را تکیهگاه خود قرار بده و فقر را در آغوش بگیر.»
این جمله، فلسفه عظیمی دارد. صبر، نه تنها در برابر مصائب، بلکه در مواجهه با فقر و سختیهای زندگی، مایه تقویت ایمان و رشد معنوی است. امام جواد(ع) در نامهای به یکی از شیعیان که فرزندش را از دست داده بود، نوشتند:
«روش خداوند این است که از والدین دوستداشتنیترین فرزند را میگیرد تا پاداش مصیبتدیده را عالیتر عنایت کند…»
این نگاه، تسلی بزرگی برای مصیبتزدههاست و نشان میدهد که مصائب، در واقع آزمونهایی الهی هستند که انسان را به سوی تعالی میکشانند.
در مقوله خدمترسانی، امام جواد(ع) همواره تأکید داشتند که این خدمت باید در حد توان انجام شود. در داستانی دیگر، مردی از ایشان خواست که به اندازه “جوانمردی” به او کمک کند. امام(ع) فرمودند:
«ای غلام! صد دینار به او بده.»
و در ادامه توضیح دادند:
«اِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا یَخُصُّهُمْ بِالنِّعَمِ وَیُقِرُّهَا فِیهِم مَا بَذَلُوهَا فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا عَنْهُمْ وَحَوَّلَهَا إِلَى غَیْرِهِمْ؛ خداوند برخی بندگان را با نعمتهایی خاص میکند و آن را باقی میدارد تا به دیگران ببخشند، و اگر نبخشند، از آنان میگیرد و به دیگران میدهد.»
این حدیث، مضمونی مهم را برجسته میکند: نعمتهای خداوند، سپردههایی هستند که انسان موظف است آنها را به دیگران واگذار کند. کسانی که این مسئولیت را جدی نمیگیرند، ممکن است این نعمتها را از دست بدهند.
در مجموع، زندگی امام جواد(ع) مظهر تمامی فضائل اسلامی است. صبر در برابر مصائب، بردباری در قبال ستمها، سخاوت و بخشندگی، اخلاص در عمل، شجاعت در بیان حق، نگاه انسانی به خلق و طبیعت، همگی اجزایی از شخصیت برجسته این امام معصوم (ع) هستند. ایشان در عمر کوتاه خود (۲۵ سال)، الگویی برجسته برای تمام مسلمانان قرار گرفتند. شهادت ایشان در ۲۹ ذیالقعده، تنها پایان زندگی فیزیکی نبود، بلکه آغاز الهامبخشی برای نسلهای بعدی بود.
امام جواد(ع) با تمام وجود خود ثابت کردند که اخلاق اسلامی، تنها در کلام و خطبه نیست، بلکه در عمل و رفتار روزمره جاری و ساری است. شیعیان و همه مسلمانان، میتوانند با مطالعه سیره ایشان، درسهای بزرگ زندگی را فرا گیرند و با اقتدا به آن، به سوی انسانیت کامل حرکت کنند.
به قلم: مهدی صالحی طاهری
منبع خبر : کیوسکخبر
https://www.kioskekhabar.ir/?p=268662