×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ خرداد - ۱۴۰۰  
true
true
پرسش و پاسخ کرونا،غذا و تغذیه

در این مقاله به برخی از پرسش های معمول افراد در باره غذا و تغذیه و کووید ۱۹ پاسخ داده شده است. با هم مروری بر این سوالات داده باشیم.
شنیده ام که افراد چاق در دوران کرونا نباید رژیم بگیرید ،چون بدن ضعیف میشه و یا اگر رژیم دارید، رژیم تون رو قطع کرده و ادامه ندید.
اگر رژیم بدرستی و توسط مشاوران و متخصصان تغذیه تنظیم شده باشد، قطعا با حفظ ایمنی و سلامتی بدن همراه خواهد بود
فقط رژیم های غلط ، با شیب تند و پراکنده هست که با توجه به شرایط فرد نبوده و باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.
اگر یک بیمار دیابتی و … ، رژیم غذایی اختصاصی اش را رعایت نکند، بیماری اش عود کرده و سریعتر به کرونا و سایر بیماری ها مبتلا می شود.
رژیم های اصولی کاهش وزن و یا افزایش وزن هم ایمنی را بالا برده و مقاومت بدن در برابر بیماری ها بیشتر می شود. چون چاقی خودش تهدید ابتلا به بسیاری از بیماری ها هست
افراد لاغر و نحیف هم بدن ضعیفی دارند و زودتر مبتلا می شوند.
در برخی کانال های شبکه های مجاز ی مرتبط با طب سنتی آمده که شیر کلا نخورید که باعث سردی و ضعف و سستی بدن میشه و بنابرین ضعف کلی بدن و کاهش ایمنی در کرونا را بدنبال داره.
یکی از بهترین و کاملترین مواد غذایی شیر و لبنیات هستند که هم درشت مغذی ها و هم ریز مغذی ها را با هم دارد. بخصوص پروتئین بیولوژیک وبسیار عالی دارد.
در تغذیه افراد سالم ، ۳- ۲ واحد روزانه باید مصرف شود.
فقط کسانی که به کرونا، سرما خوردگی ، آنفلوآنزا و یا بیماری های ویروسی مبتلا شده اند، بهتر است هفته اول فقط مصرف شیر را محدود کنند،چون باعث افزایش ترشحات مخاطی و نزله می شود.
اما مصرف ماست معمولی و یا پروبیوتیک و سایر لبنیات کم چرب کم نمک برای تامین پروتئین ، کلسیم و ‌… توصیه می شود
آیا مصرف زیاد زنجبیل و سیر به نیت تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن مقاومت در پیشگیری و درمان کرونا موثر هست؟
مصرف به اندازه این ادویه ها و سبزی ها در کنار تغذیه اصولی و درست که مبتنی بر هرم غذایی ایران باشد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی یا کنترل بیماری مفید است.
اما دقت بفرمایید که زنجبیل با برخی داروها تداخل دارد و نباید همزمان مصرف شود و اضافه مصرف آن نتیجه معکوس می دهد .بخصوص که تداخل با داروهای قلبی داشته و در بیماران قلبی مشکل ساز می شود.
سیر هم گیاهی مفید هست. بعنوان آنتی بیوتیک هم موثر هست اما باعث رقت خون می شود و در کسانی که دچار خونریزی های متعدد هستند و مواردی دیگر، محدودیت مصرف دارد.
پس ، مصرف این گیاه مفید هم باید به اندازه باشد.
در بیماران مبتلا شده به کرونا، خوب هست که پیاز و سیر در تهیه غذا حتما استفاده شود.
مصرف آن در سبزیجات همراه غذا هم توصیه می شود.
آیا اینکه به خوردن مایعات و غذای داغ برای کشته شدن ویروس کرونا توصیه میشه، درست هست.
در ایام شیوع بیماری ویروسی کرونا به طبخ کامل غذا ، مصرف چای و دمنوش های گرم خیلی توصیه می شود.
یک علت آن این است که گرما باعث از بین رفتن میکروب ها و ویروس های احتمالی موجود در مواد غذایی می شود و احتمال انتقال بیماری از غذا به صفر نزدیک شود

از طرفی به مصرف مایعات زیاد و با فاصله زمانی کوتاه نیم تا یک ساعته توصیه می شود و حتی گاه گفته می سود که گلویتان خشک نباشد،
خوب توصیه بدی نیست . مخصوصا تو گرمای این فصل ها
میدونیم که کم آبی، خودش عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن، سردرد و عملکرد بد بدن هست.
اما اینکه بگوییم دمنوش گرم ویروس های احتمالی راه های تنفسی و گلو را از بین می برد، خیلی مقبول نیست.
برعکس ، استمرار مصرف نوشیدنی های خیلی داغ، احتمال بروز سرطان های گلو و حنجره را افزایش می دهد.
بجای این کار ، از بخور گرم استفاده کنید با تنفس عمیق تا فعالیت ریه ها افزایش پیدا کند.
تاکید به نرفتن بیرون برای ورزش و فعالیت بدنی با این بهانه که اگر بیرون برید، کرونا خواهید گرفت، برای ما معضلی شده، پیشنهاد شما چیه؟
قطعا اگر نیاز نباشه، در این شرایط هرچه کمتر بیرون برویم، بهتر هست.
مخصوصا اگر امکانات تحرک، نرمش و ورزش را در منزل داشته باشیم.
اما فضای آزاد ، دیدن سبزه و بودن تو جامعه باعث شادابی هست و افزایش فرح روحی و ایمنی را بدنبال داره.
اگر مکان مناسب و خلوتی برای تحرک و ورزش در هوای آزاد باشد ، خوبست که پیاده روی و ورزش را در چنین فضایی داشته باشیم. در غیر اینصورت احتیاط لازم هست.
چرا که هنگام ورزش، بدلیل بالا رفتن تعداد تنفس، امکان استفاده از ماسک ممکن نیست.
بنابر این گاهی با رعایت بهداشت فردی، عمومی و استفاده از ماسک، در ساعات و محل های کم تردد کمی پیاده روی کنید
مصرف مکمل ویتامین D آیا در مقاومت بدن در برابر کرونا موثر هست؟
بله . اما پس از آزمایش سطح آن در خون و با تجویز پزشک و نه خودسرانه . چرا که ممکنه با مصرف زیاد، موجب مسمومیت با دارو بشه.
خیلی از ایرانی ها علیرغم برخورداری از نعمت تابش کافی خورشید، بدلیل نوع پوشش ، دچار کمبود ویتامین D هستند.
در کمبود، معمولا توصیه می شود به مدت ۸ هفته ، هفته ای یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنیم و بعد آزمایش بدهیم.
اگر سطح آن به حدود ۴۰ تا ۶۰ رسیده باشد ، ببعد فقط هر ماه یک پرل ۵۰ هز واحدی مصرف بشه
در حالت عادی و سلامتی هم توصیه میشه که بزرگسالان بالای ۱۲ سال، هر ماه یک پرل ۵۰ هزار واحدی استفاده کنند.
البته قرصهای ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ واحدی روزانه برای رفع کمبود و یا حفظ سطح آن در خون موثرتر هست.
مصرف ویتامین C هم در صورت ابتلا به کرونا، به سرعت درمان کمک می کند.
اما مصرف خودسرانه و با دوز بالا ، خطر ایجاد سنگ های کلیوی را بهمراه دارد.
نام نویسنده مسعود فیروزکوهی

true
true
true
true

true