×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۰  
true
true
هفته دولت نمادی از وحدت مردم و دولت خدمتگزار است

سیروس نصیری، مدیر کل تامین اجتماعی قزوین

سازمان تامین اجتماعی در استان قزوین با قدمتی بیش از ۵۰سال، جمعیتی بالغ بر ۲۴۳ هزار بیمه شده اصلی و بیش از ۷۶ هزار نفر مستمری بگیر(بازنشسته، بازمانده و از کار افتاده) که معادل ۶۴% جمعیت کل استان را تحت پوشش قرارداده و با ارائه بیش از ۱۸ نوع خدمت از طریق ۸  شعبه مادر،۷ شعبه اقماری، ۸کارگزاری اصلی و ۱کارگزاری اقماری ، بعنوان یکی از ادارات کل تامین اجتماعی در سطح کشور به حساب می آید.
حمایت های قانونی در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت قابل بیان است:
کمک های کوتاه مدت سازمان شامل: بیمه بیکاری، ارائه خدمات درمانی، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک بارداری، حوادث، کمک ازدواج، غرامت نقص مقطوع، کمک عائله مندی، هزینه کفن ودفن، هزینه های نقل و انتقال و اقامت همراه بیمار و موارد متعدد دیگری ازجمله اروتز وپروتز و … می باشد.
کمک های بلند مدت شامل: انواع مستمری های ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان می باشد. لازم به ذکر است که بخش مستمری ها از سنگین ترین و پرهزینه ترین و در عین حال ارزشمندترین خدمات سازمان محسوب می گردد.
طی سال های اخیر بحران اقتصادی حاکم بر صنایع استان به ویژه در بخش تولیدی از یکسو بر وصولی های حق بیمه استان دارای اثرات منفی بوده و از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه ها به ویژه در پرداخت تعهدات بلند مدت بوده است. همچنین تعداد بالای مقرری بگیران بیمه بیکاری به نسبت تعداد بیمه شده اصلی تحت پوشش  بر افزایش هزینه های استان تاثیر گذار بوده است.
 در این راستا نیز اجرای متعدد قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور و قانون نوسازی و بازسازی صنایع کشور بطور چشمگیری در افزایش هزینه های این اداره کل و چالش پیشی گرفتن مصارف نسبت به منابع سازمان موثر بوده است.
اهم اقدامات اداره کل استان قزوین
* اجرای قانون بخشودگی جرائم حق بیمه و معافیت  100%  جرائم با تمدید و اصلاحیه قانون جهت بهره مندی حداکثری کارفرمایان
*اجرای مواد ۱۶و۱۷ آئین نامه هیات های تشخیص
* نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمانکاری ها
*تسریع در رسیدگی به نحوه پرداخت بدهی های کارفرمایان مدیون درکمیته های وصول واحدهای اجرایی و اداره کل استان
* بازرسی دفاتر قانونی کارگاه های مشمول بازرسی صرفا در آخرین سال مالی
*استقرار میز خدمت در واحد های تابعه استان
*اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات
*اجرای طرح پرونده الکترونیک و هوشمند نمودن ۵۶۰ هزار پرونده بیمه شدگان و مستمری بگیران استانی به منظور ارتقا کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها، تسریع در پاسخگویی و دسترسی سریع به کلیه اسناد و مدارک و عدم دریافت کاغذ و…
*ایجاد پرتال تعهدات کوتاه مدت به منظور تمرکز پرداخت های مذکور از طریق سازمان
*  پیگیری در جهت بهره برداری از نرم افزار جامع شناسایی بدهی های اجرایی از طریق انطباق آدرس کارفرمایان مدیون بر نقشه جغرافیایی استان
* حضور مستمر در کمیسیون های کارگری شورای تأمین استانداری و فرمانداری ها
* تقدیر هر ساله  از کارفرمایان حامی و دوستدار کارگر در سطح ملی و استانی
* فراخوان انتخاب بازنشسته نمونه ،همسر بازمانده و از کارافتاده کلی نمونه  و تجلیل از منتخبین
*برپایی دوره های آموزشی رابطین بیمه ای کارگاه ها در راستای تبیین قوانین و مقررات بیمه ای در راستای ترویج و توسعه فرهنگ بیمه ای
*بازدید های دانش آموزی از شعب تابعه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بیمه ای و تببین مقررات سازمان تامین اجتماعی
* اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی صورتحساب های بدهی کارفرمایان بمنظور ارتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
 و کاهش هزینه های مرتبط من جمله کاهش تردد ارباب رجوع به شعب تابعه، شایان ذکر است پیشرفت ابلاغ الکترونیکی استان  72% می باشد.
* کنترل و نظارت بر قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان و بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی جهت جلوگیری از    استفاده های من غیر حق
* حذف تامین اعتبار از دفترچه های درمانی ” استحقاق درمان” در مسیر نظارت بر امور محوله، کاهش هزینه های سازمانی و …
* آزمون شناسائی مدیران آینده با هدف انتصاب افراد بر اساس شایسته سالاری
* تهاتر، احتساب و تسویه بدهی حق بیمه کارفرمایان مدیون دارای بدهی صعب الوصول با مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان بمنظور مدیریت بهینه منابع مصارف در سازمانی با مدیریت درآمد هزینه ای خود
* تهاتر، احتساب و تسویه بدهی حق بیمه با مطالبات مراکز درمانی غیر دولتی طرف قرارداد در راستای مدیریت بهینه منابع مصارف در سازمانی با مدیریت درآمد هزینه
* پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد از محل وصول مطالبات معوق صعب الوصول بمنظور وصول بهینه مطالبات معوق
* عقد تفاهم نامه با اداره کل امور روستائی و شوراهای استانداری قزوین در مسیر تکمیل سوابق حق بیمه بصورت کسری از ماه
* آزمون استخدامی متمرکز سازمان در سال ۱۳۹۹ بمنظور ارائه تعهدات بهینه تر به مخاطبین
* متناسب سازی حقوق مستمری بگیران سازمان از مرداد ماه ۱۳۹۹ که بشرح ذیل تبیین می گردد:
در راستای رعایت عدالت بیمه ای و در اجرای بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب سازی حقوق کلیه مستمری بگیران به شرح ذیل اجرا خواهد شد:
الف) مشمولین
کلیه مستمری بگیران بازنشسته، از کار افتاده کلی و بازماندگان که مستمری آنان لغایت پایان سال ۱۳۹۸ برقرار شده است.
ب) تاریخ اجرا
تاریخ اجرا از  01‏/۰۵‏/۱۳۹۹ خواهد بود.
ج ) آیتم های افزایش یافته
۱‏-کمک هزینه مسکن از ۳۰۰٫۰۰۰ ریال در ماه به ۷۰۰٫۰۰۰ ریال در ماه افزایش خواهد یافت.
۲‏-کمک معیشت از ۶۰۰٫۰۰۰ ریال در ماه به ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال در ماه افزایش خواهد یافت.
۳‏-ضریب ترغیب
به منظور ترغیب بیمه شدگان به بیمه پردازی بیشتر، به آن دسته از مستمری بگیرانی که  سنوات پرداخت حق بیمه آنان ۲۵ سال و بیشتر است مبلغی به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
۴‏-متناسب سازی
در محاسبه متناسب سازی مبلغ مستمری اولیه  نقش مهمی دارد. مبلغ مستمری اولیه خود تابع دو متغیر میزان سابقه پرداخت حق بیمه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه قبل از بازنشستگی است. به عبارت دیگر هر چقدر سابقه پرداخت حق بیمه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه قبل از بازنشستگی بیشتر باشد مبلغ متناسب سازی نیز  بیشتر خواهد بود.
بدین منظور جهت محاسبه متناسب سازی، نسبت مبلغ مستمری پرداختی در زمان اجرای متناسب سازی (مرداد ۱۳۹۹ ) به حداقل مستمری زمان اجرا، از نسبت مبلغ مستمری پرداختی در زمان برقراری مستمری به حداقل مستمری همان سال کسر و در مبلغ پایه ای که طبق سنوات پرداخت حق بیمه تنظیم شده است ضرب و نتیجه حاصله به عنوان متناسب سازی  به مستمری بگیر پرداخت خواهد شد.
در هر صورت مجموع آیتم های پرداخت متناسب سازی حقوق مستمری بگیران برای کلیه مشمولین کمتر از ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال نخواهد بود بنابراین با توجه به وضعیت پرونده از نظر میزان سابقه پرداخت حق بیمه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه قبل از بازنشستگی، افزایش متناسب سازی مذکور بین حداقل ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال تا حدود ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال خواهد بود.

* اقدامات انجام شده در زمینه توسعه واحدهای بیمه ای استان:
اداره کل استان قزوین با هدف پاسخگویی هر چه بهتر و روانسازی امور ارباب رجوع و مخاطبین سازمان (با توجه به حجم بسیار بالای ارباب رجوع) پیگیری های مستمری را جهت تسریع در امر ساخت و ساز های پروژه های عمرانی استان بعمل آورده است که من جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
‏-احداث و بهره برداری ساختمان جدید اداره کل و مدیریت درمان تامین اجتماعی استان در اسفند ماه ۱۳۹۷ در زمینی به مساحت ۶۳۳۳ متر مربع و بنای ۶۳۱۴ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
‏- تاسیس و راه اندازی کارگزاری شهرستان محمدیه
‏- تاسیس و راه اندازی کارگزاری شهرستان آوج
‏-پیگیری ساختمان اداری شعبه سه قزوین جهت بهره برداری در ایام ا… فجر انقلاب با اعتبار اولیه بالغ بر ۱۱ میلیارد  و ششصد میلیون تومان در زمینی به مساحت ۹۸۷ متر مربع و ۳۲۹۵ متر مربع بنا در چهار طبقه
‏- ارتقاء شعبه آبیک به تیپ یک 
‏- پیگیری ساخت شعبه شهید انبارلوئی، کلینیک شهید بهشتی، بایگانی راکد، مجتمع رفاهی ورزشی در محل میکده سابق در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع که واحد رفاهی ورزشی آن با اعتبار سال اول دو میلیارد و پانصد میلیون تومان مورد تائید قرار گرفته است.
برنامه های عملیاتی اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین  در سال ۱۳۹۹
‏- گسترش پوشش بیمه شدگان خاص – گروه بیمه ای دانشجویان 
‏-صحت سنجی شرایط پرداخت مستمری فرزندان اناث و ذکور بازماندگان
‏-کنترل و نظارت بر پرداخت به مقرری بگیرانی که دارای بدهی به سازمان می باشند
‏-آسیب شناسی اعتراضات کارفرمایان به میزان بدهی
‏-هدفمند نمودن بازدید های نظارتی فصلی
‏-وصول مطالبات معوق باتوجه به تاریخ ایجاد بدهی
‏-وصول مطالبات معوق

پروژه های اقتصاد مقاومتی اداره کل تامین اجتماعی  استان قزوین                                                                                                                                 
*اجرای طرح متمرکز ارائه خدمات غیر حضوری
*اجرای طرح ماده ۱۶ آئین نامه هیات های تشخیص مطالبات
*بروز رسانی و کاهش مدت رسیدگی به اعتراضات  کارفرمایان در هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات
*بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان مشمول بازرسی، صرفا در آخرین سال مالی
* الزام کلیه واحد های اجرایی بر خرید کالاهای ایرانی
* برگزاری دوره های آموزشی – توجیهی رابطین کارگاه های تحت پوشش
اقدامات و برنامه های اولویت دار دستگاه های استان قزوین در سال ۱۳۹۹ در راستای جهش تولید

• توسعه و ارتقاء طرح درگاه متمرکز ارائه خدمات غیر حضوری سازمان
• مشارکت مجدانه و تعاملی در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و مساعدت در راستای تقسیط حداکثری بدهی های کلان معوق
• اجرای ماده ۱۶ آیین نامه هیات های تشخیص مطالبات سازمان در راستای بررسی مجدد بدهی قطعی کارفرمایان دارای مدارک مثبته که در مهلت قانونی اعتراض به بدهی ننموده اند
• بروز رسانی و کاهش مدت رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان در هیات های تشخیص مطالبات (بدوی و تجدید نظر)
• انجام بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان مشمول بازرسی صرفا در آخرین سال مالی
• برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی جهت رابطین بیمه ای کارگاه های تحت پوشش و تقدیر از کارفرمایان برتر و دوستدار کارگر در سال ۱۳۹۹

اهم مسایل ،مشکلات و چالش های حوزه عملکردی اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین
*عدم شناخت و آگاهی تصمیم گیران حوزه سیاسی از اصول بیمه های اجتماعی که می بایست براساس بیمه پردازی و محاسبات بیمه ای  « آکچوئری » بوده و منابع و اموال آن  حق الناس  است که بعضاً بیت المال تلقی و تصمیم گیران را به انحراف می کشاند .
*تغییرات در نظام بازنشستگی به علت مشاغل سخت و زیان آور و سایر طرح های بازنشستگی پیش از موعد بدون محاسبه منابع مورد نیاز 
*تصویب قوانین حمایتی و نه بیمه ای، بدون توجه به محاسبات بیمه ای و عدم تامین منابع آن در حوزه های تاثیر گذار بر سازمان 
*کاهش سنوات بیمه پردازی برای بازنشستگی توسط بیمه شدگان، علیرغم افزایش سن امید به زندگی و بدون توجه به لحاظ نمودن محاسبات بیمه ای
*مشکل بیمه بیکاری و عدم اصلاح قانون بیمه بیکاری از مهمترین چالش های این حوزه بوده که دریافت مقرری بیمه بیکاری از یک حمایت کوتاه مدت به یک حق بلامنازع تبدیل شده است و در حال حاضر مصارف صندوق بیمه بیکاری از منابع حاصل از آن پیشی گرفته است.
*بحران اقتصادی حاکم بر صنایع استان در سال های اخیر به ویژه در بخش تولیدی که بخشی از آن به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور و بخش دیگری به دلیل مدیریت ناکارآمد، کمبود نقدینگی و … بوده که از یکسو بر وصولی های حق بیمه استان دارای اثرات منفی بوده و از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه ها به ویژه در پرداخت تعهدات بلند مدت گردیده است. همچنین تعداد بالای مقرری بگیران بیمه بیکاری به نسبت تعداد بیمه شده اصلی تحت پوشش  بر افزایش هزینه های استان تاثیر گذار بوده است.
*افزایش میزان بدهی های معوق کارگاه های تحت پوشش سازمان اعم از کارگاه های بزرگ وکوچک (تولیدی، صنعتی، خدماتی) در استان که بالغ بر۶۱۲۰ میلیارد ریال می باشد.
*در حال حاضر عدم وجود سرمایه در گردش، جهت شرکت ها و کارگاه های تولیدی استان و بعضا غیر فعال یا نیمه فعال بودن آنها مشکلات جدی را در خصوص پرداخت به موقع و کامل حق بیمه به سازمان موجب گردیده وافزایش بدهی های معوق آنها را بوجود آورده است.
*عدم تعادل بین منابع و مصارف و نرخ پایین نسبت پشتیبانی در استان قزوین (۳٫۱۶) درمقایسه باسایراستان ها نیز یکی از مشکلات اصلی می باشد. نسبت پشتیبانی به عنوان یکی از شاخص های پایه و مهم بیمه ای نشان می دهد که صندوق بیمه ای از نظر تعادل منابع و مصارف در چه وضعیتی قرار دارد.
*با توجه به مشکلات عدیده در واحد های صنعتی و قطع نسبی مزایای جانبی بیمه شدگان در حوزه بیمه شدگان اجباری ، تقاضا برای بهره مندی آنان از قوانین بازنشستگی پیش از موعد به ویژه از طریق  بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور افزایش یافته و موجبات افزایش تعهدات بلند مدت را دراستان به وجود آورده است.
*لزوم بازنگری و ساماندهی مقررات و قوانین تامین اجتماعی با توجه به تاثیر پذیری سازمان تامین اجتماعی از مسائل جاری جامعه همچون افزایش امید به زندگی، افزایش نرخ تورم، بیکاری و نبود رونق در بازار کار و اشتغال، میزان سود و بهره بانکی و موضوعاتی چون کهولت  سازمان تأمین اجتماعی و ….
*افزایش میزان اعتراضات بیمه شدگان به خصوص بعد از بازنشستگی در خصوص عدم ارایه دستمزد واقعی آنان توسط کارفرمایان در لیست های ارسالی حق بیمه
*نرخ بالای ضریب شیوع حادثه طی سال۱۳۹۸در استان (به میزان ۴٫۴۳ حادثه در هر ۱۰۰۰ نفر بیمه شده در معرض خطر) به نسبت میانگین کشوری که از این حیث استان قزوین بعد از استان البرز بیشترین ضریب شیوع حادثه را به خود اختصاص داده است.
*روند کاهشی کارگاه های بالای ۵۰ نفر بیمه شده استان طی سالیان اخیر به نحوی که از ۷۰۹کارگاه در سال ۱۳۹۶ هم اکنون به ۵۹۵ کارگاه رسیده است .(۲۰ درصد کاهش)
* افزایش میزان طلاق های صوری به منظور بهره مندی از مستمری من غیرحق و نبود تمهیدات قانونی کافی در بررسی و کنترل موارد به وقوع پیوسته
*نبود نقشه راه مشخص به منظور کنترل و نظارت بیشتر و دقیق تر بر میزان حقوق و دستمزد مندرج در لیست های حق بیمه از سوی کارفرمایان با توجه به لغو ماده ۳۱ برنامه توسعه پنجم که نیازمند به صدور دستورالعمل مشخص جهت قانونمند نمودن عملکرد واحد های اجرایی در این زمینه می باشد.
*رسیدگی به پرونده های بازنشستگی سخت و زیان آور و عدم اجرای کامل قانون (عدم رعایت فرصت ۲ ساله جهت اصلاح شرایط و یادآوری و بازدید ادواری شش ماهه از شرکت ها جهت کنترل اصلاحات به جهت عدم وحدت رویه بین دستگاه های ذیربط) بخشنامه و آئین نامه مربوط به قانون مشاغل سخت و زیان آور و همچنین عدم وجود عناوین شغلی در لیست های حقوق و دستمزد و بازرسی های کارگاهی و عدم ارائه مدارک مستند جهت اثبات عنوان شغلی توسط کارفرمایان و بیمه شدگان، همچنین پرداخت ۴ درصد سخت و زیان آور کارگاه های تعطیل و منحله توسط بیمه شده.

true
true
true
true

true