×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

هفتادوسومین شماره دوماهنامه آموزشی، پژوهشی و تحلیلی گزارش موردی، ویژه آذر و دی ۱۴۰۱ ترجمه دکتر محمدمهدی عزیزاللهی عضو کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، به «موضوعاتی در باب مقررات‌گذاری و نظارت بر تکافل خرد» اختصاص یافته است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) یک سازمان بین المللی تدوین استاندارد است که در ۳ نوامبر ۲۰۰۲ به طور رسمی تشکیل شد و در ۱۰ مارس ۲۰۰۳ شروع به فعالیت کرد. این سازمان پایداری و ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی را که در تعریفی وسیع شامل بانکداری، بازارهای سرمایه و بیمه می‌شود با صدور استانداردهای احتیاطی کلی و ارائه رهنمود ارتقا می‌دهد. از سوی دیگر انجمن بین‌المللی ناظران بیمه (IAIS) یک سازمان متشکل از ناظران و تنظیمکنندگان مقررات بیمه‌ای از بیش از ۲۰۰ حوزه قضایی حدود ۱۴۰ کشور می‌باشد که ماموریت ،آن ارتقاء نظارت موثر و منسجم بر صنعت بیمه به منظور توسعه و حفظ بازارهای بیمه‌ای مناسب، سالم و باثبات برای حمایت از منافع بیمه‌گذاران و کمک به ثبات مالی جهانی است.
هیئت خدمات مالی اسلامی و انجمن بین‌المللی ناظران بیمه برای ارتقاء اصول تنظیمی مالی، مجموعه «موضوعاتی در باب تنظیم و نظارت بر تکافل خُرد» را به صورت مشترک منتشر می‌کنند. این سازمان‌ها، با ارسال پرسشنامه‌های ارزیابی به مراجع نظارتی و تنظیمیِ مربوطه و شرکت‌های تکافل خُرد، اطلاعات عملکرد ارائه‌کنندگان تکافل خرد را جمع‌آوری کرده‌اند. همچنین برای غنای این مجموعه و به منظور بهره‌مندی کشورها، مروری بر نمونه‌های موفق از کشورهای مختلف در زمینه مقررات‌گذاری و نظارت تکافل خرد صورت گرفته است. هدف این مجموعه فراهم سازی دیدگاههایی برای مراجع تنظیمی و نظارتی و بازیگران این صنعت در باب مسائل مختلف ناشی از اجرای تکافل خُرد می‌باشد.
در این راستا هفتادوسومین شماره گزارش موردی به این موضوع اختصاص یافته است. گزارش حاضر الگوهای مختلف تکافل خرد، چارچوب نظارتی و موضوعات غالب مورد مواجهه ارائه‌کنندگان و مراجع نظارتی و تنظیمی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. به علاوه برای بهره‌برداری کشورهایی که به تازگی با تکافل خُرد مواجه شده‌اند مثال‌های عملیاتی ارائه شده است. در مجموع، هدف این گزارش ارائه رهنمودها و درکی برای مراجع نظارتی و تنظیمی پیرامون چگونگی اجرای نظارت موثر مخصوصاً بر بخش تکافل خُرد می‌باشد و امید می‌رود نقش موثری در پیشبرد و توسعه صنعت خدمات مالی اسلامی شفاف و باثبات در کشور داشته باشد.
علاقه‌مندان با مراجعه به بخش نشریات و کتاب وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/5369/Articles/view/17477/1611/ می‌توانند فایل کامل گزارش موردی شماره ۷۳ را مشاهده و دریافت نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.