×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دام در دامداری استانها انباشته شده و خریداری برای آنها پیدا نمی شود در دیگر سو قیمت گوشت در بازار گران است و مردم توان خرید ندارند اما این تضاد قیمتی در شرایط عرضه فراوان چطور می تواند اتفاق بیفتد، دام در دست دامدار بماند و مصرف کننده هم به دلیل قیمت بالا توان خرید نداشته باشد و قیمت به جای کاهش افزایش یابد؟سناریوهایی مختلفی وجود دارد که در این گزارش مرور می کنیم.

قیمت گوشت گوساله در هفته گذشته کیلویی ۵ هزار تومان گران شده و به ۷۰ هزار تومان رسیده  اما قیمت دام زنده به کیلویی  25 هزار تومان کاهش یافته است، گوشت گوسفندی کیلویی بیش از ۸۰ هزار تومان و گوسفند زنده ۳۵ هزار تومان است، یک عرف معمول می گوید قیمت گوشت در بازار نباید از دوبرابر دام زنده بیشتر باشد.

*واردات کم شود

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور انگشت اتهام را به سمت وارداتچی ها نشانه می رود و معتقد است، واردات زیاد انواع گوشت به کشور باعث شده تقاضا برای تولید داخل کاهش یابد، منظور این مسئول بیشترواردات گوشت منجمد است که با قیمت زیر ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود و مردم با قدرت خرید پایین به جای گوشت گرم از گوشت منجمد ارزان استفاده می کنند و برای تعادل بازار در شرایط فعلی باید فتیله واردات پایین کشیده شود.

*اجازه صادرات داده شود

طیف دیگری که بیشتر از تولید کنندگان هستند موافق صدور مجوز صادرات گوشت هستند تا به زعم آنها تعادلی در عرضه و تقاضای داخل بوجود آید آنها می گویند اگر تولید داخلی اجازه صادرات داشته باشد دام در دامداری استانها انباشته نخواهد شد. تجمع دام در دامداری ها نه تنها هزینه دامدار را افزایش می دهد شرایط را برای شیوع بیماری فراهم می کند.

منتقدان این سناریو صادرات گوشت را در حالی که تولید گوشت قرمز پایدار نیست  بسیار خطرناک می دانند و می گویند اگر افزایش تولیدی هم بوده به صورت مقطعی است و مجوز صادرات چه بسا قیمت گوشت قرمز را همانند سال گذشته افسار گسیخته بالا خواهد کشید و سفره مردم را تنگ تر خواهد کرد.

*شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخیره استراتژیک دامها را بخرد

سناریوی سوم این است که شرکت پشتیبانی امور دام کشور که مسئول تنظیم عرضه و تقاضای محصولات پروتئینی است، دام کشاورزان را خریداری کرده و پس از کشتار در انبارها ذخیره کند و به مرور در زمان نیاز وارد بازار کند. این ایده چند حسن دارد نخست اینکه ذخیره استراتژیک گوشت کشور در شرایطی که تحریم هستیم تامین خواهد شد و به جای التماس بر واردات گوشت گران برزیلی با اتکا به تولید داخل نیاز برطرف خواهد شد و البته کسری ماههای آینده هم در صورت نیاز با واردات تامین می شود.

*چرا شرکت پشتیبانی امور دام گوشت دامدار را نمی خرد؟

معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی گفت: این طرح مدل مناسبی است اما به دلایلی هنوز اجرا نشده است، دلیل اصلی این است که شرکت پشتیبانی امور دام باید بودجه کافی برای پرداخت پول دامداران داشته باشد که ندارد، به هر روی دامدار پس از فروش دام خود انتظار دارد که پولش را بلافاصله دریافت کند.

*دستهای پشت پرده گرانی گوشت

اما رضایی معتقد است که دستهایی پشت ماجرای گرانی گوشت در بازار وجود دارد، دلالانی که طی فرایند خرید از دامدار و عرضه بازار حضور دارند و کم هم نیستند اجازه نمی دهند قیمت گوشت پایین بیاید. به گفته معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی تا زمانی که دام در ویترین مغازه ها جا خوش کند چندین دست بین دلالان می چرخد و به رغم اینکه ارزان از دامدار خریداری می شوند اما گران به دست مردم می رسند.

*دامداران از انباشت دام می گویند

یک دامدار ایلامی گفت: انباشت دام در این استان نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است  دام در دامداری‌ها به حدی بیشترشده که  نگرانی از شیوع بیماری را بیشتر کرده است و این روند ادامه یابد بسیاری از دام‌ها تلف خواهند شد.

موسوی با درخواست از دولت گفت: وظیفه دولت است که به حمایت از دامدار بیاید؛ یعنی دولت به جای اینکه گوشت وارد کند بهتر است دام مازاد را خریداری کند و به بازار عرضه کنند که باعث کاهش قیمت گوشت در بازار هم خواهد شد.

*قیمت دام زنده کاهش یافت گوشت بازار نه آنقدر

علی رجبی از استان ایلام گفت: مردم قدرت خریدشان پایین است و زمانی که دولت بازار را با گوشت یخی ۵۰ هزار تومانی پر کرده، آنها ترجیح می‌دهند به جای گوشت گرم، گوشت یخی بخورند.

این دامدار گفت:  قیمت دام سنگین  به ۲۵ هزار تومان رسیده و تازه خریداری هم وجود ندارد، اما به همان نسبتی که قیمت دام زنده کاهش داشته، قیمت گوشت در بازار کاهش نداشته است و برخی در بازار هستند که اجازه پایین آمدن قیمت‌ها را نمی‌دهند.

قیمت هر کیلوگرم ران و دست و گوشت گوساله در منطقه ۱۹ تهران به ۶۹ هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رود. گوشت چرخ کرده گوساله ۵۴ هزار تومان و گوشت منجمد که ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

گزارش از استان‌های کشور حاکی است دام در دامداری‌ها انباشته شده و دامداران نگران فروش هستند. آنها می‌گویند خریدار برای دام‌هایشان نیست. در دیگر سو قیمت بازار این هفته افزایش داشته است یعنی از یک سو انباشت دام و از سوی دیگر عدم کاهش قیمت.

اگر امروز از دامدار حمایت نکنیم فردا مجبوریم با قیمت ها خیلی بالاتر با تمامی مشکلات تحریم وارد کنیم، حمایت از دامدار در حقیقت سرمایه ای برای آینده هم خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.