×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

کیوسک خبر: دکتر علیرضا رفیعی پور روز پنج شنبه در همایش یک روزه روسای شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان خراسان رضوی در گناباد افزود: ممکن است این اقدام آگاهانه و یا ناآگاهانه و یا توسط دشمنان انجام شده باشد و باید با افزایش هوشیاری تحت تاثیر این مسائل قرار نگیریم. 

وی تاکید کرد: به طور یقین در آینده هم این سری شایعات و اخبار کذب برای صدمه زدن به اعتماد مردم تولید می شود که افزایش هوشیاری عمومی در این زمینه ضروری است.

آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) قارچی است که  ورود میزان زیاد آن از طریق مواد غذایی به بدن انسان نگرانی هایی به دنبال دارد و طرح مباحثی مانند وجود آفلاتوکسین در شیر توسط برخی اشخاص و در فضای مجازی موجب نگرانی هایی شد.

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و داروی کشور پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود:  میزان آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی در صنایع لبنی کشور در بیش از ۹۷ درصد موارد استاندارد و کمتر از حد مجاز است و بنابراین مصرف شیرپاستوریره هیچ نگرانی ندارد اما مصرف نکردن این مایع حیاتی و ضروری حتما پیامدهای ناگواری از جمله پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت.

یادآور می شود حد مجاز استاندارد آفلاتوکسین شیر در صنایع لبنی ایران ۱۰۰ نانوگرم در لیتر و این میزان در آمریکا حدود ۵۰۰ نانوگرم است بنابراین استاندارد ایران پنج برابر سختگیرانه تر از آمریکاست و با توجه به سرانه اندک مصرف شیر در ایران که حدود یک پنجم حد مطلوب است مردم هر چه قدر هم شیر پاستوریزه مصرف کنند میزان ورود این قارچ در بدن ایرانیان به قدری نیست که تجمع آن در بدن جای نگرانی داشته باشد و میزان پایین سرطان کبد در ایران نیز گواه این موضوع است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که اقدام سازمان دامپزشکی کشور در خصوص کاهش تبعات و مشکلات تلفات پرندگان در تالاب میانکاله استان مازندران تحسین مجامع بین المللی را به دنبال داشت گفت: هفته گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با مسوولان سازمان جهانی بهداشت دام و کشورهای دارای تالاب گفت و گو کردم که مساله میانکاله مطرح شد و اقدامات سازمان دامپزشکی کشور موجب تحسین سازمان یاد شده و دیگر کشورها واقع شد.

رفیعی پور افزود: تلفات پرندگان وحشی در تالاب میانکاله مازندران مساله جدیدی بود که با کار علمی و اثربخش سازمان دامپزشکی کشور برطرف شد و جامعه جهانی از سرعت عمل و دقت و به سرانجام رساندن آن متعجب شد و هم اکنون هیچ تلفاتی در این پرندگان شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: با اقدام به موقع  آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور کمتر از ۲۴ ساعت مساله  عدم ابتلا به بیماری های مشترک و در روز سوم بررسی ها مهمترین علت این رخداد مسمومیت تشخیص داده شد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور مراکز کشتار غیر مجاز و کشتار دام خارج از کشتارگاه را از مشکلات مهم بهداشتی در استانهای مختلف دانست و گفت: استمرار این مساله آسیبهای زیادی به دنبال دارد و باید به روسای شبکه های دامپزشکی شهرستانها برای کاهش تبعات این کشتار تفویض اختیار داد و از ظرفیت سخنرانان و ائمه جمعه و جماعات برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به آسیبهای این بخش استفاده کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اطلاع رسانی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و دامداران در خصوص مخاطرات خروج دام بدون پلاک باید از مسائل و مشکلات این بخش جلوگیری کرد.

رفیعی پور افزود: مجوز افزایش تعرفه های دولتی خدمات دامپزشکی اخذ شده و افزایش تعرفه های بخش خصوصی هم در دست اقدام است.

طی دو هفته گذشته افزون بر ۱۰ هزار پرنده که بیشتر آنها از گونه های چنگر معمولی و فلامینگو بودند در تالاب میانکاله واقع در شرق استان مازندران تلف شدند که لاشه تمام این پرندگان جمع آوری و زیر نظر کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی امحا شد.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.