×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، تولید محتوای داخلی برای ما گران تمام می‌شود و به دلیل اینکه استفاده از محتوای خارجی هزینه بر نیست رسانه ها راحت‌تر هستند تا از آن استفاده کنند.

تفاهم نامه ای که امروز عصر به امضای رییس سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و مدیرعامل فرابورس ایران به امضا رسید به این دلیل است تا بستری فراهم شود تا محصولات فرهنگی در حوزه صوت و تصویر وارد بازار مالی شوند و تامین مالی آن به شکل تامین مالی جمعی و با مشارکت مردم انجام شود.

«امیر هامونی» مدیرعامل فرابورس به عنوان یکی از سمت های این تفاهم نامه ابتدا در خصوص شرایطی که در فرابورس حاکم است صحبت کرد و گفت: اکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت مردم در فرا بورس وجود دارد که در قالب ۱۰ بازار شکل گرفته است.

در بازار فرابورس ۵۰۰ نماد معاملاتی معامله می شود و بیش از ۴۰ صنعت از طریق ۱۰۶  کارگزاری که عضو فرابورس هستند، مخاطبانی با جمعیت ۱۱ میلیون نفر دارد. 

هامونی اضافه کرد:‌ قبل از تاسیس فرابورس حضور ما در بازار سهام صرفا به شکل سنتی بود اما پس از شکلگیری این سازمان با اقلیم متنوعی از سرمایه گذاری مواجه هستیم و ابزارهای دیگری در کنار سهام اضافه شدند تا به تامین مالی بخش های مختلف کمک کنند.

اکنون از این طریق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده است. از تامین برخی مسایل مربوط به دولت و بنگاه های اقتصادی گرفته تا کسب و کار اشخاص و افراد.

وی با اشاره به این که امضای تفاهم‌نامه در حوزه تامین مالی جمعی در صنعت صوت و تصویر،‌ به تامین مالی پروژه های فرهنگی در قالب های مختلف کمک می کند افزود: در حال بررسی ایده راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی ویژه بازار سرمایه هستیم تا از این طریق محتوای خاص برای بازار سرمایه درست کنیم.

مدیران ساترا در نشست امضای این تفاهم‌نامه اعلام کردند که برای رشد صنعت تولید محتوای دیجیتالی و توسعه رسانه‌های مستقل و پویا و همچنین پایان دادن به انحصار در این بخش باید پول‌های سالم به این صنعت تزریق شود.

«محمدصادق امامیان» رئیس ساترا در ادامه نشست گفت: صنعت رسانه نیز همچون سایر رسانه‌ها برای رشد خود نیاز به تامین مالی دارند. 

وی ادامه داد: رسانه‌های آمریکایی نفوذ بالایی در کشورهای مختلف دارند. اخیرا و بر اساس گزارشی که در یکی از اجلاس هایی که مدتی قبل برگزار شد اعلام کردند ۶۰ درصد مردم انگلستان مشترک سرویس‌های VOD هستند که ۹۷ درصد محتوای آن آمریکایی است.

اتفاق دومی که ممکن است در صورت نبود تامین مالی رخ دهد این است که رسانه‌های بزرگ و محدودی ایجاد شود که وابسته به کارتل‌های مالی هستند. در حوزه رسانه مساله انحصار شکل می‌گیرد که این موضوع بسیار خطرناک است. از آن جهت خطرناک است که نه به اقتصاد کشور کمک می کند نه به فرهنگ.

امامیان با اشاره به این که از سال ۹۴ و پس از شکل گیری رسانه‌های خصوصی در بستر اینترنت، تصمیم بر این شد که نهادهای تنظیم‌گیری نیز شکل بگیرد که به توسعه این صنعت توسط بخش خصوصی و شکوفایی آن در بستر اینترنت کمک کند. 

امامیان در ادامه به این نکته اشاره کرد که قدرت رسانه را عدد مالی که پشت آن قرار دارد نشان می‌دهد و افزود: ۶۴ درصد رسانه‌های بزرگ اروپایی که اتحادیه مخصوص به خود را نیز در این زمینه دارند نزدیک به ۳۲میلیارد یورو برای پیش‌برد کارهایشان بودجه در اختیار دارند، در حالی که ۵ رسانه بزرگ دنیا که اکثرا هم آمریکایی هستند قدرت مالی شان  معادل ۴۴۰ میلیارد یورو است. بنابراین برای اینکه ما هم در این زمینه با مشکل مواجه نشویم باید خط تامین مالی مناسب برای رسانه‌های خود ایجاد کنیم.

در ادامه امامیان راه‌حل‌های تامین مالی برای رسانه‌ها را تشریح کرد و گفت: حاکمیت نباید به فکر ایجاد محدودیت رسانه‌ها باشد و باید شرایط برای توسعه آنها فراهم باشد. هدف ساترا هم توسعه این صنعت است. از سوی دیگر باید با ایجاد فرصت‌های برابر برای تامین مالی توسط مردم از صنعت رسانه کارتل زادیی شود و اجازه ندهیم تعدادی غول مالی که وابستگی‌های اقتصادی یا سیاسی و حتی خارجی دارند در این صنعت دست به تامین مالی بزنند.

تامین مالی در این صنعت باید به صورت متنوع و در نهایت شفافیت و انضباط مالی اتفاق بیافتد و هیچ‌کجا بهتر از بازار بورس نمی‌تواند این شفافیت را ایجاد کند.

رئیس ساترا در پایان صحبت های خود به مصوبه های اخیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه ها هر سرویس داخلی باید حداقل ۴۰ درصد محتوای تولیدی داشته باشد. ضمن اینکه سهم اقتصاد دیجیتالی از کل اقتصاد کشور باید ۱۰ درصد باشد که ما امیدواریم سهم بیشتر از اقتصاد دیجیتالی مربوط به صنعت محتوا باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.