×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه افتتاح این مرکز با اظهار این‌که برند سازی برنج شمال می‌تواند با بسته‌بندی و سورتینگ در داخل کشور و حتی صادرات زبانزد شود، گفت که هزینه تولید برنج در کشور همچنان بالا است که باید کم شود.
محمود واعظی بابیان اینکه واردات برنج تحت کنترل است و باید در حمایت از تولیدکنندگان این روند ادامه بیابد، اظهار داشت: بسته‌بندی ارزش‌افزوده برنج شمال را دوچندان می‌کند و درواقع درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد. وی درعین‌حال به اهمیت تأمین برنج باقیمت مناسب و متناسب باقدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: اگرچه برنج کیفی شمال باید قیمت بالایی داشته باشد اما اگر برنج کیفی باقیمت مناسب در داخل کشور تولید بیشتری را شاهد باشیم به همان نسبت واردات نیز کنترل بیشتری خواهد شد. پایانه بین‌المللی برنج آمل در زمینی به مساحت بیش از ۱۷۰ هزار مترمربع در حال ساخت است که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است، فاز نخست این پایانه سالانه برای حدود ۳۵۰ هزار تن برنج و در فاز نهایی تا ۷۰۰ هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید، فروش و صادرات ایجاد می‌کند. ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر اهداف مهم ساخت مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است. سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در این مراسم گفت: ظرفیت کارخانه سورت و بسته‌بندی برنج در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، ۲۴ هزار تن در سال است و برای ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. بنا بر اظهارات وی، این کارخانه با ۲۵ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسیده که از طریق تسهیلات بانک کشاورزی و کمک سهامداران تأمین‌شده است. وی با اعلام اینکه، مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار ساخته‌شده است، افزود: فاز اول آن شامل ۴۳۰ غرفه به مساحت ۵۰ هزار مترمربع با کلیه زیرساخت‌ها است و با فرصت اشتغال برای ۲ هزار نفر تابستان ۹۸ افتتاح‌شده است. وی ادامه داد: فاز نخست که در ۵۰ هزار مترمربع به دست معاون محترم ریاست جمهوری افتتاح شد، انبار و واحدهای بسته‌بندی در قالب ۴۰۰ واحد بود. بعد از افتتاح فاز نخست، به‌سرعت فاز دوم را شروع کردیم و بعد از چند ماه توانستیم فاز دوم را که یک کارخانه سورت و بسته‌بندی برنج با کلیه استانداردهای بین‌المللی ازجمله جی‌ام پی واچ ای سی‌سی پی و… است و قابلیت صادرات برنج مرغوب ایرانی را به کشورهای اروپایی و سخت‌ترین کشورها داراست را به سرانجام برسانیم. به گفته وی، ظرفیت تولید این مجموعه باوجود سه خط تولید ۱۰۰ تن در روز و در یک شیفت کاری معادل ۲۸ هزار تن در سال است که با بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیارد تومان ساخته‌شده است. یزدان پناه در ادامه افزود: این کارخانه سورت و بسته‌بندی زیربنایی معادل ۴۰۰۰ مترمربع دارد، ۲۰۰۰ مترمربع آن سالن‌های تولید و ۱۵۰۰ مترمربع دیگر بخش‌های اداری و آزمایشگاه تخصصی برنج را شامل می‌شود که دارای قابلیت آزمایش کلیه برنج تولیدی کشور است.
بر اساس اعلام یزدان پناه، از مبلغ ۲۵ میلیاردی که برای این واحد سورت و بسته‌بندی هزینه شد، ۶ میلیارد از محل تسهیلات بانکی از طریق بانک کشاورزی تأمین‌شده است و ۱۹ میلیارد دیگر توسط این شرکت که یک شرکت بخش خصوصی با دارا بودن ۵۰۰ سهام‌دار، تأمین‌شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که در فازهای بعدی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسه تحقیقات و جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، بتوانند نسبت به فرآوری ضایعات برنج که امروزه به‌عنوان معضل بزرگی در تولید و فراوری این محصول مطرح است، ورود کرده و فرایند تبدیل آن را به خمیرکاغذ واساسا ضایعات دیگری که واقعاً ارزش غذایی بالایی دارد مثل روغن سبوس برنج، کارخانجات آن را احداث کنیم. وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی‌که با جدیت پیگیر آن هستیم این است که آن شاءا… برنج هم مانند زعفران و پسته، در بورس کالای کشاورزی قرار بگیرد و این مرکز به‌عنوان انبار این محصول عرضه‌شده به بورس مدنظر قرار بگیرد. با این وضعیت
ان‌شاءالله کشاورزان برنج خود را تحویل این انبارها دهند و با دریافت قبض انبار، هر زمان تمایل به فروش داشتند، در بورس کالای کشاورزی باقیمت شفاف و به‌روز عرضه شود. این اتفاق خوبی هم برای کشاورزان و خریداران به‌خصوص خریداران عمده مثل سازمان‌های دولتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که می‌توانند برنج قابل‌اطمینان بخرند. وی افزود: یکی دیگر از موارد مهم قابل‌پیگیری ما که امروز با رئیس دفتر ریاست محترم جمهوری درباره‌اش صحبت کردیم و قرار بر این شد که ان‌شاءالله بتوانیم علاوه بر بورس کشاورزی با ورود به بورس اوراق بهادار، هم سهام این شرکت را وارد بورس کنیم تا کشاورزان بتوانند علاوه بر تولید، در تجارت هم مشارکت داشته باشند و از طرفی دیگر ما بتوانیم منابع مالی که برای طرح‌های توسعه آتی خود در نظر داریم را از طریق بورس تأمین کنیم. وی ادامه داد: با توجه به شرایط وام‌های بانکی، اعتقادی به این نوع وام‌ها نداریم و برای تضمین موفقیتمان بیشتر تمایل داریم از طریق سرمایه‌گذاری‌های کوچکی که به دست سهامداران یا از طریق بورس انجام می‌شود، در ساخت کارخانجات‌هایتیکی که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان احداث خواهد شد، بهره بگیریم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، کارخانجات شالی‌کوبی را یکی از بحث‌های مهم تولید برنج کشور دانسته و گفت: متأسفانه، ما در کارخانجات شالی‌کوبی ضایعات زیادی داریم که ضربات سنگینی به تولید کشور می‌زند. کارخانجات نوینی که توانسته‌اند ضایعات را به حداقل برساند نیاز داریم. تعدادی از شالی‌کوبی‌های قدیمی‌اکنون در شرف تعطیلی هستند. معمولاً این کارخانجات با ظرفیت ۲۰۰۰ تن هستند. یکی از پروژه‌های مهمی‌که مجوزش را گرفتیم، راه‌اندازی کارخانه شالی‌کوبی با ظرفیت ۷۰ هزار تن در سال است. این کارخانه این قابلیت را دارد که با حداقل ضایعات، حداکثر استفاده از بخش‌های مختلف شالی را داشته باشیم. این کارخانه با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان باید ساخته شود که علاوه بر شالی‌کوبی یک کارخانه فرآوری هم است.یزدان پناه گفت: با توجه به محدودیت مالی نمی‌توان همه طرح‌ها را هم‌زمان شروع کرد. ما این طرح‌ها را اولویت‌بندی کردیم و بر اساس اولویت در تلاش هستیم این زنجیره ارزش را یکی‌یکی کامل کنیم. به همین دلیل قصد ورود به بورس راداریم تا منابع مالی تقریباً نامحدودی فراهم می‌شود و هم‌وطنان می‌توانند با مشارکت از این سودآوری استفاده کنند. بنا بر اظهارات این مدیر کوشا، یکی از دغدغه‌های موجود بهره‌گیری از توان جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مجموعه است. با توجه به اینکه در کاه و کلش برنج سیلیس وجود داردبه همین دلیل قابلیت تبدیل به خمیرکاغذ را ندارد و تکنولوژی‌هایتیکی که این قابلیت را ایجاد می‌کند تا چندی قبل در اختیار سه یا چهار کشور بود اما خوشبختانه جوانان دانشگاه شهید بهشتی شعبه زیرآب استان مازندران، توانستند به این تکنولوژی دست یابند، ما یک تفاهم‌نامه امضا کردیم که یکی از پروژه‌های ما تبدیل این کاه و…به خمیرکاغذ است.
وی درباره اینکه با تمام این تلاش‌ها آیا مساعدتی از سوی دولت برای این مجموعه صورت گرفته است یا خیر، گفت: ما توقع یاری و مساعدت از دولت داریم ولی مهم این است که ما از دولت چه بخواهیم. اینکه ما فقط بگوییم دولت باید بودجه و تسهیلات مالی در اختیارمان بگذارد خواسته اصلی و راهگشا نیست. چراکه اگر کسانی آشنایی با بازار سرمایه داشته باشند می‌توانند این نیاز را خیلی بهتر در بازار به سرمایه و بورس تأمین کنند. مهم این است که روشنگری شود. طبیعی است دولتمردان ما و مدیران ما و افراد دلسوزی هستند. می‌خواهند برای کشور گام‌های بزرگی بردارند. اگر ما در بعضی از موارد انحراف می‌بینیم به خاطر این است که افراد غیر کارشناس نظر می‌دهد و بر این اساس دولتمردان و مدیران ما فکر می‌کنند آن مسیر درست است و به آدرس اشتباه می‌روند. در حوزه اقتصادی مجموعه ما در حوزه برنج کشاورزی که در حال فعالیت هستیم، سالیان سال به زیروبم مأموریت خود چه در بخش تولید چه در بخش بازرگانی و تجارت آگاه است. ما با یک تعامل خوب و منطقی توانستیم مسیر درست را بررسی و توجیهات اقتصادی را واکاوی کردیم. این را دولتمردان ما می‌پذیرند. چون حرف ما اگر درست و منطقی و علمی‌بود، باعث اطمینان متقابل شد و آن‌ها به ما اعتماد کرده و مجوزهای لازم را دادند. اکنون در بخش تولید برنج کمتر دچار نوسانات قیمتی می‌شویم. هرچه پروژه‌های بیشتر از این مجموعه به بهره‌برداری برسد، برکات بیشتری نصیب مردم خواهد شد. ما توقع نداریم هر چه به دولت می‌گوییم آن را بپذیرد. این امکان‌پذیر نیست. بعضی‌اوقات می‌بینیم که دولتمردان ما درجایی محدودیت دارند. فعالین حوزه یا فعالین اقتصادی باید تلاش کنند که موارد و مشکلات را بازگو کنند. اگر قوانین نقص دارند و یا اگر قوانین کم است، پیشنهادات خود را داده و آن‌ها را اصلاح کنیم. تقابل وجود ندارد. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. دولتمردان ما می‌خواهند این کشتی را هدایت کند و ما هم ساکنان این کشتی هستیم؛ بنابراین تقابل هیچ مفهومی‌ندارد. تقابل‌ها جز اینکه ما را به حاشیه بکشد رهاوردی ندارد و انرژی ما را هدر می‌دهد. اگر بیایم این تعامل را ایجاد کنیم و نظرات کارشناسی را بدهیم و درست عمل کنیم، خیلی از دست‌اندازها رفع خواهد شد. اینکه توقع داشته باشیم حتماً دولت قدم اول را بردارد اشتباه است.
این خیلی مهم است که گام اول را بخش خصوصی خودش بردارد و گام حمایتی را از دولت انتظار داشته باشد نه اینکه منتظر باشیم که صفرتا صد را دولت آماده کند. مواردی داشتیم که برای بعضی از فعالین اقتصادی همه‌چیز فراهم بود و شروع به کارکردند. این به ضررشان تمام شد. گام اول را باید خود بخش خصوصی بردارند. حمایت‌های ولت باید در چارچوب صدور مجوزها و تسهیلات حمایتی قانونی باشد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این‌یک جنگ اقتصادی است و فرماندهان خط مقدم این جنگ، فعالان اقتصادی هستند. اگر ما این دید و این نگاه را داشته باشیم و یک اتاق فکر اقتصادی داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم مشکلات کشورمان را خودمان حل کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.