×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۳۰۷۰؛ شعبه ای به وسعت ایران

فاطمه عین الوندپور، مسئول امور اداری و خدمات شعبه یک دزفول

آلوین تافلر، آینده پژوه شهیر آمریکایی در کتاب موج سوم (Third Wave) معتقد هست که تاریخ بشریت تا کنون، سه انقلاب را تجربه کرده است. از این انقلاب ها به عنوان موج یاد می کند. موج اول، انقلاب کشاورزی بود تا اوایل قرن هفدهم میلادی ادامه داشت. از این زمان به بعد، بشر به صنعت و گذار از دوران کشاورزی به صنعتی شدن روی آورد و موجی به نام انقلاب صنعتی شکل گرفت. انقلاب صنعتی، همه سبک زندگی بشر را دستخوش تغییر کرد و تاثیر شگرفی در نوع زندگی و طریق ادامه حیات بشر روی کره خاکی به وجود آورد. از اختراع ماشین بخار و ماشین چاپ و هواپیما گرفته تا تلفن و تلگراف و اینترنت، همه و همه، انسان قرن ۱۷ به بعد را با تفاوت های چشمگیری با انسان ۱۷ قرن قبل، همراه نمود. انسان چند قرن پیش، هیچ گاه تصور نمی کرد که بتوان فاصله چند هزار کیلومتری را با یک پرنده آهنی (هواپیما) ظرف چند ساعت طی کرد. بدون آن که حتی نیاز باشد کاری انجام دهد.
سبک زندگی امروز مردمان روزگار ما، متاثر از موج سوم تافلر یعنی انقلاب ارتباطات است. فناوری اطلاعات، زمینه ایجاد سبک زندگی دیجیتالی برای انسان امروز شد. سبک زندگی خاصی که پیش از این تا این اندازه چشمگیر و تاثیرگذار محسوب نمی‌شد. این انقلاب موجب کارآفرینی دیجیتالی شد و به ارائه شیوه خلاقانه در تولید و هدایت مشاغل نو پرداخت. اکنون سبک زندگی دیجیتالی، بستر تولد کارآفرینانی شده است که با اتکا به دانش و بستر دیجیتالی، خدمات و محصولاتی را عرضه کرده‌اند و تاریخ‌ساز شده‌اند؛ نمونه بارز آن: بیل گیتس (موسس مایکروسافت)، لری پیج (موسس گوگل) و… هستند که زندگی میلیون نفر از ساکنان کره زمین، هر روز به خدمات و محصولات این شرکت‌ها وابسته‌تر از پیش می‌شود.
بی‌شک، عصر دیجیتال ذات ارتباطات انسانی را تغییر داده است. سرعت بالا و دسترسی حاصل از ارتباطات دیجیتال در دنیای امروز، بارزترین مصداق این ادعاست. شبکه های اجتماعی و پیام‌های الکترونیکی امکان ارتباط در لحظه را فراهم می‌کنند.
قبل از ظهور تکنولوژی ارتباطات دیجیتال، سفر کاری برای ملاقات حضوری یا مکاتبه از طریق پست سنتی تنها راه برقراری ارتباط با کسانی بود که از ما دور بودند. رسیدن نامه‌ به فردی که در شهر همسایه زندگی می‌کرد، یک تا دو روز زمان می‌برد؛ اما امروزه می‌توانیم با کسانی که در آن سر دنیا زندگی می‌کنند، در کوتاه‌ترین زمان ارتباط برقرار کنیم.
از لحاظ در دسترس‌بودن ارتباطات، برای نمونه؛کافی‌ است شبکه های اجتماعی لینکدین و توییتر را در نظر بگیرید. تعداد کسانی که می توانند از طریق دوستان دنبال‌کنندگان توییتر و کانکشن‌‌های لینکدین با آنها ارتباط برقرار کنند، عددی بی‌سابقه‌ است.
برخلاف ارتباطات آنالوگ، در ارتباطات دیجیتال، تنها عامل محدودکننده اندازه شبکه اجتماعی ما تعداد افرادی هستند که به اینترنت دسترسی دارند؛ به این معنا که هرکس بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند در شبکه اجتماعی ما قرار بگیرد.
پهنه جهانی وب، تاثیر شگرفی بر ارتباطات و تعاملات مردم داشته و این تنوع و ظرفیت، فرصت‌ها و تهدیدهایی را پیش روی انسان عصر مدرن قرار داده است و چه بخواهیم چه نخواهیم ناچار به تغییر سبک زندگی سنتی به دیجیتالی (Digital Lifestyle) هستیم؛ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش ارتباطات، تبادل اطلاعات و همچنین تسهیل و تسریع فرایندهای شغلی و کارهای روزمره.
تامین اجتماعی مجموعه ای با قدمت و جایگاه مشخص در عرصه بین المللی قرار گرفته و متاثر از این حرکت و پویایی است و البته در راستای تغییرات شگرف و سریع جهان امروز، سازمان تامین اجتماعی، پیشتر از این به پیشواز این تغییرات جهانشمول رفته بود.
طرح اساسی،عظیم و زیربنایی ساماندهی پرونده های فنی بیمه شدگان و مستمری بگیران در اواسط دهه هفتاد و پس از آن اجرای طرح ساماندهی سوابق بیمه شدگان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ ، گواه روشن این ادعاست و برونداد آن حرکت عظیم در آن موقع،ثبت بیش از ۵۰ سال سابقه بیمه شدگان در سیستم سوابق ثبت می باشد.
انجام چنین طرح هایی در یک بازه زمانی کوتاه بدون همیت و همبستگی کارکنان میسر نمی شد و البته افتخار اجرای این طرح که سرآغازی بر آغاز ارایه خدمت در بسترهای الکترونیک بود به نام کارکنان زحمتکش آن زمان سازمان ثبت شد ه است.
جناب آقای ستاری فر مدیر عامل وقت سازمان در اواخر دهه هفتاد به عنوان استراتژیست و مدیری بزرگ این طرح ها را با شعار:شفاف سازی ، پاسخگویی و رضایتمندی ، آغاز و هم پای کارکنان آن را به مراحلی رساند و جناب آقای سالاری ، مدیر عامل فعلی سازمان در حال تکمیل نهضت خدمات غیر حضوری ۳۰۷۰ می باشند .
در جایی نیوتون گفته است:ما برای ارتقای دانش و پیشرفت در زمینه فناوری، بر شانه‌های نسل‌های قبل خود ایستاده‌ایم و تعبیر دیگر،خدمات الکترونیک در حال حاضر سازمان تلاش،کوشش و دستاوردهای نسل قبل از خود را در اختیار دارد و بایستی در جهت توسعه و ارتقای آن ها تلاش بکوشد.
امروزه رفتار و ارتباط با مشتریان یک تفکر و سبک مدیریتی است و پایه و اساسی برای برنامه ریزی های سازمانی است و عملا بدون بستر الکترونیک انجام چنین امر مهمی ممکن نیست.
پروژه‌های مربوط به تحول دیجیتال از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی شروع شده است و افزایش سرعت در ارائه خدمات متنوع سازمان تأمین اجتماعی را می توان یکی از نتایج اجرای طرح ۳۰۷۰ برشمرد.اولویت اصلی این است که خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بستر دیجیتال به بهترین نحو در دسترس مخاطبان قرار گیرد و عموم مردم با سطح دانش متفاوت بتوانند با سهولت به خدمات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
هدف نهایی پروژه ۳۰۷۰ کاهش ۷۰ درصدی مراجعات مردم به واحدهای اجرایی است و زمانی که ۳۰ خدمت اصلی و پرمخاطب سازمان کاملا غیرحضوری شود، سازمان به هدف نهایی خود رسیده است.
این طرح مانند هر کار بزرگ دیگری، ممکن است با کاستی‌هایی همراه باشد، اما، هدف‌گذاری سازمان رفع کامل نیاز مردم به مراجعه حضوری است و باید سرعت عمل را تا حد ممکن بالا برد تا خدمات آسان تر ارایه شود.
رصد و کنترل دائمی طرح ۳۰۷۰ و چاره اندیشی سریع برای رفع مشکلات اجرایی از ویژگی‌های برجسته این طرح است . غیرحضوری شدن برخی از خدمات نیازمند تبادل اطلاعات و اتصال سامانه‌ها با سایر دستگاهها بوده که این کار نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف به خوبی پیش رفته است. در آینده باید به سمت ارائه خدمات غیرحضوری جدید روی آورد به نحوی که تمامی امور مربوط به تأمین اجتماعی بدون نیاز به مراجعات حضوری انجام شود.اقدامی که تامین اجتماعی در حوزه نسخه الکترونیک قبل از عید سال جاری شروع نموده است، نقش شتاب دهنده و پیشران برای سایر دستگاه‌ها داشته و بسیار ارزشمند است.
اکنون با شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم که خدمات الکترونیک سلامت در سبد خانوارها صاحب جایگاه شده است و عصر تازه‌ای در این حوزه برای نظام سلامت کشور در حال شکل‌گرفتن است. مردم اکنون اهمیت استفاده از اینترنت را به‌عنوان بخشی از نیازهای روزمره زندگی خود درک کرده‌اند و با استفاده از آن، خواسته‌های خود را تأمین می‌کنند.
کمی پیش از شیوع بیماری ویروسی کووید-۱۹ در کشور ما،سازمان انقلاب دیجیتال خود را استارت زده بود و پیشگیری از سرایت این بیماری خطرناک، عاملی شد در جهت ترغیب سازمان در جهت پیشبرد اهداف غایی سازمان در خصوص گسترش خدمات غیرحضوری و اهمیت استفاده از شبکه الکترونیک بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد.
سال‌ها بود که از اهمیت تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای هر شهروندی، سخن به میان آورده می‌شد. با اینکه اهمیت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در قوانین توسعه‌ای کشور بارها مورد تأکید قرار گرفته بود، اما همچنان این موضوع مهم به ورطه فراموشی سپرده شده بود.
سازمان با هدف ارائه خدمات ارزانتر، سریعتر و با تنوع و سهولت بیشتر به مصرف کننده، ناچار شد به سایر بخشهای اقتصاد دیجیتال متصل شود و مشتریان شاهد عمق بخشی به خدمات غیرحضوری باشند.
مهندسی مجدد فرآیندها و اصلاح معماری نیز همزمان با خدمات غیرحضوری در راس برنامه ها قرار گرفت.با غیرحضوری شدن سرویس‌ها، خدمات این سازمان به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل در دسترس مردم و ذی نفعان قرار گرفته است. یعنی ارائه خدمات فراشعبه ای و به تعبیر نگارنده؛ شعبه ای به وسعت ایران!
برای نمونه؛بسیاری از مردم از خدمات کمک هزینه ازدواج آگاه نبودند ولی با غیرحضوری شدن فرآیندهای آن، نیازی به حتی ثبت درخواست نیست و با ثبت ازدواج، کمک هزینه مربوطه برای افراد واجد شرایط واریز می‌شود. درباره سایر خدمات نیز به همین صورت است.
درباره بیمه اختیاری و مشاغل آزاد در ۶ ماهه آخر قبل از غیرحضوری شدن این خدمات حدود ۱۱۰ هزار قرارداد جدید منعقد شده است. در حالی که در ۶ ماهه بعد از غیرحضوری شدن، تعداد قراردادهای جدید منعقد شده به حدود ۲۸۰ هزار مورد رسیده است.
همه موراد بالایعنی سامانه ۳۰۷۰ شعبه ای ساخته است؛ به وسعت ایران!