×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

در پی بی نتیجه ماندن گفت و گوهای فولادی ها و سنگ آهنی ها برای تعیین نرخ فروش مواد اولیه فولاد. گفت و گویی انجام دادیم با مهندس ناصر تقی زاده از مدیران باسابقه سنگ آهنی و مدیر عامل فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو .

مهندس تقی زاده در دفاع از موضع تولید کنندگان سنگ آهن کشور از منطقی شدن نرخ فروش مواد اولیه فولاد به تشریح دلایل خود پرداخت و گفت: صنایع فولاد کشور که با روش احیاء مستقیم (DIRECT REDUCTION) تولید می کنند، در سال ۱۳۹۸ حـدود ۵ میلیون و ۱۸ هزارتن سنگ آهن کنسـانتره خشک و ۱میلیون ۷۱ هزار تـن گندله تولیدی چادرملو را خریداری نموده اند. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ آهن در محل مجتمع معدنی ، هر تن ۶ میلیون و ۲۴۰ هزارو ۲۴۶ ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع صنعتی ، هر تن ۹ میلیون و ۲۰۲ هزارو ۳۵۴ ریال بوده است.

چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود قیمت خرید این محصولات به صورت CFR بنادر ایران ، حداقل برای کنسانتره سنگ آهن وارداتی مشابه چادرملو بطور متوسط هر تن ۱۲۵ دلار و گندله هر تن ۱۵۰ دلار  بالغ می گردید. با محاسبه هزینه های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه ها (هر تن ۲۰۰ هزار ریال) و با محاسبۀ نرخ تسعیر هر دلار، میانگین سالیانه معادل ۱۲۵ هزار ریال، متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن وارداتی هر تن ۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار ریال و متوسط قیمت خرید گندله وارداتی هر تن ۱۹میلیون و ۲۵ هزار ریال تحویل در بنادر ایران می بایستی هزینه می گردید.

 بنا بر این مابه التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ ۹  میلیون و ۵۸۴ هزار و ۷۵۴ ریال  و هر تن گندله به مبلغ ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۶۴۶ ریال می باشد.

مدیرعامل چادرملو افزود : به طور کلی تولید کنندگان فولاد در کشور طی سال گذشته، مواد اولیه خود را از تولید کنندگان سنگ آهن، کمتر از نصف قیمت جهانی آن خریداری و محصولات تولیدی خود را به قیمت جهانی صادر کردند .

از طرفی بدلیل فاصله کم منبع تولید سنگ آهن تا واحدهای فولادی ، موجب کاهش ۳ هزارو ۵۰۴ میلیارد ریالی هزینه های حمل و نقل برای فولاد سازان شده است که آنهم نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد داشته است .

بدیهی است در این شرایط  مصرف مواد اولیه داخلی از جمله سنگ آهن چادرملو، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات تولیدی شرکتهای فولادی داشته است.

وی در خصوص صرفه جویی ارزی کشور بدلیل استفاده فولاد سازان از مواد اولیه داخلی هم گفت :  در سال گذشته (۱۳۹۸) بالغ بر ۱میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی فولاد سازان بابت مصرف کنسانتره و گندله چادرملو بوده که معدنی ها برای آنها به ارمغان آوردند .

میلیون دلار       1,096 =     دلار    125  ×  8,771,000  تن کنسانتره (خشک)

میلیون دلار         545 =     دلار   ۱۵۰٫۶ ×  3,622,000  تن گنـدلـه

حال در این شرایط نابرابر، طبیعی است تولید کنندگان سنگ آهن خواستار تعدیل در قیمتها باشند . تا بتوانند از درآمد حاصل به طرح های توسعه تولید خود بپردازند .  این عادلانه نیست که در چرخه تولید فولاد  معادن تابع قیمت های تحمیلی از سوی فولاد سازان باشند. بلکه باید در هر مرحله از تولید به نسبت از سود سهم ببرند . به همین دلیل ما مخالف قیمت گذاری های دستوری هستیم  و معتقدیم بهترین مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالاست و باید فرآیند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا باشد . و یا درصدی از قیمت های جهانی باشد .

مهندس تقی زاده با اشاره به دستآوردهای معدن چادرملو برای صنعت فولاد کشورگفت:  از شـروع عملیات بهـره برداری در سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۹۸ (با محاسبۀ متوسط قیمـت های جهانی C&F بنادر ایران طی سالهای مزبور) چادرملوبا عرضه سنگ آهن به تولید کنندگان فولادی، بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای شرکتهای فولادی به دنبال داشته است، این در حالی است که کلّ سرمایه گذاری ارزی طرح های شرکت در بخش تولیدات سنگ آهن و گندله تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.