×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

امروزه ما به‌راحتی از مسواک‌های باکیفیت، سیم‌های گیتار، سیم‌های راکتی، نخ بخیه جراحی و… استفاده می‌کنیم. همه این کالاهای ضروری از نخ نایلونی ساخته شده‌اند که بیش از ۸۰ سال پیش صنعت نساجی را متحول کرد. با اختراع مواد مصنوعی و قابل اعتماد مانند نایلون، صنعت ابریشم ژاپنی ضربه بزرگی خورد.

نخ نایلونی همچنین در تولید انبوه تجهیزات نظامی در طول جنگ جهانی دوم به شدت مورد استفاده قرار گرفت،

در این مطلب نگاهی به چگونگی تولید نخ نایلون و عرضه آن به بازار خواهیم داشت.

تاریخچه نخ نایلون

اگر تولید ابریشم مصنوعی اتفاق نمی‌افتاد، نخ نایلون هم کشف نمی‌شد. شرکت DuPont شروع به آزمایش سلولز کرد و این شرکت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ابریشم مصنوعی تبدیل شدند.

سال ۱۹۲۷

پس از پیشنهادهای مداوم چارلز ام. ای استین، مدیر بخش شیمیایی DuPont، این شرکت شروع به تحقیق برای مواد شیمیایی جدید و بهبودیافته کرد. در سال ۱۹۲۷ بودجه هنگفتی به بخش تحقیقات اعطا شد و استین دانشمندان برتر کشور را برای انجام این کار استخدام کرد. زمانی که استین توانست والاس کاروترز (استاد هاروارد) را برای پیوستن به تیم تحقیقاتی استخدام کند، برنامه تحقیقاتی امیدوارکننده‌تر شد. تا اینکه در سال ۱۹۳۰ کاروترز و تیمش گزارش اولین تلاش خود را برای ساخت پلی‌استر ارائه دادند. این ماده جدید خاصیت ارتجاعی داشت و می‌توانست در هنگام کشیده شدن، نخی چهار برابر طولانی‌تر از نخ اصلی ایجاد کند. اما به دلیل نقطه ذوب پایین، این ماده نمی‌توانست به‌عنوان یک الیاف نساجی تجاری استفاده شود چون قابل شست‌وشو یا اتو کردن، نبود.

سال ۱۹۳۵

پس از آزمایش‌های مکرر، تیم تحقیقاتی که زیر نظر کاروترز کار می‌کردند، دو پلی‌آمید مهم، پلی آمید [۵،۱۰] و [۶،۶] را کشف کردند که لین کشف به تولید نایلون امروزی منجر شد. این تیم روی پلی‌آمید [۶،۶] تمرکز کردند، زیرا می‌توانستند آن را از بنزن، تهیه کنند.

سال ۱۹۳۸ سالی بود که پس از نهایی کردن تمام فرآیندها، DuPont یک کارخانه تولید نایلون را در راه‌اندازی کرد و زمان برای صنعت نساجی در حال تغییر بود.

نایلون فقط برای خانم‌ها

اگرچه اکنون از نایلون برای تولید اقلام نساجی و غیر نساجی بی‌شماری استفاده می‌شود، اما ابتدا DuPont تصمیم گرفت با نخ نایلون تنها یک محصول مصرفی تولید کند و آن هم جوراب زنانه بود. DuPont اولین جوراب بافی نایلونی را در سال ۱۹۳۸ عرضه کرد و استقبال از آن خیره‌کننده بود. این شرکت علاوه بر تولید جوراب نایلونی، نخ‌های نایلونی را نیز به شرکت‌های نساجی می‌فروخت.

تغییر در تمرکز

درست در عرض دو سال پس از عرضه اولیه جوراب نایلونی، DuPont بیش از ۳۰ درصد از بازار جوراب‌بافی را به خود اختصاص داده بود. با این حال، یک تغییر قابل توجه در تمرکز باعث ایجاد شکاف در تولید و در دسترس بودن جوراب نایلونی شد. در سال ۱۹۴۱، DuPont تمام تمرکز خود را بر روی تولید اقلام نظامی به جای جوراب‌بافی زنانه معطوف کرد.

فعالیت‌های محیط زیستی و ترکیبات نایلون

در طول دهه ۱۹۶۰، نخ نایلون از باند فرودگاه‌ها و محصولات گران‌قیمت بیرون آمد و وارد بازار مصرف روزمره شد. با این حال، فرسودگی و پارگی لباس‌ها یک نقطه ضعف برای نخ نایلون بود، نایلون رطوبت را در خود نگه می‌دارد و پوشیدن آن در هوای گرم و مرطوب غیرقابل تحمل بود. علاوه بر این، در پایان دهه ۱۹۶۰، جهان در مورد مسائل زیست‌محیطی بیدارتر شد و محبوبیت نایلون کاهش قابل توجهی داشت و مردم به سمت الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم بازگشتند. با این وجود، ترکیبات نایلونی عمده در بازار معرفی شدند. نخ نایلون با ترکیبی از پنبه و پلی‌استر دوباره معرفی شد و این منجر به تولید طیف گسترده‌ای از پارچه‌های ترکیبی شد که مشکلات را برطرف می‌کرد. دهه ۱۹۷۰ دوباره تقاضا برای نخ نایلون افزایش یافت اما با یک نسخه ترکیبی.

نخ نایلون در دنیای امروز

اگرچه نخ نایلون ممکن است ماده مورد استفاده برای اکثر صنایع نساجی مصرفی نباشد، اما جایگاه مهمی در تولید بسیاری از کالاهای دیگر به خود اختصاص داده است. نایلون از تولید وسایل ماهیگیری گرفته تا وسایل ضروری کمپینگ و اسباب‌بازی‌های کودکانه، همچنان جایگاه مهمی در صنعت تولید کالاها دارد. همچنین صنعت پلاستیک را متحول کرده است.

در ایران نیز نخ نایلون به دلیل تنوع کاربرد‌های آن تقاضای زیادی دارد و یکی از شرکت‌های تولیدکننده نخ نایلون در ایران، شرکت نایلون نخ بوشهر، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه وطن‌زرین است.

شرکت نایلون نخ بوشهر، بزرگ‌ترین کارخانه تولید نخ تک‌رشته‌ای (مونوفیلامنت) به‌صورت نخ‌های صنعتی در سطح کشور است و جالب است بدانید که مواد اولیه اکثر زیپ‌ها، نخ برس‌های صنعتی و نخ دستگاه‌های واکس که در کشور تولید می‌شود،  از نخ‌های تولیدی این کارخانه است.

منابع:

https://sewingmachineshopper.com/the-history-of-nylon-thread/

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

  • صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • صنعت آبزی پروری
  • فروش مستقیم
  • صنعت IOT

 حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه  وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار این گروه به وبسایت https://www.vatanzarin.com/fa/ مراجعه کنید.

روابط عمومی گروه وطن‌زرین: نگار باقری

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۳۲۹۸   داخلی:۱۰۷

ایمیل: ne.bagheri@vatanzarin.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.