×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل گروه مپنا در رویداد «بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی» خلاقیت و نوآوری را جزء جدایی‌ناپذیر مهندسی و ضرورتی برای توسعه کسب و کارها دانست.
مراسم بزرگداشت روز مهندسی، روز دوم اسفندماه ۱۴۰۲ در شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران با حضور مدیرعامل، جمعی از مدیران و مهندسان گروه مپنا برگزار و در بخشی از برنامه، مستند تصویری دستاوردهای گروه مپنا در حوزه مهندسی پخش شد.

در این رویداد، محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: در مپنا از سطح کلی پروژه به سطوح جزئی‌تری مثل محصولات و قطعات که می‌رسیم، مهندسی نقش اساسی‌تری ایفا می‌کند؛ اما در همه این سطوح، خلاقیت و نوآوری مهم‌تر از سایر مسایل است.

مهندسی و توسعه اقتصادی

مدیرعامل گروه مپنا در خصوص توسعه اقتصادی ایده‌های مهندسی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد رو به پیشرفت داشته باشیم، مهندسی در آن بسیار مهم است و به جز توان تحلیل، شرط کافی آن خلاقیت و نوآوری است. در همه این سطوح، امکان نوآوری و امکان توسعه اقتصادی همراه هم و ضروری است و کشور ما به این هم‌افزایی نیاز دارد. البته با وجود رشد اکوسیستم دانش‌بنیان در کشور شرایط برای توسعه خلاقیت و تبدیل آن به درآمد، بیشتر شده است.

وی افزود: ما در گروه مپنا باید نوآوری را حداکثری کنیم‌. هم در آمار ابداعات و هم خروجی آن که تبدیل به درآمد برای بنگاه و ثروت برای کشور می‌شود. در واقع از مهندسی انتظار می‌رود با سایر دیسیپلین‌ها به یکپارچگی برسد و کار تیمی را در اولویت قرار دهد.

اولیاء سپس با اشاره به ضعف نسبی فرهنگ کاری کشور در حوزه کار تیمی و مشترک گفت: ما ۲۸هزارنفر در مپنا در لایه‌ها و سطوح و دیسیپلین‌های مهندسی و غیر مهندسی کار می‌کنیم و این نیازمند یکپارچه سازی و کار تیمی منسجم است.

تمایز مپنا در فرهنگ کار تیمی

وی تصریح کرد: گروه مپنا همیشه تمایز خود را در خیلی زمینه‌ها نشان داده و امیدوارم در فرهنگ کار تیمی هم بیش از این موفق باشیم.

اولیاء سپس بر اشتراک و هماهنگی بیشتر در ارتباط با مشتریان و یکپارچه‌سازی دنبال کردن حوزه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: استراتژی یک دهه آینده مپنا اخیرا کمی اصلاح و ابلاغ شده است. یکی از محورها که بر آن تاکید شده توسعه تجدیدپذیرهاست در این حوزه لازم است با رویکرد اقتصادی مناسب توسعه بیشتری داشته باشیم. روش‌هایی در مشارکت‌های بین‌المللی نیز وجود دارد و با وارد شدن به پروژه‌های مختلف و تلفیق روش‌های جدید سرمایه‌‎گذاری و تامین مالی، باید یک حوزه نسبتا نو مثل تجدیدپذیرها را بیش از پیش جدی بگیریم.

وی همچنین تاکید کرد: صنعت آب نیز با سابقه ده ساله در گروه مپنا نیازمند استراتژی‌های جدید است.‌ بهره‌وری انرژی هم حوزه کسب و کاری جدید و بکر برای اقتصادی کردن این حوزه است. بزرگترین منبع در دسترس انرژی در کشور در واقع انرژی اتلاف شده است و باید از آن کسب و کاری جدید بسازیم. از موننکو انتظار می‌رود در این حوزه تمرکز داشته باشد؛ چون بخش زیادی از این کسب و کار غیرسخت‌افزاری است.

در این مراسم همچنین در بخشی جداگانه به عملکرد شرکت موننکو ایران پرداخته شد که شامل اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۲ بود. از جمله موفقیت در اخذ ۹ قرارداد خارجی در موننکو ایران، چهار قرارداد در موننکو عمان، قرارداد با شش کارفرمای داخلی استراتژیک در صنایع مختلف، توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت فناوری اطلاعات و همسان‌سازی سیستم جبران خدمت با شرکت مپنا بود.

وضعیت رضایت کارفرمایان از شرکت موننکو، درآمدهای عملیاتی، رویکردهای استراتژیک این شرکت از دیگر موارد بررسی شده در این گزارش بود.

بین‌المللی شدن و توسعه کسب و کار

در بخشی دیگر از برنامه، معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا با اشاره به بین‌المللی شدن و توسعه کسب و کار به عنوان دو موتور پیشران مپنا گفت: موننکو در حوزه بین‌المللی حضور و فعالیت بسیار پررنگی داشته و دارد و به دلیل ماهیت مهندسی توسعه کسب و کار را نیز به خوبی جلو برده است. موننکو مهد مهندسی مپنا است و همچنان می‌تواند در زمینه مهندسی مپنا نقش‌آفرین باشد.

علیرضا یزدی‌زاده در ادامه به تبیین ارزیابی خود از هوش مصنوعی و رشد و توسعه آن در کشورها پرداخت و با اشاره به اقدامات کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی افزود: امروزه عرصه هوش مصنوعی در حال متحول کردن دنیاست. سرمایه‌‎گذاری جهانی در دو سال آینده در این حوزه به ۲۰۰میلیارد دلار می‌رسد‌. همچنین ۴۵درصد کل سود هوش مصنوعی روی بهبود محصول و خدمات و فرایندهای آن صرف می‌شود و در کنار چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ این حوزه، نحله‌های فکری در حوزه هوش مصنوعی به صورت منطقه‌ای در حال جلو رفتن هستند.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه مپنا افزود: گروه مپنا به تولید محصول یا ارائه خدمات می‌پردازد، بنابراین محصولات و خدمات مپنا از جمله در حوزه مهندسی ارزش و احداث پروژه‌ها با استفاده از ابزار هوش مصنوعی قابل بهبود است.

او ابراز امیدواری کرد: مپنا به عنوان یک گروه پیشرو، در زمینه هوش مصنوعی که در آینده به عنوان یک کسب و کار مستقل و همپای سایر کسب و کارها خواهد بود، حرکت کند.

مهندسی؛ تبدیل چالش به فرصت
مدیرعامل شرکت موننکو نیز با تاکید بر نقش محوری مهندسان این شرکت گفت: راه‌حل‌های نوآورانه مهندسی برای تبدیل چالش‌ها به فرصت استفاده می‌شود. ما باید آمادگی ارائه خدمت به روش‌های جدید داشته باشیم تا ضمن مقابله با آسیب‌ها از تکنیک‌های جدید استفاده کنیم.
قلیچی خاطرنشان کرد: ما امروز با وجود مهندسان برجسته، آرزوهایی بعید را جامه عمل می‌پوشانیم و با ۱۷ کشور همکاری می‌کنیم و برای اولین بار توانسته‌ایم به صورت مذاکره‌ای یعنی بر مبنای اعتمادی که به مپنا در سطح جهانی وجود دارد، از خارج از کشور و با امتیازات بالای فنی، قراردادهای مناسبی به امضا برسانیم. بنابراین فرهنگ نوآوری و بالندگی را در این شرکت و در همکاری بارورتر با گروه مپنا برآورد می‌کنیم.
او تاکید کرد: ما قرار است میراث مهمی برای آیندگان بر جای بگذاریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.